[Clavia] Nordlead 2

xcape

Nieuwkomer
Ik sta op het punt een nieuwe synth te kopen voor mijn studio. Aangezien ik trance maak leek een nordlead mij wel geschikt. Nordlead 3 is op het moment een beetje te duur maar de nordlead 2 lijkt mij een goede optie. Het enige nadel ervan is dat er geen effecten inzitten. Is er een andere synth in deze klasse die wel effecten bezit?

Re: Nordlead 2

Origineel geplaatst door xcape
Ik sta op het punt een nieuwe synth te kopen voor mijn studio. Aangezien ik trance maak leek een nordlead mij wel geschikt. Nordlead 3 is op het moment een beetje te duur maar de nordlead 2 lijkt mij een goede optie. Het enige nadel ervan is dat er geen effecten inzitten. Is er een andere synth in deze klasse die wel effecten bezit?

2e hands Access Virus A of Novation Supernova misschien? Supernova 2 zal wel te duur zijn vrees ik.

Voor trance zou ik zeker eens naar de novations kijken. Al kan de Virus daar ook best goed werken.

Aangezien ik trance maak leek een nordlead mij wel geschikt

Als er 1 synth is die NIET geschikt is voor trance dan is het de Nordlead wel...

Koop een JP8000 ofzow...

Virus heb ik al , novation k of a station lijkt mij ook wel iets.

Als je al een goed keyboard heb zou ik eens naar een KS rack kijken.

Er is helemaal niets mis met de NL 2 .. deze synth is juist superuniverseel en een uitstekende aanvulling als je al een virus hebt. Met een beetje leuke effectunit of plugins kan je hele mooie sounds maken, een andere leuke synth in die prijsklasse is de alesis ion .. kwa sound een beetje tussen de virus en nord in (en nog veel meer).

Als het budget het toelaat moet je ook zeker eens naar een nord modular kijken (de nieuwe versie is de enige Clavia die wel dsp effecten biedt).

Ga ze vooral beluisteren zou ik zeggen, naast NL 2 ook de modular en de ION .. persoonlijk vind is de KS serie niet interessant, zet voor de gein de effecten eens uit en vergelijk dan eens eerlijk die synth met anderen .. dan zal je horen dat het eigenlijk niets bijzonders is.

suc 6 met je keuze!

Ik zie het juist als voordeel dat de nordleads geen effecten hebben. Het is een 'eerlijke' synth en hij is alleen te vergelijken met andere synths als je daarvan de effecten ook uit zet.
En volgens mij is hij echt wel geschikt voor trance....;)

Origineel geplaatst door Tactic
Ik zie het juist als voordeel dat de nordleads geen effecten hebben. Het is een 'eerlijke' synth en hij is alleen te vergelijken met andere synths als je daarvan de effecten ook uit zet.
En volgens mij is hij echt wel geschikt voor trance....;)

Zo is dat :L

Helemaal mee eens :-) .. lang leve het rode monster!!! grggrgrrrrraaaahhwwww

Dat klinkt goed.

De alesis ion ga ik ook zeker eens testen.

Aangezien de nordlead 2 best te betalen is kan ik er nog effectenunit vanaf. Dus dan is het probleem van de effecten al opgelost.

Koop gewoon een Novation KS (rack/4/5). Goedkoop, 16 stemmen, 4x multitimbraal, arps, FX en boordevol trance presets.
Voor het "kraak probleem" schijnt een update in de maak te zijn.

Als antwoord op bovenstaande post:

Probeer een reactie eens uit 2 volledige zinnen te laten bestaan. Dat discussieert wel zo prettig!

Re: Re: Nordlead 2

Origineel geplaatst door Bass
Als er 1 synth is die NIET geschikt is voor trance dan is het de Nordlead wel...

Koop een JP8000 ofzow...

dit lijkt me de onzin opmerking van de dag :)
Misschien haal je er niet die JP8000 "supersaw" uit, maar goeie trancegeluiden zijn er met gemak mee te maken, zeker als je er een beetje delay op zet en de unison gebruikt.

Re: Re: Re: Nordlead 2

Re: Re: Re: Nordlead 2

Origineel geplaatst door King of Snake
dit lijkt me de onzin opmerking van de dag :)
Misschien haal je er niet die JP8000 "supersaw" uit, maar goeie trancegeluiden zijn er met gemak mee te maken, zeker als je er een beetje delay op zet en de unison gebruikt.

Denk dat het probleem meer ligt aan de term "trancegeluid" of beter gezegd het feit dat deze term natuurlijk nergens op slaat.

Ik bedoel, laten we eerlijk zijn, er is geen typische instelling voor een synth om een trance geluid te maken. Echter is het wel zo dat bijna alle producers het blijkbaar nodig vinden allemaal leads te gebruiken die echt verbazingwekkend op erlkaar lijken. Ook is het gebruik van effecten ook heel erg vergelijkbaar.

Vaak merk ik dat het hier toch vaak om relatief snelle presets gaat (synth configuraties waar niet bijster veel werk in zit).
Op zich geen ramp natuurlijk maar om het dan ook nog eens een "trancegeluid" te noemen..... tja

De tip van de dag blijft dan toch: Probeer eens een paar van die bakken een paar uur uit en kijk of wat je eruit krijgt in de buurt komt van wat je zoekt.

Je hebt al een Virus. Welke geluiden mis je daar in?

Ik heb zelf ook nog de Ion en de Micromodular (naja, je kunt er een Nord Lead 2 in nabouwen, de onderdelen - oscillators en filters - zijn hetzelfde ;) ), dus als je kan zeggen wat er nu bij jou ontbreekt kan ik misschien wat bijdragen :).

Origineel geplaatst door Bass

Koop een JP8000 ofzow...

Inderdaad. Koop een Vette JP en doe iedereen na.
Ik ken zat mensen met een nordlead die hem nooooooooooit meer weg doen. EN! ben je je synth meester dan is elke va geschikt voor trance. (zelfs een rompler als je creatief bent)

Het geluid van de nord2 zal de virus verder juist heel goed aanvullen als je het mij vraagt.

Laatst gewijzigd:
Als je echt de superdestandaard trance-geluiden zoekt is de NOrd niet echt helemaal geschikt. Voordeel van de Nord is wel dat hij een heel eigen geluid heeft en ik er echt hele creatieve dingen mee kan doen en ook een superlekkere interface heeft.

Novation KS is al genoemd en tegenwoordig is de Novation Nova ook zeer goed betaalbaar. Deze synth krijgt overal wel goede kritieken.

Voor het superstring geluidje is er toch maar 1 echte koning en dat is de JP8000 (jaja, dat is toch zijn unieke kwaliteit), maar de vraag is natuurlijk of je dat wilt. Er zijn veeeeeeeeel alternatieven voor die anders klinken, maar zeker niet slechter hoeven te zijn.

Net zoals jij probeer ik ook wat trance deuntjes in elkaar te boksen. Ik heb nog niet zo lang geleden nog een tweedehands NL2 gekocht via dit forum en ik moet zeggen het bevalt me wel. De NL2 klinkt wel niet zo aggresief als de Virus, maar vergeet niet dat de Virus het ook voor een deel moet hebben van de ingebouwde effect processor, daar waar de NL2 het moet hebben van de klank alleen. OK, de virus heeft wat meer modulatie mogelijkheden dan de NL2, maar ik denk dat beide complementair zijn. Ik was zelf ook van plan om een NL3 te kopen, maar ik denk dat de Virus C in combinatie met de NL2 een betere keuze was dan de Virus C + NL3.

Back