Live Setup

OJS

..............
Misschien dat ik hiermee platgetreden paden betreed, maar ik zou wel eens wat ervaringen willen uitwisselen met podiummuzikanten over hun live setup. ik worstel nog wel eens met mijn eigen spullen als het gaat om wat ik gebruik op het podium. Vragen waarover ik wel eens wat feedback zou willen hebben zijn;

- Hoe creëer je het beste podiumgeluid. Natuurlijk met een goede PA en een goede mixer, maar wie heeft maakt er gebruik van (outboard) compressie, EQ, FX-processors en/of andere middelen om zang en of eindmix te optimaliseren?
- Wie maakt er gebruik van In Ear Monitoring en hoe heb je dat georganiseerd?
- Hoe kun je gebruik maken van meerdere synths/instrumenten als je maar een gelimiteerd aantal kanalen op de mixer beschikbaar hebt.

En verder zijn alle tips en trucs welkom !

Alvast bedankt,

OJ

Re: Live Setup

Origineel geplaatst door OJS
Misschien dat ik hiermee platgetreden paden betreed, maar ik zou wel eens wat ervaringen willen uitwisselen met podiummuzikanten over hun live setup.

Nou, dat denk ik niet want ik heb de indruk dat de meeste forum leden niet live optreden ;)

ik worstel nog wel eens met mijn eigen spullen als het gaat om wat ik gebruik op het podium.

Klopt, ik denk dat dat voor iedereen geldt, in ieder geval voor mijzelf.

- Hoe creëer je het beste podiumgeluid. Natuurlijk met een goede PA en een goede mixer, maar wie heeft maakt er gebruik van (outboard) compressie, EQ, FX-processors en/of andere middelen om zang en of eindmix te optimaliseren?

Onze band doet het als volgt:

Instrumenten:
- Synths: FX programmeer ik in de synths, EQ gebruik ik mondtje maat op synths, eigen compressor, 16-kanaals line mixer met 2 XLR's die naar de mixer gaan
- Bass: eigen EQ, geen FX, geen compressie, 4-kanaals mixer met 2 XLR's die naar de mixer gaan
- Gitaar: eigen EQ + FX, geen compressie
- Drums: overhead + kick microfoon

Mixer:
- Zang: EQ (parametrisch), geen aparte compressie aangezien onze compressor daar niet voor geschikt is, klein beetje reverb
- Totaal: compressor/limiter op totale mix

- Wie maakt er gebruik van In Ear Monitoring en hoe heb je dat georganiseerd?

Wij niet, zou het wel willen maar is vrij kostbaar als je met 5 man speelt.

- Hoe kun je gebruik maken van meerdere synths/instrumenten als je maar een gelimiteerd aantal kanalen op de mixer beschikbaar hebt.

Ik gebruik zelf een 16-kanaals line mixer waar ik 5 synth + 1 FX unit aan heb zitten. De PA mixer krijgt maar alleen maar de L/R mix. Voordelen:
- goedkope oplossing (kost je anders extra multi-kabel poorten, grotere PA mixer)
- makkelijker te behappen voor de geluidsman
Nadeel:
- geluidsman kan niet ingrijpen op volumes. Dit komt echt zelden voor aangezien ik thuis en met repetities alles goed voorbereidt en controleer

Tips:
- FX en compressie op vocals: gebruik alleen top reverbs en compressors, de budget oplossingen klinken als een krant op zang (bv Behringer). Bijna droog klinkt vaak nog het beste.
- Gitaren: vaak klinken deze slecht in de mix door dat de FX slecht klinkt / geprogrammeerd is
- EQ: zorg dat je een parametrische EQ hebt zitten in de PA mixer, daarmee kun je veel meer in bepaalde frequentie gebieden
- Versterkers: zorg dat je voldoende power over hebt, dit voorkomt vervorming
- Stroomvoorziening: pak altijd stroom vanaf 1 punt, dit voorkomt aardlussen en dus storingen (brom)
- Zorg dat je vooraf het technische schema stuurt naar je "klant" (cafe, festival) en maak vooral duidelijk wat je nodig hebt qua voorzieningen, dit om verrassingen te voorkomen
- Keep it simple ;)

Groeten
Sjaak

Back