vraag: VA kopen, welke? Novation KS5?

Gertje

Stamgast
Dag allemaal,

Er zullen vast meer threads zijn over VA's en de pro's en contra's van elk soort en het ook al wat gezocht met de search-functie, maar ik waag toch een nieuwe thread.

Ik denk erover een VA-synth te kopen. Doel: geen trance/house-geblieb (met alle respect overigens), maar een betere emulatie van vintage geluiden zoals MiniMoog (leads en bassen), Prophet brass, Oberheim brass, Arp leads, etcetera, etcetera, dan dat mijn ROMplers kunnen bieden. Bovendien hoop ik door een VA bij de kop te pakken meer te leren over klanksynthese.

De geijkte vraag is: welke VA is geschikt voor mijn doel?

Enkele verdere eisen:
* voor soort geluiden: zie hierboven
* goed real time te tweaken (live gebruik en inzicht in de functie van filters, etc)
* opslag van nieuwe patches mogelijk
* minstens 4 octaven
* behoorlijke polyfonie (vette pads moeten mogelijk zijn)

Ik zag de Novation KS5 op feedback.nl staan voor 649 Eur, maar nou las ik tijdens mijn zoektocht (ook op dit forum) nare verhalen over kraakbugs, en trouwens ook iets over Focusrite dat Novation heeft overgenomen en het OS gaat verbeteren om het probleem op te lossen. Dat wacht ik uiteraard ook wel even af.

Maar zit ik met zo'n Novation in de goede hoek of moet ik een ander merk hebben? Clavia's Nord Lead 2X lijkt me gaaf, maar is wel prijzig. Novation KS5 is de helft van de prijs.

Heb weinig verstand van analoge en VA synths, dus hopelijk kan iemand me op weg helpen.

Wellicht moet je ook eens kijken naar een Yamaha AN1x. Zeer interesante synth en net als (alle) andere VA's geschikt voor vele stijlen en heeft een paar zeer leuke eigenschappen. Bijvoorbeeld de Fee EG. Daarnaast is hij ook goed te programmeren via de computer. Je kunt zo vele...vele...vele patches bewaren. Daarnaast zijn er vele te donwloaden vanaf het Internet. Het klavier is een 5 octaafs en dat heeft ook zijn voordelen. 8) Wellicht ziet hij er niet zo spectaculair uit als een Nord o.i.d. maar het gaat natuurlijk wat er onder de motorkap zit ;)

Hier nog enige info over de AN1x:

Yamaha AN1x

VasC

Ik zou voor de ION of VIRUS gaan.

Ze zijn beide dik zoals oude synths. maar ze benaderen de werkelijkheid.... ze zijn het niet.
heb je vroeger met oudjes(analogen) gewerkt, dan ga je een va waarschijnlijk niet trekken...

:P

Alesis ION is acht stemmig zie ik zo gauw, dus dat lijkt me niet optimaal voor vette pads...

Access Virus KC is wel meer stemmig polyfoon (32) dus beter voor pads en naar mijn mening een goede (VA) in de zin van emulatie van analoge synths, hij staat gewoon erg bekend om z'n trance geluiden maar kan veel meer...

Alesis Andromeda is echt analoog... dus eigenlijk ook geen VA, maar wel een synth dit ik zou overwegen voor een analoge sound met moderne mogelijkheden ;)

Novation KS5 klinkt volgens mij best goed (heb welles een KS-rack en Nova beluisterd) en is erg scherp geprijsd voor een een synth, denk dat je er voor het geld niet echt een buil aan kan vallen.

Zelf gebruik ik voor analoge sounds m'n sampler (Yamaha A5000), door z'n filters en 128 voices te stapelen kun je prima analoge geluiden bakken, vaak gebruik ik dan als uitgangs sample een patch uit m'n Waldorf Micro Q.

Druid

Voor klassieke analoge sounds is de AN1x zeer geschikt, mits je zelf patches gaat programmeren. De preset banks zijn niet te denderend.

Novation VA-5 vind ik maar saai. Een Nord Lead of een Virus KB is natuurlijk leuker, maar ook een stuk prijziger. AN1xjes zie je regelmatig voor weinig tweedehands langskomen.

Mijn persoonlijke VA-favoriet is op dit moment de Ion; voldoet echt voor 100% aan jouw wensenlijstje. 2e hands nu regelmatig te koop voor zo'n E 650,- ongeveer (en waarom zou je ook nieuw kopen?)

En...niet geschikt voor pads? Ik dacht het wel hoor, dit hangt heus niet alleen van het aantal stemmen af. Zou een Jupiter 8 dan ook niet geschikt zijn voor pads ofzo? De afzonderlijke onderdelen van de Ion zijn naar mijn mening zeer goed, op de effecten na dan (die sla ik echt helemaal over). Beluister bijvoorbeeld de kale oscillators maar eens en vergelijk die met een willekeurige andere VA.

Maar goed, ik zou ze gewoon zoveel mogelijk proberen en laat je door je oren leiden en niet door praatjes.

I programmeer de An1x gewoon op het ding zelf. Vind ik persoonlijk sneller en gemakkelijker dan met de editor op de compu. Is prima te doen en niet bijzonder veel ingewikkelder dan de Nova ofzo.

Ik vind de An1x nog steeds bijzonder mooi en gevarieerd klinken. Beter dan mening nieuw bakkie.

Dag allemaal

Het is - sneller dan verwacht - een Alesis Ion geworden. Was erg enthousiast over de review her en der op het net en kwam er toevallig één tweedehands tegen voor een goede prijs.

Dank voor de reacties en nu ga ik in het virtueel analoge zwemwater pierebaden.

Back