[Yamaha] Vaarwel SY55. En nu???

Sleepwalker

Nieuwkomer
Dag allen!

Dit wordt mijn eerste bericht hier.

Na jaren van trouwe dienst begint mijn SY55 te verlangen naar rust. Hij leidt dan ook al een aantal jaar een dubbelleven: als master keyboard voor mijn thuisstudio(otje) en als oefen&live-board voor met de band (zie www.cunningplan.nl, overigens). Ik overweeg nu om een nieuw master keyboard te kopen zonder eigen geluiden (SL 990? bijvoorbeeld), want ik wil voor de studio steeds meer gebruik maken van software instrumenten (zoals de PMI Bosendorfer, of, hebben jullie die al gehoord?, enige delen van de Horizon serie van VSL!). Aangezien die softwarepakketten ook niet goedkoop zijn, wil ik eigenlijk niet een te dure synth aanschaffen voor het bandwerk. Maar, hij mag natuurlijk ook niet te nutteloos zijn... Het mooiste zou bovendien zijn als het geen Roland was, want ik heb al een jv1010-module, dus ik wil graag nieuwe geluiden van een nieuwe synth. Ik gebruik overigens vooral geluiden als Piano, Rhodes, Orgel en Strings.

Heeft iemand hier een suggestie?

Alvast bedankt!

Zeker de SY77...

Piano niet slecht
Mooie Rhodes geluiden,
Prima Orgel geluiden
Strings iets minder maar wel bruikbaar

Kijk zeker ook eens naar die Tritons. Kosten volgens mij tegenwoordig ook al niet meer al te veel...

Ben je van plan om die softsynths mee te pakken met je liveband?

Bedankt alvast!

Nee, de softsynths blijven in principe thuis.

Iemand nog goede dingen gehoord over de Yamaha s30? Die staat 'overal' in de etalage voor 750 a 800 euro. Hoe is die in vergelijking met de Triton?

De SY77 zal niet mijn eerste optie zijn, omdat ik liever niet 2e hands koop.

Ik denk dat je voor je band veel meer hebt aan een s80(wellicht iets te groot qua omvang?). Als je nu wel 2e hands zou willen kopen kan je bjivoorbeeld ook voor een Yamaha CS6x gaan. Er staan er nu meen ik twee te koop voor rond de €800 op marktplaats. Deze is intern (bijna) gelijk aan de s80. Je kunt de meeste patches uitwisselen. De klanken zijn allemaal AWM2 en klinken echt super! Daarnaast zijn ze beide (s80 en CS6x) uit te breiden met plugin boards. Bijvoorbeelde met de PLG150 DX. Zo stop je alsware een DX7 synth in je CS6x. Daarnaast kun je ook (meen ook in de s30) bijvoorbeelde de PLG150-PF instaleren voor zeer mooie piano klanken. Laat je bij de CS6x niet afschrikken door het stempel "Trance Bak". Want hij is zeker tot veel meer instaat. En met de smartmedia kaartjes kun je een schat aan nieuwe patches meenemen. Voor meer info zal ik eens op de website van Yamaha kijken. Ik heb zelf ook een CS6x 2e hand gekocht en nooit enig probleem gehad!

Suc6,

VasC

Origineel geplaatst door Sleepwalker
Bedankt alvast!

Nee, de softsynths blijven in principe thuis.

Iemand nog goede dingen gehoord over de Yamaha s30? Die staat 'overal' in de etalage voor 750 a 800 euro. Hoe is die in vergelijking met de Triton?

De SY77 zal niet mijn eerste optie zijn, omdat ik liever niet 2e hands koop.

De vergelijking triton en s30 gaat niet op omdat de Triton een
heel andere synth is..
je moet de s30 meer vergelijken met een N5 van korg..

Origineel geplaatst door DJ VasC
Ik denk dat je voor je band veel meer hebt aan een s80(wellicht iets te groot qua omvang?). Als je nu wel 2e hands zou willen kopen kan je bjivoorbeeld ook voor een Yamaha CS6x gaan. Er staan er nu meen ik twee te koop voor rond de €800 op marktplaats. Deze is intern (bijna) gelijk aan de s80. Je kunt de meeste patches uitwisselen. De klanken zijn allemaal AWM2 en klinken echt super! Daarnaast zijn ze beide (s80 en CS6x) uit te breiden met plugin boards. Bijvoorbeelde met de PLG150 DX. Zo stop je alsware een DX7 synth in je CS6x. Daarnaast kun je ook (meen ook in de s30) bijvoorbeelde de PLG150-PF instaleren voor zeer mooie piano klanken. Laat je bij de CS6x niet afschrikken door het stempel "Trance Bak". Want hij is zeker tot veel meer instaat. En met de smartmedia kaartjes kun je een schat aan nieuwe patches meenemen. Voor meer info zal ik eens op de website van Yamaha kijken. Ik heb zelf ook een CS6x 2e hand gekocht en nooit enig probleem gehad!

Suc6,

VasC

Ipv van een cs6x zou ik dan echt een S30 aanraden. De sounds uit de S30 zijn standaard meer gericht op wat jij zoekt. Hoe je het ook wendt of keert, de cs6x blijft meer dance gericht dan een S30. Verder is deze vrijwel identiek aan de cs6x (en zoals al eerder gezegd dus ook de S80) en een stuk goedkoper (zeker 2dehands).

Ik laat jullie het maar even weten: gisteren heb ik de Motif 6 (classic) gekocht. Volgens mij zo'n beetje de laatste eerstehands die nog in Nederland te verkrijgen was.
Hij komt maandag, ik ben erg benieuwd.

Bedankt voor jullie adviezen.

Back