waar kan ik leren componeren

KeesVerkerk

Ouwe rot
Ik merk in mn eigen muziek dat ik toch steekjes laat vallen in de composities. Ik had laatst bijvoorbeel een hele mooie(vond ik dan) akkoorden progressie, maar ik was helaas niet in staat om er een echte goeie baspartij onder te zetten en een goeie melodie bij te doen.

Weet iemand mischien waar ik dit kan leren?>?? Ik wiil dus eigenlijk meer leren werken van uit een melodie lijn,,, en dan dit harmoniseren, ipv eerst de harmonie(akkoorden) en dan de melodie.

ik hoop dat iemand mij kan helpen

best mogelijk dat dit antwoord niet zal voldoen maar toch moet ik het zo zeggen: je hoeft dat helemaal niet te 'leren'. als je het allemaal volgens bepaalde harmonie-regeltjes gaat doen is al de fun er direct af. het is net het leukste om op een bepaalde melodielijn zelf (graag onverwachte) akkoorden te bedenken.
er is hier al eens een thread geweest over akkoordenschema's en daaruit bleek dat je (in theorie) zeeeer ver kan gaan in het laten opeenvolgen van akkoorden, springend van de ene toonladder naar de andere maar wat heb je daar dan aan als je het (letterlijk dan) volgens het boekje gaat doen.
iedereen werkt natuurlijk liever op z'n eigen manier en als je het echt wil leren zal de muziekschool een oplossing moeten bieden. want vanuit een boekje of website zal het niet vanzelfsprekend zijn...

[flauw]
In principe kan je overal leren componeren maar ik zou vooral luidruchtige omgevingen mijden daar dit de concentratie verminderd.
[/ergflauwjah]

Dus.. ga op muziek-les, piano is een goeie!

Misschien geef ik je een antwoord waar je niet zoveel aan hebt, maar ik ben van mening dat je niet zozeer van een bepaald persoon kan "leren componeren". Okee, bepaalde truukjes kan iemand je wel bijbrengen, maar ik denk dat je voornamelijk heel veel analytisch moet luisteren naar de muzieksoort waarin je zelf bezig bent. Op een bepaald moment kom je vanzelf op het punt dat het maken van een compositie je makkelijker afgaat, omdat je zoveel muziek hebt "geabsorbeerd".

Misschien een wat wazig verhaal, maar voor mij werkt het zeker wel. Het is echt leerzaam om naar goede composities te luisteren en er achter te komen waaruit het is opgebouwd en welke rol die verschillende ingredienten allemaal spelen. Inderdaad, muziek maken is net als koken (met dien verstande dat ik niet verder kom dan het maken van een gebakken eitje :L)

leren componeren , zeker mogelijk ben je een beetje autodidact dan heb
je al een pluspunt..
Je kunt natuurlijk ook naar een muziekschool gaan om dit te leren , bijvoorbeeld
compositieleer , harmonieleer, orkestratieleer etc...

Er zijn altijd 2 cliche's die naar bovenkomen met dit soort onderwerpen
1
Componeren dat heb je in je of niet, dat kan je niet leren.
2
Als je leert componeren bewandel je alleen de geeikde paden en doe je niks nieuws.

Met beide stellingen ben ik het totaal oneens. Componeren kan je zeker leren, we hebben een nalatenschap in de muziek van 1000en jaren, gaan we dat gebruiken of denken we dat we in ons eentje die 1000 jaar opnieuw kunnen uitvinden zonder tegen dezelfde struikelblokken op te lopen die onze voorgangers al hebben gedaan? Er zijn niet voor niks hele afstudeerrichtingen op het conservatorium voor componisten,,, wat leren ze daar dan? Toverspreuken ofzo???

Laten we aub deze discussie even terzijde houden

En hooihuis,,, het is juist doordat ik naar veel goeie muziek luister, dat ik me bessef dat ik nog dingen bij moet leren. Door al die goeie muziek die ik heb gehoord, heb ik wel in mijn hoofd hoe iets zou moeten klinken (melodisch)maar ik heb gewoon de kennis soms niet om daar te komen.

Daarvoor wil ik compositieles. Ik kan het julie allemaal aanraden trouwens.

Componeren dat heb je in je of niet, dat kan je niet leren.

Wie heeft dat hier gezegd?

Er zijn niet voor niks hele afstudeerrichtingen op het conservatorium voor componisten,,, wat leren ze daar dan? Toverspreuken ofzo???

Dus je wist eigenlijk al waar je het kon leren, waarom vraag je't dan?

Het viel me laatst ook al op dat jij hier een vraag stelde, waar iedereen dan naar best vermogen een eerlijk antwoord op gaf waarna jij vrolijk alles en iedereen afknalt en de uiteindelijke 'waarheid' komt poneren. :stupid
Het was ook iets ivm muziektheorie dus dat lijkt jouw stokpaardje te zijn.
GA DAN eindelijk naar dat conservatorium in plaats van ons hier altijd voor achterlijke nitwits te komen uitmaken.

Er zijn niet voor niks hele afstudeerrichtingen op het conservatorium voor
componisten,,, wat leren ze daar dan? Toverspreuken of zo???

Oef daar heb je dat woord conservatorium weer, klopt dat je daar veel leert
maar je leert er ook dingen die je soms niet wil weten.
Je hebt ook nog zo iets als een vrije wil maar als je die wilt
behouden zal ik niet het conservatorium nemen maar gewoon een
muziekschool bij je in de buurt..

Met compositieleer en harmonieleer kom je al heel ver en daar
heb je het conservatorium echt niet voor nodig.

Je kunt soms merken als iemand op het conservatorium hebt gezeten
aan de mannier hoe ze muziek maken dit geld ook voor de filmacademie
die pluk je er zo uit omdat ze niet afwijken van de mannier waar op
ze iets geleerd hebben..

Origineel geplaatst door hermax
Wie heeft dat hier gezegd?

Dus je wist eigenlijk al waar je het kon leren, waarom vraag je't dan?

Het viel me laatst ook al op dat jij hier een vraag stelde, waar iedereen dan naar best vermogen een eerlijk antwoord op gaf waarna jij vrolijk alles en iedereen afknalt en de uiteindelijke 'waarheid' komt poneren. :stupid
Het was ook iets ivm muziektheorie dus dat lijkt jouw stokpaardje te zijn.
GA DAN eindelijk naar dat conservatorium in plaats van ons hier altijd voor achterlijke nitwits te komen uitmaken.

Conservatorium is natuurlijk lang niet voor iedereen een optie,,, het is te ontoegankelijk.
Dude,,, ik weet niet wat je probleem is, maar het is zeker niet de mijne:doei:

Ik denk dat je componeren zeker kunt leren. Het is net als pianospelen. Bijna iedereen kan je het leren (wie kent de vlooienmars niet 8~) , echter, de een heeft veel meer talent dan de andere en komt daar door veel verder. Tot op zekere hoogte kun je dus best wat truucjes leren, maar als je jezelf echt wilt onderscheiden dan komt de mate van talent toch echt om de hoek kijken. Wellicht is het eens leerzaam om (goede)midi files vanaf het Internet te downloaden waarvan jij zegt: 'Hé dat zit lekker in elkaar en dat is een beetje de stijl en kant die ik ook op wil gaan'. Of gewoon uit interesse. Als je vervolgens eens met de score editor of piano roll de opbouw van het arrangement bekijkt, instrument specifiek en het verband tussen elkaar, Wellicht steek je daar dan veel van op. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Suc6 VasC :mega:

Origineel geplaatst door sjeijk
muziek school lijkt me. maar als iemand eens met een goed boek zou komen of een goede site zou dat de waarde van deze thread aanzienlijk verhogen.

http://www.petethomas.co.uk/composition.html
hier staan wel wat leuke dingen tussen.

op de site van het hku staan ook wat nuttige tips.

Ik ben een beetje uitgeleerd op al die online dingen, het is allemaal net ff te basic.

Er zijn niet voor niks hele afstudeerrichtingen op het conservatorium voor componisten

Daar zul je toch echt niet als leek binnenkomen. Die personen daar horen heus wel of je talent hebt of niet en je zult echt een basis moeten hebben. Sommige klassieke componisten gingen bij elkaar in de leer, maar daarentegen klonken ze wel redelijk hetzelfde. Iemand met 2 linkerhanden is ongeschikt als bouwvakker!
Denk aan de Idols jury "je hebt het of je hebt het niet"

componeren is voor mij: "luisteren" en wat de 1 mooi vind en de ander niet. Het zij zo. Als het maar niet vals klinkt.
Uit die akkoorden die jij hebt gevonden zal vast wel een nootje voor een baslijntje zitten.

succes

Componeren gaat vanzelf beter als je maar genoeg doorzettings-vermogen in huis hebt.

Er zijn niet voor niks hele afstudeerrichtingen op het conservatorium voor
componisten,,, wat leren ze daar dan? Toverspreuken of zo???

Voor componist kun je volgens mij niet studeren, een componist dat ben je of niet, bekend of niet, begaafd of niet etc.

ps. als je het antwoord op de vraag al weet hoef je hem ook niet te stellen.

:confused:

Ik zou inderdaad pianolessen nemen en harmonie akoorden leer.
Het laatste heeft mij het meest geholpen.
Maar componeren kan je gedeeltelijk leren orginaliteit niet.
Veel oefenen naspelen en veel uitproberen muziek ontleden en vooral op je gehoor af gaan.

Origineel geplaatst door Talsma
Componeren gaat vanzelf beter als je maar genoeg doorzettings-vermogen in huis hebt.

Voor componist kun je volgens mij niet studeren, een componist dat ben je of niet, bekend of niet, begaafd of niet etc.

ps. als je het antwoord op de vraag al weet hoef je hem ook niet te stellen.

:confused:

he talsema kijk eens:

:kont:

:D

Origineel geplaatst door Exzit
Ik zou inderdaad pianolessen nemen en harmonie akoorden leer.
Het laatste heeft mij het meest geholpen.
Maar componeren kan je gedeeltelijk leren orginaliteit niet.
Veel oefenen naspelen en veel uitproberen muziek ontleden en vooral op je gehoor af gaan.

Ik heb al wat muziektheorie gehad en ik ben er met mijlensprongen op vooruitgegaan gelukkig.

Alleen loop ik toch nog wel eens vast in bepaalde stukken.

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Ik heb al wat muziektheorie gehad en ik ben er met mijlensprongen op vooruitgegaan gelukkig.

Alleen loop ik toch nog wel eens vast in bepaalde stukken.

Denk je dat beroepscomponisten niet eens vast lopen op een stuk,
en daar komt dan weer creativiteit om de hoek kijken ..

Back