ER-1 MKII + Machinedrum midi

nomore

Lintage Vid
vraagje. ik zit er over te denken om een electribe (of later een MD) aan te schaffen. Nu is het zo dat ik in de studio de sequencing liefst vanuit mijn software sequencer doe. of althans, in voorbereiding voor livesets zal het ik het wel syncen, maar voor tracks vind ik het op de een of andere manier lekkerder vanuit mijn sequencer werken.
anyway, ik heb de manual van de ER-1 (mk2) doorgenomen en zie dat ik wel midi-noten kan assignen aan sounds. Maar zendt de Er-1 ook midi uit bij het aanpassen van settings op de er-1 zelf (dus pitch bijv.)? oftewel, kun je dus bijv. direct filtersweeps opnemen in je sequencer?

En hoe zit dit bij de MachineDrum?

Re: ER-1 MKII + Machinedrum midi

Origineel geplaatst door nomore
vraagje. ik zit er over te denken om een electribe (of later een MD) aan te schaffen. Nu is het zo dat ik in de studio de sequencing liefst vanuit mijn software sequencer doe. of althans, in voorbereiding voor livesets zal het ik het wel syncen, maar voor tracks vind ik het op de een of andere manier lekkerder vanuit mijn sequencer werken.
anyway, ik heb de manual van de ER-1 (mk2) doorgenomen en zie dat ik wel midi-noten kan assignen aan sounds. Maar zendt de Er-1 ook midi uit bij het aanpassen van settings op de er-1 zelf (dus pitch bijv.)? oftewel, kun je dus bijv. direct filtersweeps opnemen in je sequencer?

En hoe zit dit bij de MachineDrum?
MD doet wat jij wilt (en meer ;) )

Heb zelf tot volle tevredenheid ook een ER-1 mkII, maar heb eigenlijk nooit geprobeerd de sounds 'live' aan te passen.
Maargoed, dan maar even op basis van theorie.

Je wilt dus eigenlijk dat het knoppendraaien tijdens het afspelen van een pattern ook wordt uitgestuurd via MIDI OUT, en dan opgenomen in je sequencer, right?

Even de handleiding erbij gepakt, en ik moet zeggen: dat hebben ze niet duidelijk omschreven.
In de MIDI implementation chart zou je een aantal Control Changes (CC's) verwachten, bij voorkeur één voor iedere draaiknop. In tegenstelling tot de verwachting zie je echter een verwijzing naar NRPN's en Data Entry (een vrij specifieke implementatie van CC's).
Welke NRPN nou eigenlijk wàt doet, staat nergens in de handleiding (naar ik zo snel kan vinden).
Op blz. 42 van de handleiding staat onder kopje 4. (Using NRPN's to edit) eigenlijk heel weining over het mechanisme, maar wél dat (zoals verwacht) alle knoppenwaardes worden uitgestuurd via NRPN's. Dit natuurlijk zolang je de MIDI filter settings (blz. 41) goed hebt staan.

Tenzij Korg nog ergens een betere specificatie heeft van de precieze werking van de NRPN's kan je weinig gericht editen (zelf changes maken). Als je alleen wilt recorden en terug afspelen heb je geen probleem; draai aan de knoppen en je sequencer zal een bepaalde hoeveelheid control changes van #98, #99 (NRPN LSB/MSB) en #8 (Data Entry) opnemen, zoals uitgespuugd door de Korg. Speel je deze later weer af, dan moet het weer klinken zoals je oorspronkelijk hebt opgenomen.

Laatst gewijzigd:
Ah, gevonden... diep in de krochten van de Korg site:
Korg ER-1 MIDI Implementation

Met de informatie uit dit document weet je in theorie genoeg om alle parameters van de Electribe direct aan te kunnen sturen (als je dus zelf wilt editen, i.p.v. alleen opnemen).
Is natuurlijk wel even prutsen ... :) (ik had liever elke parameter aan een eigen CC, maar ja).

denk er wel aan dat de er-1 maar 4 parts heeft die daadwekelijk een drumsynth zijn, de twee hihats, cymbal en clap (waarom geen snare!!!) zijn samples.
de md lijkt me op papier in ieder geval super, volgens de vele gebruikers issie dat ook.
alleen die prijs staat me een beetje tegen....
kijk daarom ook eens naar de waldorf rackattack, is volgens mij ok een hele fijne drumsynth met midi, geheugen en een apparte sound.
zit qua prijs er ook ergens tussenin.

greetz chielos

Maar eh... dat was toch helemaal niet de vraag? ;)
Voor iets van 190 euro nieuw krijg je aardig veel drumsynth voor je geld bij de Tribe.

Wellicht om verwarring te voorkomen: klopt dat de ER-1 een aantal drumparts, twee external in parts en een aantal (ingebakken) sample parts heeft. Gevolg is dat niet àlle knoppen werken voor de sample parts en de external in parts; de 'logisch denkbare' knoppen natuurlijk wèl gewoon...

Offtopic: ben het trouwens met je eens dat de snare-part de zwakste schakel in de ER is.
Moet je dus layeren (gebeurt vaak met de clap) of fijn ringmodden met 'n external input.
Voor de echte ruige digi snare sounds heb ik 'r maar een Kawai XD-5 drumsynthje bijgekocht...
(heb ik toch de best of both worlds, IMHO :eureka: )

En tuurlijk, RackAttack is een leuke optie, naar ik begrijp. Zolang ze nog te krijgen zijn...
En dan maar afwachten voor de support (snif... ;{ )
Hij mist natuurlijk ook de drumsequencer, hè!

Re: Re: ER-1 MKII + Machinedrum midi

Re: Re: ER-1 MKII + Machinedrum midi

Origineel geplaatst door divi
MD doet wat jij wilt (en meer ;) )

MD doet ook meer je portomonee leeg maken! :D

Origineel geplaatst door Hanz

Tenzij Korg nog ergens een betere specificatie heeft van de precieze werking van de NRPN's kan je weinig gericht editen (zelf changes maken). Als je alleen wilt recorden en terug afspelen heb je geen probleem; draai aan de knoppen en je sequencer zal een bepaalde hoeveelheid control changes van #98, #99 (NRPN LSB/MSB) en #8 (Data Entry) opnemen, zoals uitgespuugd door de Korg. Speel je deze later weer af, dan moet het weer klinken zoals je oorspronkelijk hebt opgenomen.

ahh. dit is wat ik wilde weten, ik hoef niet zonodig de geluiden echt vanuit mijn sequencer te 'editten'. sequencen en eventueel wat knopjesgedraai terugspelen doettie dus da's mooi.

Alleen die zwakke snare vind ik wat minder, zeker aangezien er geen extra outputs zijn om t te bewerken.. Maargoed, denk dat ik de dit leuk apperaatje dan maar voor extra ga gebruiken (live dan). De basis wordt dan toch m.n. 808/909 kitjes die ik via mijn sampler afspeel (met extra outputs, dus extra fx + eq getweak). In combinatie de electribe zit het drum gedeelte dan wel snor denk ik zo :dj:

Nog wel even een vraagje over de inputs, waar gebruiken jullie die precies voor? (wordt het input signaal 1 op 1 doorgegeven of kun je die ook weer filteren ofzo??)

Als je de snare té slapjes vindt, kan je ook opteren voor z'n broertje de Electribe S (mkII)
(in plaats van, of erbij).
Dan heb je een vrijwel identiek apparaat, maar dan met (zelf in te laden) samples ipv. drumsynthese.
Voor 250 Euro heb je d'r één...

Gemis aan extra outputs noem je, terecht. Je kan evt. de stereo output splitten door de instrumenten hard links of rechts te plaatsen in het stereobeeld. Dan kan je dus de individuele outputs apart effecten.

Die external inputs gebruik je samen met de stepsequener; middels het activeren/deactiveren van de steps kan je de twee externe bronnen 'gaten' (aan/uitschakelen, volume max->min).
Er valt trouwens weinig meer aan die external sounds te beinvloeden; pan, low boost en level.
En je kan de externe inputs crossmoduleren (mkI: ringmoduleren) met één drum part, om genoemde drum part een beetje op te fucken. Leuk hoor!

Back