Wat vind je belangrijk: sfeer of melodische perfectie

Christov

Soul Brabo no 1
beetje grote tegenstelling natuurlijk

zelf maak ik hiphop met samples, waarbij alleen basslijntjes "echt" worden ingespeeld

nu merk ik zelf dat ik veel meer met de sfeer bezigben, dan met zaken als klinkt dat trompetje niet beetje vals met dat rhodesloopje bijvoorbeeld.. ik kan ook helemaal in extase raken van een 4 maats loopje van 10 seconden met 3 verschillenden samples bijvoorbeeld, ik ben niet iemand die aan melodien schaaft of zn drumtracks zo perfect mogelijk maakt, maar echt puur voor de sfeer van de dingen gaat.

in dat opzicht zit ik ook dichter bij artiesten als oude wutang en muggs dan technisch perfectere van tegenwoordig

wat zijn jullie gedachte hierover? ga je voor iets muzikaal perfects of echt voor de sfeer?

Bedoel je als je Hip Hop maakt of gewoon als je muziek maakt in het algemeen ????

Ik vind namelijk GELUID het belangrijkste in mijn muziek....

De melodie of muzikale inhoud doet er voor mij niet echt toe, als er toffe en 'onbekende' en 'lekkere' sounds in zitten vind ik het veel interessanter dan een bepaalde melodie....

Ik vind sfeer heel belangrijk, omdat je daarmee iets van jezelf meegeeft... Of het dan brak klinkt is bijzaak. Neem bv oude DUB van Lee Perry. Klinkt enorm brak (ok, het is oud) maar heeft een enorme sfeer inzich en een herkenbare sound.

Technische perfectie kan nummers erg kil maken of erger nog: doodslaan. Luister bv is naar overgeproduceerde trens, dat is zielloze meuk.

R

Origineel geplaatst door Bass
De melodie of muzikale inhoud doet er voor mij niet echt toe, als er toffe en 'onbekende' en 'lekkere' sounds in zitten vind ik het veel interessanter dan een bepaalde melodie....

Dit is een mooie discussie (he, het is per slot van rekening een forum!). Ik vind namelijk 'sound' veel minder belangrijk. Juist melodie en muzikale inhoud (emotie, overtuiging, kracht etc.) vind ik veel belangrijker. Hoe dat dan is opgenomen en of ik het gebruikte geluid al ken vind ik veel minder interessant. Een gitaar is een gitaar...en toch blijven mensen er briljante dingen mee doen.

Het is wel geen EM, maar in dat opzicht wil ik even Steely Dan, of beter nog, Donald Fagen alleen, aanhalen. Geweldige sfeer, technisch gewoon perfect en dan nog met knap uitgewerkte melodieen.
Het hoort dus allemaal samen voor mij. Het is juist de truuk om al deze elementen geslaagd te combineren.

Origineel geplaatst door Nolet
Dit is een mooie discussie (he, het is per slot van rekening een forum!). Ik vind namelijk 'sound' veel minder belangrijk. Juist melodie en muzikale inhoud (emotie, overtuiging, kracht etc.) vind ik veel belangrijker. Hoe dat dan is opgenomen en of ik het gebruikte geluid al ken vind ik veel minder interessant. Een gitaar is een gitaar...en toch blijven mensen er briljante dingen mee doen.

Tja welke van deze 2 reacties op je muziek wil je horen ? :

1 "Wow dat klinkt geil"
of
2 "Wow wat een leuke melodie"

ik liever de eerste :)

ik probeer altijd de sound de emotie van de melodie te laten versterken (of andersom..)

Tja welke van deze 2 reacties op je muziek wil je horen ? :

1 "Wow dat klinkt geil"
of
2 "Wow wat een leuke melodie"

ik liever de eerste :)

Nou ik wil het nuanceren...Ik hoor liever dat iemand iets een heel mooi en krachtig liedje vind dan dat ik hoor dat iemand de geluiden heel goed gevonden vind en de productie zo top vind.

Als je een balans kan vinden dan is dat natuurlijk nog beter. Maar ik zou meer energie steken in het zoeken van een goed refrein, een sterke melodie en een pakkend arangement dan in de sounds en de geluidskwaliteit.

Origineel geplaatst door demian
Aha.. daarom vinnik ambient niks... geen melodische perfectie...

Dat is een goed voorbeeld. Ambient, Jean-Michel Jarre, Enigma, New age, al dat soort stromingen doen mij op emotioneel vlak niets. Niet dat het slecht klinkt, of dat het niet knap gemaakt is ofzo. Of dat het minderwaardige muziek is ofzo...ik mis gewoon het vakmanschap van een liedjesschrijver. Het in 3 minuten kunnen vertellen wat je wilt vertellen en dat omlijsten met een stuk muziek wat na 1000 x draaien nog steeds goed is.

Ik ben geneigd om beide te zeggen... maar als ik dan toch moet kiezen, liever sfeer... als een melodietje iets minder perfect klinkt, maar de sfeer van het nummer wel helemaal goed is, dan ben ik ook blij. Aan de andere kant, melodische perfectie helpt mee aan de sfeer... dilemma, dilemma :D

Dat is een goed voorbeeld. Ambient, Jean-Michel Jarre, Enigma, New age, al dat soort stromingen doen mij op emotioneel vlak niets.

Hmmm

Neem nou Equinoxe 4,

qua melodie en arrangement is dat niet echt ingewikkeld, maar omdat er zulke mooie warme sounds en effecten gebruikt zijn, is het gewoon een heel mooi stuk...

Net als Equinoxe 1, supersimpel melodie lijntje, maar door de sound en mix wel erg goed...

Hmmm

Neem nou Equinoxe 4,

qua melodie en arrangement is dat niet echt ingewikkeld, maar omdat er zulke mooie warme sounds en effecten gebruikt zijn, is het gewoon een heel mooi stuk...

Net als Equinoxe 1, supersimpel melodie lijntje, maar door de sound en mix wel erg goed...

precies wat ik zeg. Sound en mix is in orde. Goeie warme sound, vette effecten etc. Maar nog steeds doet het mij totaal niets. Geen emotie, geen boodschap, geen liedje. Alleen maar vorm, geen inhoud.

precies wat ik zeg. Sound en mix is in orde. Goeie warme sound, vette effecten etc. Maar nog steeds doet het mij totaal niets. Geen emotie, geen boodschap, geen liedje. Alleen maar vorm, geen inhoud.

Grappig,

bij mij doet de hele plaat Equinoxe eigenlijk WEL wat....

Vangelis met zn zogenaamde muzikale instrumentaaltjes doen mij dan weer niets....

Ik zelf vind de melodie heel belangrijk dat is ook mijn manier van muziek maken, mooie melodieen en dan bij voorkeur duister. De rest is meer voor de opvulling.
Heb wel altijd dat ik probeer een zo mooi mogenlijke (en ook weer duister:) ) sweer in m`n intro neer te gooien door vage geluiden te gebruiken maar als het eenmaal los gaat vink de Melodie heel erg belangrijk.

ik ga volop voor mooie geluiden, ik hoor enorm graag ambient, minimal house en van die dingen met economisch gebruik van geluiden. De muziek die ik maak steunt meestal ook maar op een paar synthpartijtjes in een eeuwigdurende loop :s

Absoluut sfeer. Ik merk aan mezelf dat ik alleen naar de klank luister. Ik hou van mooie, of speciale geluiden, en de melodie doet me niet zoveel, hoewel er uitzonderingen zijn. Maar over het algemeen de klankkleur en de sfeer, zijn de dingen die me het meest opvallen. Ik heb dus geen moeite met darkambient en zo, en ook totaal geen moeite met powernoise, een genre waarvan 99,9% van de mensheid het van angst in de broek doet. :)
Melodieuze muziek daarentegen, kan me vaak enorm irriteren. Zeker als het bands betreft die er flink op los pielen. Ook daar zijn uitzonderingen. Zo luister ik graag naar progrock als Rush, of naar jazz, maar ook daar is het de klankkleur, en de ritmische structuur en textuur, die het hem doet. Verder heb ik regelmatig gemerkt dat het ene riedeltje kut klinkt met een bepaald geluid, terwijl een ander geluid datzelfde melodietje geweldig laat klinken. Ik ben het dan ook hartgrondig eens met een van Frank Zappa's stelregels:

De klankkleur is de baas

Back