Wanneer is een synth vintage?

andy2138

Stamgast
Van sommige synths is het duidelijk... da's vintage (ouwe analoge bakken enzo). Maar in mijn topic over de D-series van Roland werd al gesteld dat het daar niet thuis hoor. Maar wanneer is een synth vintage?

Is er een leeftijd aan verbonden, een zekere mate van belangrijkheid voor de geschiedenis (M1, DX7, D50...), techniek, enz...? Las ook al ergens een topic waar gesteld werd dat de eerste VA's al vintage moeten zijn.

Razend benieuwd waar voor iedereen de "grens" ligt

"Vintage" eens in een woordenboek opgezocht, en het betekend niet veel anders dan "kwaliteit", "het beste ergens van". Met deze wetenschap zou je het begrip Vintage Synthesizer op kunnen vatten als een synth die in zijn soort (analoog, FM, VA, whatever) van betekenis is geweest wegens zijn kwalitatieve eigenschappen. Tja en wat die kwaliteit dan in mag houden, is zeer subjectief (gelukkig) denk ik. zoiets

Je kan toch wel een beetje aanvoelen wat we met vintage bedoelen. Analoog en heel oud. Ok soms niet helemaal analoog, maar dan in iedergeval nog steeds voor een bepaald jaartal. Ik denk dat 85/86 de jaren zijn waar de laatste bakken zijn verschenen die nog een beetje tot vintage kunnen worden gerekend. Maar een ander zal weer zeggen dat echte vintage alleen uit de jaren 60/70 komen.

Een D110, DX-7 of D-50 is voor mij geen vintage. Maar anderen vinden de DX-7 er wel weer een beetje bij horen aangezien die toch vrij oud is. Maar ik vindt een totale digitale bak zonder knoppen toch in een andere categorie vallen.

Ow die ja ja.

Maar denk dat de discussie net zoiets als 'bestaat er zoiets als een ideale bol in de praktijk' en dat tot op quantumnivo diep gaan.

Ideaal voor afterparty's waar je zat op een bank zit en dit soort discussies voert met een of andere nobody die daar ook toevallig zit.

Origineel geplaatst door fuse
Ideaal voor afterparty's waar je zat op een bank zit en dit soort discussies voert met een of andere nobody die daar ook toevallig zit.

Of verkeerde feestjes waar je 0 mensen kent, met veelste veel wiet (ja dat vooral), loop je dit soort dingen ook op: "hé ik zie nu groen, maar misschien zie jij het groen wel als blauw". "Ja shit man, daar zeg je me wat!" wat, hoezo offtopic?

Is het ook belangrijk om te weten wat nu precies vintage is en wat niet. In grove lijnen weet iedereeen wat het is en die twijfelgevallen zorgen voor een leuke discussie.

Het gaat er uiteindelijk gewoon om wat je ermee doet en hoe het klinkt. Niet om precies te weten wat het is.

Kans op vintage als:

Code:
                    |	V G H 1 2
                    |	A A Z 0 0
--------------------+------------
-volledig analoog is|	- - F D F
-gedeeltelijk analog|	- - B 9 E
-houten zijkanten   |	F B - 8 C
-ouder dan 10 jaar  |	D 9 8 - -
-ouder dan 20 jaar  |	F E C - -

Waarbij de waarden in de matrix in Hex zijn opgeschreven. :)

Origineel geplaatst door fuse
Waarbij de waarden in de matrix in Hex zijn opgeschreven. :)

Hé joh, doe dat es effe lekker op Tweakers.net! :duivels:

Joh!

Tsek de manual van bijv een Chroma Polaris maar eens. Da's een en al hex. En gruwlijk irritant moeilijk gemaakte manual ook nog es.

Beetje midioot (sorry midioot) ken toch wel hex mag ik hopen?

Origineel geplaatst door andy2138
Dat was nu net mijn punt.

Volgens Frer!ks definities zouden bijvoorbeeld de triton en andromeda ook "vintage" zijn, volgens jou is zelfs de DX7 niet eens vintage. Ik ben nu wel eens nieuwsgierig naar het waarom van de verschillende opvattingen en het anders aanvoelen.

Triton en andromedia zijn gewoon moderne bakken. Die hebben niks met vintage te maken.

En "Vintagesynths.org" heeft eigenlijk de foute naam. Maar ja, synthesizers.com was al bezet ;).

Waarom is een DX-7 vintage? Omdat 'ie oud is. Omdat 'ie legendarisch was - hopies keren verkocht. Omdat 'ie berucht is - zeer leuke bediening en sounds die een compleet aantal jaren iets in de top 40 hebben gedefinieerd. Omdat er na lange tijd een nieuwe versie van uitgebracht is.

Waarom is een D-50 vintage? Omdat 'ie oud is. Omdat 'ie legendarisch was - hopies keren verkocht. Omdat 'ie berucht is - zeer leuke bediening en sounds die een compleet aantal jaren iets in de top 40 hebben gedefinieerd. Omdat er na lange tijd een nieuwe versie van uitgebracht is.

Etc. Van een VA zijn nog geen nieuwere versies uitgekomen; wacht maar eens 20 jaar en kijk of er dan mensen een AN1x of JP8000 opnieuw gaan uitbrengen. Idem met de Andromeda - er is dan wel weer een verschil tussen "vintage" en "instant klassieker" ;). Kijk over 20 jaar en als de Andy net zo wordt aanbeden als de Juup nu weet je het. Al hoop ik dan voor die Andy dat z'n grote LCD-display 't dan nog doet.

als het apparaat uit productie is en een unieke eigenschap heeft.

soms worden geflopte apparaten vintage omdat het toen het nog in productie was niet verkocht en men de unieke eigenschap van een ding pas later is gaan waarderen. Zoals bij het opkomen van een nieuwe muziekstroming.

Origineel geplaatst door joriz
als het apparaat uit productie is en een unieke eigenschap heeft.

nee joh, een apparaat heeft geen unieke eigenschap nodig om vintage genoemd te worden.

Laten we het er nu maar gewoon op houden dat een vintage synth in iedergeval van voor 85 is.

Back