Live optreden: PowerBook G3 voldoende?

bjodero

<turboprutser>
Mensen,

Ik wil in de toekomst (...) mijn muziek live ten gehore gaan brengen. Op mijn slaapkamertje kan ik met Reason een behoorlijke set neerzetten, maar dat is op een Pentium III.
Nu ben ik van plan om een tweedehands Apple PowerBook aan te gaan schaffen. Mijn vraag: kan ik Reason (of eventueel Ableton Live) zonder al te veel problemen live controllen op een G3? Of heb ik toch écht een G4 nodig? Ik gebruik redelijk veel samples.

Regards,

[ARD]

mijn ervaring is dat een G3 toch aan de krappe kant wordt. Multi-tasking is ie namelijk echt vies van. Dan begint ie te stotteren. Mijn pentium III had daar (voor mijn moederbord doorbrandde:( ) veel minder problemen mee! In dit kader: zag eens op de site van apple dat dat ook het belangrijkste vernieuwende aan de G4-processor was in hun ogen, dat je echt soepel meerdere applicaties tegelijk flink kon laten rekenen...

Bericht door een moderator:
Verplaatst.

OK, thanks! En hoeveel MHz heb ik dan minimaal nodig? Want: hoe meer, hoe duurder natuurlijk...

En: weet iemand waar ik mijn PC met Windhoos kwijt kan? Bijvoorbeeld een forum waar dat wél mag... Op Marktplaats raak ik 'm écht niet kwijt, of voor veel te weinig centjes...

Face the facts: voor een 2e hands PC vang je geen ruk. Geen forum dat daar wat aan verandert. Dit forum dus ook niet.
Wat internet betreft benje dus gewoon aangewezen op Marktplaats, 2eHands of weet ik wat er nog meer bestaat.

Als je trouwens even de (zucht) zoekfunctie raadpleegt, kan je wel het e.e.a. vinden over je oorspronkelijke vraag.

Ik zou voor een pc laptop gaan. let op l2 cache en op voldoende ram(zeker 512). Externe hd en audio interface.
Een mac is zo mooi en zo duur en kan zo veel minder dan een pc voor het zelfde geld!
Tis mijn mening waarbij ik moet zeggen dat ik als ik heel veel geld zou hebben misschien de overweging mac te gaan gebruiken wel zou willen maken.

pc ableton:okdan:
pc reason:okdan:
Gr,

chris
:okdan:

Origineel geplaatst door xpanded stereo

Een mac is zo mooi en zo duur en kan zo veel minder dan een pc voor het zelfde geld!
Tis mijn mening waarbij ik moet zeggen dat ik als ik heel veel geld zou hebben misschien de overweging mac te gaan gebruiken wel zou willen maken.
chris
:okdan:

Zelden zoveel onzin in 1 zin gelezen.
Ik ga Apple niet verdedigen.

*

Apple werkt op UNIX en is een A klasse produkt en GEEN virussen!!!! do i need to say more?????
Staar je niet blind op Mhz/prijs verhouding verhalen van pc gebruikers...

Ga voor een G4 zou ik zeggen....die velocity engine is wel lekker voor zware programma's

waarom staart iedereen zich zo blind op die Mhz?
das helemaal niet zo belangrijk, althans niet het enige dat belangrijk is.
en bovendien meet elke fabrikant de kloksnelheid anders, en ligt het er ook aan hoeveel instructies tegelijk een processor kan pakken...

Buiten dat zou ik voor een 2ehands G4 gaan, kijk idd ff op 2ehandsmac.nl

Ik gebruik zelf (naast mn hardware) een ouwe G4 867 Mhz Titanium Powerbook, en Ableton loopt daar bij mij super op.
(binnenkort ook de motor voor mn livesets).

Succes!

=)

De optredens van Intelligentsia (zie link in sig) worden gedaan op 1 enkele Powerbook G3.

Daarop draaien echter alleen Arkaos VJ en Cubase met één audio track en één MIDI track.
De MIDI track stuurt Arkaos VJ aan.

De audio track is een special mixdown waar de drums en solo's overheen gespeeld worden tijdens het optreden.
Het is dus bijzonder afhankelijk van je wijze van optreden om te bepalen of een Powerbook G3 voldoende is.

Je moet je mijns inziens afvragen of je de muziek 100% wilt naspelen met de hele setup of dat je dus zoals wij met een mixdown werkt en daar alleen de live delen live aan toevoegt. Dat scheelt CPU belasting en crash-gevoeligheid.

Zo kan het ook idd, maar je moet je wel afvragen in hoeverre live dan ook nog echt live is...
ik doe het zelf op zo'n manier dat ik op elk moment ineens alles kan veranderen, muten, boosten, treaken, fx erover etc als ik dat wil, je hebt tenslotte ook interactie met het publiek.
anders heb je toch nog altijd die standaard mixdown...
als je idd 100% of deels wilt naspelen (mixdown) dan kan je dat mischien beter gewoon van een cdtje of DATje afspelen (zoals sommigen doen), en verder wat live bijgeluiden eroverheen gooien (relatief weinig kunnen veranderen maar wel op safe spelen).
maar ja, is dat aan de ene kant nog wel live, en het ligt er idd ook aan in hoeverre je live wilt...

maar das weer en andere discussie, ik vind alle manieren prima, maar elk heeft zo z'n voor en nadelen.

=)

Ik zou voor de G4 gaan...die zijn 2e hands best te betalen. Apples lopen stabiel als een klok en zijn prachtmachines om mee te werken. Heb (via mijn werk) een gloednieuwe G4 powerbook en dat loopt als een tiet. Werkte daarvoor (thuis) altijd op een PC maar ik merk dat ik dat ding alleen nog maar gebruik om te gamen...een apple powerboek (800 mgz of meer) G4 is een hele fijne machine voor live.

Origineel geplaatst door pal
Apple werkt op UNIX en is een A klasse produkt en GEEN virussen!!!! do i need to say more?????
Staar je niet blind op Mhz/prijs verhouding verhalen van pc gebruikers...

Ga voor een G4 zou ik zeggen....die velocity engine is wel lekker voor zware programma's

ik heb zelden zoveel waarheid in 1 zin gelezen 8o)

* en ja ik verdedig apple :{

Nou, vooruit dan maar, ik wilde hier eigenlijk niemand tegen het hoofd stoten, maar het is niet voor niets dat nagenoeg alle beetje serieuze muzikanten alleen maar Apple gebruiken, zowel thuis als live.
Een kennis van me, (Richard H, voor insiders heel bekend in de minimal techno), gebruikt er zelfs 2.

Mijn Powerbook is ook nog nooit gechrashed, wat ik er ook mee deed.

Dus:

Gewoon voor een goede 2ehands G4 gaan, minimaal 800 Mhz idd.
de eerste G4's hebben namelijk geen audio in, de latere wel...

=)

Pc is leuk voor gamen en je administratie,
een Mac is een creatief stuk gereedschap
waarop alles is toegespits om iets op te maken.

ik heb hier een P4 2800HT en div Macs G3's en G4 PB
dus heb vergelijkings materiaal.

Ook mijn meer dan 1 jaar oude PB G4 is nog nooit
gecrashed, maar ik ging Apple niet verdedigen.

Even ontopic:

G3 kan...G4 beter, lees stabieler.

Laatst gewijzigd:
En mac heeft bijna alle onderdelen zelf gemaakt en op elkaar afgestemd

Pc heeft bijna altijd onderdelen van verschilende fabrikanten
Wat meestal problemen geeft.

Dat is mijn ervaring dan he

Maar als ik zou moeten kiezen tussen mac en pc
Dan word het een mac-power

En goed koop is duur koop!!!

grtz,
m-power

Bericht door een moderator:
Dit is niet de zoveelste PC-vs-Mac thread. Dat soort discussie voegt hier maar weinig toe.

Nogmaals de vraag van topicsteller:
Kan ik Reason (of eventueel Ableton Live) zonder al te veel problemen live controllen op een G3?
Of heb ik toch écht een G4 nodig? Ik gebruik redelijk veel samples.

Blijf AUB on topic!

Reason alleen zal wel lukken. Ik gebruikte een G3 Pismo 500Mhz met 768Mb en dat liep prima.
Maar ik zou toch even verder snuffelen voor een G4tje.

Ik zou voor een 2eHands powerbook g4 titanium gaan. Deze hebben nog een L3 cache wat de nieuwe (Aluminium) PB niet meer hebben. Dit is voor realtime bewerkingen beter. (deze info heb ik van 't ableton forum) Bovendien zijn de titanium's niet zo duur tweedehands.
Ik gebruik zelf wel een alu en moet zeggen dat ik zelf nog niet tegen tekortkomingen ben aangelopen, alleen moet ik nog ff een ram upgrade van 512 naar 1056mb doen want 512 is toch wel krap aan soms :)

Back