Eindelijk een Lindrum

Geloven doe ik je wel...
en ik snap sequencer=groove
ik snap ook groove+punch = Linn
ik snap alleen niet vca+vcf = punch
maar daar zal verder inderdaad niet veel aan te snappen zijn,
Linn heeft blijkbaar gewoon killer VCA / VCF combinatie...

Hey Jena,

Heb net nog even een stukje over de Linn LM1 zitten lezen maar daar schrijft men dat er helemaal geen FILTER in de LINN zit...nix.. Er staat juist dat omdat er GEEN filter in zit de LINN zo crispy bright klinkt..
Dan blijft er voor punch alleen vca=punch over :)

Niet om te zeiken ofzo, ik vind het gewoon een super lekkere bak en zou er best 1 willen hebben.

Ik las dus ook dat de sounds niet velocity sensitive zijn, alleen maar hard en zacht, kan je dat bevestigen ?

Hoeveel Linn versie's zijn er eigenlijk ?

Ra

Hay

die samples zijn wel makkelijk, nou weet ik wat voor ding het is

heel aparte klank,met een eigen karakter, niet zo een opgefokte suond

das er een die ik best zou willen(daar gaan we weer)

Greetz Turtel8D

Origineel geplaatst door Mhika Ra
Hoeveel Linn versie's zijn er eigenlijk ?

3. Je hebt de allereerste, de Linn LM-1, waar er weinig van gemaakt zijn. Dan heb je de opvolger, genaamd de LinnDrum. Deze verkocht heel goed. De derde is de Linn 9000 (vind ik persoonlijk de mooiste als ik op het uiterlijk afga). Hiervan zijn er ook niet zoveel verkocht, stuk of 1000 maar. Forat maakt ze nog naar het schijnt, onder de naam F9000. Je kunt een heleboel upgrades laten doen (kost wel een fortuin); prijzen staan op hun webstek. Geen idee echter hoeveel zo'n F9000 nu nieuw kost.

Meer info op Vintage Synth Explorer.

f9000.jpg

Mooi he :)

LM-1, LinnDrum en 9000 dus...

Ik lees op vintage synthexplorer dat ze
28khz (lm1), 35khz (linndrum), en 40 khz (9000) samples hebben, op 8 bit notabene.

Mooi he ?

in het zwart vink em ook best sexy..

Ik snappie nie: als ik het een beetje nalees, is een Linndrum niets anders dan een ROMpler met samples op 35kHz. Hoe kan dat nu zo punchy en fantastisch klinken, en niet te samplen zijn? Een sample apparaat moet toch wel te samplen zijn dacht ik zo

Was het maar zo simpel, hij is echt bijna niet te evenaren met samples.. Je moet het gehoord hebben om overtuigd te zijn...
Het is de dynamiek die het hem doet... Hetzelfde geld ook voor de oberheim dmx =( )

Origineel geplaatst door Tactic
Was het maar zo simpel, hij is echt bijna niet te evenaren met samples.. Je moet het gehoord hebben om overtuigd te zijn...
Het is de dynamiek die het hem doet... Hetzelfde geld ook voor de oberheim dmx =( )

En de SCI Tom *D
En in zekere mate de Dr.Bohm Digital Drums, jammer dat ik 'm niet kan aansturen ;{

eindelijk is t zover, ik heb gisteren ook een exemplaar opgehaald. En deze is echt in nieuwstaat, alsof hij zo uit de fabriek vandaan komt. Geweldig ! :halleluja

Het enige wat niet nieuw meer is zijn de patterns. Weet iemand toevallig een manier om nog aan de originele preset patterns te komen ? Heeft iemand ze ergens op een cassette of als WAVje ergens staan ?

Nu ik nog!

Origineel geplaatst door Jena_mu6
probeer eens een CV signaal in de cv ins v.d. TOMS

errrrrrrrug leuk

jahaa....toen ik die CV ingang zag dacht ik al: daar kun je leuke dingen mee doen :D

Origineel geplaatst door RpW
eindelijk is t zover, ik heb gisteren ook een exemplaar opgehaald. En deze is echt in nieuwstaat, alsof hij zo uit de fabriek vandaan komt. Geweldig ! :halleluja

Het enige wat niet nieuw meer is zijn de patterns. Weet iemand toevallig een manier om nog aan de originele preset patterns te komen ? Heeft iemand ze ergens op een cassette of als WAVje ergens staan ?

Je weet, als je hem zat bent, ik woon bij je om de hoek:bekdicht:
Waar heb je hem vandaan gehaald/gekocht?

Mijn Linn kocht ik in 1995, voor 700-Gld.
Het was voor mij belangrijk dat de originele fabrieks geluiden er nog inzaten.
Er stond in die tijd bij Future Music in Utrecht een Linn te koop, maar daar waren de originele geluiden verwisseld met hele slappe zelf opgenome geluiden en de originele chips zaten er niet meer bij.

Mijn Linn heeft wel wat kwaaltjes. Zo bromd de voeding over de uitgangen en de Hihat begint te knetteren als je het volume van de Handclap open zet – heel vreemd.

Verder staat het geluid als een huis. Je hoord de Handclap en Rimclick nog regelmatig in R&B producties. Het geluid samplen gaat best wel goed. Ik denk dat het probleem is dat men gauw genijgd is om de geluiden op een andere manier in te spelen. Je moet de geluiden net zo bespelen als ze normaal uit de linn komen, dus niet aanslaggevoelig. De clock van de Linn is inderdaad erg rechthoekig, wat het ding ook weer z’n eigen swing geeft. Dit zal waarschijnlijk moeilijker na te bootsen zijn.

Op al die oude producties klinkt de Linn vrij naturel en heeft men weinig effecten gebruikt om het geluid aan te dikken. Dit is een teken dat de Linn van zichzelf al vet genoeg klonk. De Oberheim DMX is ook heel veel gebruikt in de jaren 80, maar daarbij kun je altijd duidelijk horen dat het geluid gemanipuleerd is.

Midi in de Linn laten zetten is mogelijk, maar ik vondt dat de mensen bij Forat erg moeizaam waren. Ze hadden een midi interface voor de Linn maar die was nog niet getest en ze bleven me aan het lijntje houden. Uiteindelijk kreeg ik een bericht dat de interface stuk was en ik dus pech had. Ze zouden geen nieuwe interfaces meer maken dus was het einde verhaal. Amerikanen zijn vrij arrogant in dat opzicht.

Die synchronisatie doosjes zijn ook niet goedkoop. De beste methode voor mij is door de paterns uit de Linn op te nemen op de computer en ze daar via Live of andere programma’s die loops kunnen syncen achter elkaar te zetten. Het nadeel daarbij is alleen dat je niets meer met de individuele geluiden kunt doen.

Attachments

• my linndrum.jpg
    my linndrum.jpg
    42,9 KB · Bekeken: 88
Origineel geplaatst door iunowhu
Mijn Linn kocht ik in 1995, voor 700-Gld.
Het was voor mij belangrijk dat de originele fabrieks geluiden er nog inzaten.
Er stond in die tijd bij Future Music in Utrecht een Linn te koop, maar daar waren de originele geluiden verwisseld met hele slappe zelf opgenome geluiden en de originele chips zaten er niet meer bij.

Mijn Linn heeft wel wat kwaaltjes. Zo bromd de voeding over de uitgangen en de Hihat begint te knetteren als je het volume van de Handclap open zet – heel vreemd.

Verder staat het geluid als een huis. Je hoord de Handclap en Rimclick nog regelmatig in R&B producties. Het geluid samplen gaat best wel goed. Ik denk dat het probleem is dat men gauw genijgd is om de geluiden op een andere manier in te spelen. Je moet de geluiden net zo bespelen als ze normaal uit de linn komen, dus niet aanslaggevoelig. De clock van de Linn is inderdaad erg rechthoekig, wat het ding ook weer z’n eigen swing geeft. Dit zal waarschijnlijk moeilijker na te bootsen zijn.

Op al die oude producties klinkt de Linn vrij naturel en heeft men weinig effecten gebruikt om het geluid aan te dikken. Dit is een teken dat de Linn van zichzelf al vet genoeg klonk. De Oberheim DMX is ook heel veel gebruikt in de jaren 80, maar daarbij kun je altijd duidelijk horen dat het geluid gemanipuleerd is.

Midi in de Linn laten zetten is mogelijk, maar ik vondt dat de mensen bij Forat erg moeizaam waren. Ze hadden een midi interface voor de Linn maar die was nog niet getest en ze bleven me aan het lijntje houden. Uiteindelijk kreeg ik een bericht dat de interface stuk was en ik dus pech had. Ze zouden geen nieuwe interfaces meer maken dus was het einde verhaal. Amerikanen zijn vrij arrogant in dat opzicht.

Die synchronisatie doosjes zijn ook niet goedkoop. De beste methode voor mij is door de paterns uit de Linn op te nemen op de computer en ze daar via Live of andere programma’s die loops kunnen syncen achter elkaar te zetten. Het nadeel daarbij is alleen dat je niets meer met de individuele geluiden kunt doen.

Ik dacht, jij bent vroeg...woon je aan de andere kant van deze aardkloot.:dubbel:
Maar dat van dat syncen, dat moet toch anders kunnen, ik bedoel het via Live
opnemen en uitelkaar trekken is precies wat je niet met de Linn moet doen?:confused:
Volgens mij hebben we daar toch wel andere (goedkope) oplossingen voor?

Btw mooie Linn heb je:halleluja hij is in een hele mooie staat.

Origineel geplaatst door mikemix
opnemen en uitelkaar trekken is precies wat je niet met de Linn moet doen?:confused:

Ik lees aandachtig mee!

Je weet, als je hem zat bent, ik woon bij je om de hoek:bekdicht:
Waar heb je hem vandaan gehaald/gekocht?

hey Mike.... dit is degene die op Speurders te koop stond. Is van iemand uit Utrecht die toevallig ook naar Australië gaat verhuizen......

en over dat syncen gesproken: ik werk met een Atari en aangezien mijn SMP24 interface sync in en uit heeft, is dat geen enkel probleem. Heb het al geprobeerd en na wat pielen liep alles strak in de maat :D

Ik dacht, jij bent vroeg...woon je aan de andere kant van deze aardkloot.:dubbel:

Btw mooie Linn heb je:halleluja hij is in een hele mooie staat.

het is hier nu 10-uur 's morgens en ik doe dit op m'n werk in de ochtend pauze.
Wat ook te gek klinkt is de Linn een Simmons module laten triggeren. Ik heb de SDS7. Meer jaren 80 kan eigenlijk niet.

Back