Origineel geplaatst door Cheimoon
Zijn er nog meer met de MT16-X vergelijkbare apparaten? Ik ben zelf op zoek naar een patchbay en dacht aan een A880, maar alles aan alles kunnen koppelen is natuurlijk een voordeel, bijvoorbeeld om luidruchtig veel te kunnen layeren of bij gebruik van een mastersynth (of vergis ik me in dat laatste?).
Voor wat je beschrijft voldoet een A-880 ook, ik gebruik 'm voor hetzelfde doel...
Het layeren is een kwestie van één input toewijzen aan een grotere hoeveelheid outputs (max. 8 dus).
Het gebruik van een masterkeyboard i.c.m. een sequencer is ook eenvoudig, je mengt de 2 inputs als volgt:
Masterkeyboard aan één IN, sequencer input aan een andere IN, en dan je "mix bus" instellen op deze 2 INs.
Zoals al werd aangegeven, je kan op de A-880 maximaal 2 INs mixen naar 1 OUT, waarbij één van de 2 INs de clock mag leveren (instelbaar welke).
Als je de bovenstaande twee verhalen combineert, dan kom je dus tot het volgende:
Input 1: Masterkeyboard --------------------- \ ____ MIX BUS ---> OUT 1,2,3,4,5,6,7,8
Input 8: Sequencer (clock source) ---------- /
Wat ik zelf trouwens graag doe is het toekennen van een uniek kanaalnr. aan iedere output.
(Je kan bij de A-880 niet filteren op kanaalnr., maar als je je synths slim instelt is het geen probleem).
Dus, synth aan output 3 zo instellen dat hij alleen reageert op MIDI kanaal 3.
In dit geval kan je heel simpel bijv. op je masterkeyboard patch 13 op output (dus synth) #3 selecteren.
Voordeel van meer geavanceerdere MIDI patchbays is dat je de configuratie van welke input naar welke output etc. kunt vastleggen in geheugenposities. Dan kun je bijv. makkelijk switchen tussen een live-situatie en een sequencer-situatie.
Volgens heeft de goedkope Kawai patchbay geen geheugens, de toewijzing gebeurt met schuifjes.
Op de Kawai na is de genoemde Roland zo ongeveer de goedkoopste patchbay, met een 2e hands prijsje van rond de 100 euro.
De feitelijke opvolger van de Roland A-880 is de Edirol UM-880. Dat is dus een 8x8 MIDI interface en patchbay in één.
Ik geloof (maar weet niet zeker) dat de beperking van die ene mix bus daar is verdwenen...