Midipatchbay

bob303vs909

Ach und Weh
Call me stupid...maar....

Ik zou wel eens willen weten hoe een midipatchbay werkt (bijvoorbeeld roland a880)?
Kun je bijvoorbeel een midi in en uit van je midi interface hierop aansluiten en heb je dan door je patchbay extra 7 in en uit?

Je kan erg veel met een A880, maar één van de basisdingen is dat je tot 8 IN's kan aansluiten en 8 OUT's en dat je dan zonder patchen eender welke IN met eender welke OUT kan verbinden. Je kan ook event filters per kanaal instellen en dergelijke meer.

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
Je kan erg veel met een A880, maar één van de basisdingen is dat je tot 8 IN's kan aansluiten en 8 OUT's en dat je dan zonder patchen eender welke IN met eender welke OUT kan verbinden. Je kan ook event filters per kanaal instellen en dergelijke meer.

Bovenstaande is toch niet helemaal waar, helaas. De A880 heeft als beperking dat er maar maximaal 2 IN's "gemerged" (mixen van midi signalen) kunnen worden naar 1 gemeenschappelijke OUT. Patchen van een willekeurige IN naar een willekeurige OUT is mogelijk, maar let op voorgaande beperking.

Dat was de reden dat ik jaren geleden al was overgestapt naar een Miditemp MT16-X. Deze "midimatrix" kan namelijk wel mergen van alle 16 IN's naar alle 16 OUT's. Een prachtmachine met vele filter en routing opties.

Inderdaad ... was even deze beperking vergeten te vermelden :o: .

Naast de A880 heb je ook de A220 Midi Separator. Dit is een merger met 2 IN's en 2 OUT-paren. Je kan per kanaal bepalen welke IN naar welk outputpaar gaat (of naar allebei). Is een interessante module voor beperktere toepassingen (maar ook goedkoper dan de A880).

Er kan wel maar 1 IN tegelijkertijd aktief zijn (voor ik deze beperking ook weer vergeet te noemen :eureka: )

Origineel geplaatst door bronswerk
Dat was de reden dat ik jaren geleden al was overgestapt naar een Miditemp MT16-X. Deze "midimatrix" kan namelijk wel mergen van alle 16 IN's naar alle 16 OUT's. Een prachtmachine met vele filter en routing opties.

Zijn er nog meer met de MT16-X vergelijkbare apparaten? Ik ben zelf op zoek naar een patchbay en dacht aan een A880, maar alles aan alles kunnen koppelen is natuurlijk een voordeel, bijvoorbeeld om luidruchtig veel te kunnen layeren of bij gebruik van een mastersynth (of vergis ik me in dat laatste?).

heb nog een kawai midipatch bay voor je, 4 in 8 out... alles kan naar alles, je kan ook layeren.. 1 naar alles etc..

Origineel geplaatst door Cheimoon
Zijn er nog meer met de MT16-X vergelijkbare apparaten? Ik ben zelf op zoek naar een patchbay en dacht aan een A880, maar alles aan alles kunnen koppelen is natuurlijk een voordeel, bijvoorbeeld om luidruchtig veel te kunnen layeren of bij gebruik van een mastersynth (of vergis ik me in dat laatste?).

Vergelijkbare apparaten zijn er niet veel, wellicht de Digital music corps MX8 patchbay. Miditemp is namelijk de Rolls Royce onder de midi patchbays, maar gelukkig iets goedkoper ;)

Vergelijkbare apparaten weet ik zo 123 niet. Volgens mij was de MT16-X de enige die 16 IN en OUT poorten had. Voor gebruik met een masterkeyboard werkt perfect. Je kunt waanzinnge setups en layers bedenken. Ook transpose (per kanaal) is in te stellen oa. De MT16-X is uitstekend als mastercontroller te gebruiken als je een wat minder uitgebreid keyboard tot je beschikking hebt.

Zie ook:

http://www.miditemp.com/english/feat_matrix.html

NB: volgens mij is de MT16-X niet meer in produktie.

of macintosh gebruikers kunnen eventueel een opcode studio 5 overwegen, 15 i/o met heel veel uitgebreide functies. gelijk aan miditemp.

en op ebay geen drol/ euro of 50 ofzo.

Voor wat je beschrijft voldoet een A-880 ook, ik gebruik 'm voor hetzelfde doel...

Het layeren is een kwestie van één input toewijzen aan een grotere hoeveelheid outputs (max. 8 dus).

Het gebruik van een masterkeyboard i.c.m. een sequencer is ook eenvoudig, je mengt de 2 inputs als volgt:
Masterkeyboard aan één IN, sequencer input aan een andere IN, en dan je "mix bus" instellen op deze 2 INs.

Zoals al werd aangegeven, je kan op de A-880 maximaal 2 INs mixen naar 1 OUT, waarbij één van de 2 INs de clock mag leveren (instelbaar welke).

Als je de bovenstaande twee verhalen combineert, dan kom je dus tot het volgende:

Input 1: Masterkeyboard --------------------- \ ____ MIX BUS ---> OUT 1,2,3,4,5,6,7,8
Input 8: Sequencer (clock source) ---------- /

Wat ik zelf trouwens graag doe is het toekennen van een uniek kanaalnr. aan iedere output.
(Je kan bij de A-880 niet filteren op kanaalnr., maar als je je synths slim instelt is het geen probleem).
Dus, synth aan output 3 zo instellen dat hij alleen reageert op MIDI kanaal 3.
In dit geval kan je heel simpel bijv. op je masterkeyboard patch 13 op output (dus synth) #3 selecteren.

Voordeel van meer geavanceerdere MIDI patchbays is dat je de configuratie van welke input naar welke output etc. kunt vastleggen in geheugenposities. Dan kun je bijv. makkelijk switchen tussen een live-situatie en een sequencer-situatie.
Volgens heeft de goedkope Kawai patchbay geen geheugens, de toewijzing gebeurt met schuifjes.
Op de Kawai na is de genoemde Roland zo ongeveer de goedkoopste patchbay, met een 2e hands prijsje van rond de 100 euro.

De feitelijke opvolger van de Roland A-880 is de Edirol UM-880. Dat is dus een 8x8 MIDI interface en patchbay in één.
Ik geloof (maar weet niet zeker) dat de beperking van die ene mix bus daar is verdwenen...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Slipperman
of macintosh gebruikers kunnen eventueel een opcode studio 5 overwegen, 15 i/o met heel veel uitgebreide functies. gelijk aan miditemp.

en op ebay geen drol/ euro of 50 ofzo.

Wat bedoel je met dat apparaat? Is dat een MIDI interface, zodat je altijd je computer aan moet hebben staan?

Weet iemand trouwens hoe diep die A880 is? Da's wel handig om te weten als ik een rack koop (waar trouwens echt geen informatie over te vinden is (fabrikanten, standaarddiepte, enz.), maar dat terzijde... :confused: )

A-880 is standaard 19" formaat, 28 cm. diep (je hebt geluk, ik ben net mijn rack aan het inrichten... het deksel zit er nog niet op... :D). Het ding heeft gelukkig een eigen voeding aan boord, dus niet nog eens een trafo erbij.

Offtopic: het diepste 19" synth apparaat dat ik heb is een Roland MKS-80 (40 cm diep), die past nog maar net in een SKB flightcase met 2 deksels. De goedkope, daar past-ie al niet in.

EDIT: dubbel nagemeten, écht 28 cm diep. Waar die andere halve cm. vandaan komt weet ik niet! :D

De mijne (serie# BK02161) is toch echt 28.5cm (tenzij m'n meetlint een afwijking van meer dan 1,8% heeft, wat me een beetje stug lijkt). Ook als ik 'em tot aan het rackoortje meet, komt-ie duidelijk op meer dan 28cm. :confused:

Back