cv/gate naar moog realistic mg1

feindbild

!TKRÓKT!
heb gisteren een mg1 gekocht, en wilde proberen of ik hem via de midi to cv/gate converter in mijn spectral audio protone via midi kon aansturen.
dat was geen onverdeeld succes.

soms krijg ik geluid, maar komt dat in het ritme van de lfo. ook al staan alle drie de sliders links in de 'modulatie-afdeling' toe, nog hoor je de rate van de lfo doorkomen. meer zelfs, er komt alleen geluid op de momenten dat de lfo-rate-led oplicht.
dat is met auto contour trigger op stand 'in'. anders krijg ik geen geluid, want op stand 'out' gebeurt er gewoon niks. maar dat lijkt me logisch.

met de contourschakelaars kan ik naar believen spelen, als de onderste (tone sources) schakelaar op 'contoured' staat, komt de lfo erdoor als hierboven beschreven, met auto contour trigger op 'in'. met de tone sources schakelaar op 'keyed' komt er niks. ook niet met de 'fall time' open, en dat geldt in beide standen van de sustain schakelaar. 'de continuous' geeft geheel zoals verwacht aangehouden noten, maar ze sterven uit na een tijdje.

dit alles heb ik geprobeerd in volgende opstelling:

korg z1 (arpeggio) --- e-mu xl7 ---- protone --- mg1

met cv out naar pitch en gate naar trigger.
waarschijnlijk is het antwoord: cv naar pitch werkt, maar gate naar trigger niet. ik krijg immers de juiste toonhoogten (zoals gespeeld op het klavier van de z1), maar de noten worden niet juist/niet getriggerd...

op welke manier kan ik dat euvel verhelpen? of zie ik een knop over het hoofd die ik gewoon op een andere stand moet zetten? daarnet bij de verkoper werkte alles perfect, en die had hem aan een kenton pro solo hangen.

Moog werkt met switch trigger, oftewel een negatief gate signaal. Dit in tegenstelling tot de meeste standaard triggers. Waarschijnlijk werkt de door jouw gebruikte cv-gate interface niet met switch-triggers. Check voor de zekerheid even de manual van de cv-gate interface.

EDIT:

Ik heb de protone specs even gecheckt. Inderdaad heeft zijn cvgate converter geen moog standaard (dwz: geen switch trigger). Op de site van spectral audio staat wat informatie hierover:

http://www.spectralaudio.ch/support/voltage_trigger_to_switch_trigger.gif

Zodoende moet je of zelf gaan knutselen, of een andere cv gate interface regelen.

Succes

Ricercar

Laatst gewijzigd:
ik weet niets van solderen en die dingen, maareuh... kan ik met een beetje handig soldeerwerk een stereokabel geschikt maken om te triggeren? had dacht ik ergens gelezen dat je tip en ring anders moest verbinden en dat het trggersignaal dan zou werken. of klets ik hier zonder het te weten immens uit mijn nek?

Zie post Ricercar.

Roland (en veel anderen): positieve gate (bv van 0 volt naar 5 volt)
Moog (en sommige korgs en yamaha's): negatieve gate (bv van 5 volt naar 0 volt).

Dit los je dus niet op met een simpel kabeltje. ;)

edit: Op het plaatje kun je mooi het verschil zien tussen de twee triggers.

Origineel geplaatst door OnAcid
Zie post Ricercar.

Roland (en veel anderen): positieve gate (bv van 0 volt naar 5 volt)
Moog (en sommige korgs en yamaha's): negatieve gate (bv van 5 volt naar 0 volt).

Dit los je dus niet op met een simpel kabeltje. ;)

edit: Op het plaatje kun je mooi het verschil zien tussen de twee triggers.

aha.
wat het verschil in plugs betreft: op de mg-1 is de trigger in gewoon een jack input en niet zo'n raar multi-pin ding.

kan ik op simpele wijze misschien de gate 'inverten' in de protone?

ik zie dit staan in de protone service manual:

Apart from this, port 1.3 (pin 4) of the microprocessor must be connected to GND that the gate
signal output from the microprocessor is inverted.

en hier staat:

If you have a roland midi->CV converter, this box (like a kenton) will
send a gate signal, instead of a moog S-trig signal. This way it is easily
converted, as mentioned often enough on AH. The easiest way is to use only
one transistor and a resistor. I soldered both on the input ears inside my
MG1. Now the moog behaves like roland to the world outside.

da's nogal summier voor mij...

Je kan inderdaad op beide bovenstaande manieren de gate van de ProTone inverteren.

Bij de eerste methode van ProTone zelf soldeer je een draadje van pin 4 van de processor naar de ground (als ik me niet vergis is dat pin 20 van de processor). En dat is meteen alles wat je hoeft te doen. :)

Bij de tweede methode heb je een weerstand van 10 K nodig en bijvoorbeeld een BC547 transistor. Die hang je dan aan de uitgang van de gate van de ProTone op deze manier. En je kunt deze schakeling natuurlijk ook aan de gate ingang van de MG-1 hangen, zoals in het verhaal van hyperreal vermeld staat.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Je kan inderdaad op beide bovenstaande manieren de gate van de ProTone inverteren.

Bij de eerste methode van ProTone zelf soldeer je een draadje van pin 4 van de processor naar de ground (als ik me niet vergis is dat pin 20 van de processor). En dat is meteen alles wat je hoeft te doen. :)

Bij de tweede methode heb je een weerstand van 10 K nodig en bijvoorbeeld een BC547 transistor. Die hang je dan aan de uitgang van de gate van de ProTone op deze manier. En je kunt deze schakeling natuurlijk ook aan de gate ingang van de MG-1 hangen, zoals in het verhaal van hyperreal vermeld staat.

:okdan:

hartelijk bedankt ricercar, onacid & boemtsjak!

deze draad even nr boven schoppen!

ik stuur mn MG-1 aan via mn fr777:

cv gate out naar pitch in,
accent out naar trigger in (s-trigger, zie eerder!)

dit werkt maar ...
in de manual van de MG-1 staat dat het keyboard niet meer mag reageren als je de pitch in aansluit! van mij reageert die wel!? lijkt ook als trigger te werken?!
Dus hoe doen jullie het? nog iemand die zo aanstuurt zoals ik? of mss een future retro mobius gebruikt?
Let me know.
:)

dit werkt maar ...
in de manual van de MG-1 staat dat het keyboard niet meer mag reageren als je de pitch in aansluit! van mij reageert die wel!? lijkt ook als trigger te werken?!

Als ik je goed begrijp doet ie dus wat je wil MET extratje dat je toetsen het ook nog doen??

Ik begrijp het probleem niet helemaal??

groet,
Maarten

"When the pitch jack is connected, the keyboard is disabled"
pagina 1 van de manual.
zal nog 1s kijken in de service manuals.

jep, inderdaad vet, goeie site, heb hem al zitten bekijken, veel goeie info.
maar k zou dan eerder midi steken!

Heb ook uit de service manual gehaald dat je je mg-1 kan gebruiken om cv uit te zenden! staat niet in de manual!
dus je kan stereo jack inpluggen: 1 kanaal om mg-1 testuren, ander kanaal om cv uit te sturen!

ik denk dat mijn jack, j7 ofzo, kapot is!

Back