Verschil tussen Ableton Live 4 en Cubase 2

Sam

Meirus Records
HI,

Wat is het verschil tss Ableton Live 3 of 4 en Cubase SX 2.
Wil hiermee bedoelen: is Ableton stabieler dan Cubase of....
Kwestie van prijs ook natuurlijk: Ableton +/- €400 en Cubase +/- €800.
Maar wil het eerder hebben over gebruik. En wat misschien het prijsverschil opweegt tov Cubase

Zijn er die hiermee ervaring mee hebben, graag jullie reacties aub.

Thx

rgs

Sam

Ik denk dat je ze beide zelf uitproberen moet. Ik vind Live 4 alles hebben wat ik nodig heb en het werkt echt superfijn. Ik houd niet van vele schermpjes in mijn beeld (heeft Cubase SX ook niet) en Live heeft zo'n kale en minimale interface waar ik echt van houd. Live 3 heeft geen midi, dus wil je dat dan moet je meteen voor Live 4 gaan. Verder zijn beide programma's erg goed, maar er is wel een degelijk prijsverschil. Ik heb wel gehoord dat Cubase beter is wat betreft syncen van hardwaresynths dan Live. Ik heb daar geen ervaring mee, aangezien ik een controller gebruik met softsynths op mijn notebook. Beide progs zijn erg stabiel en werken prima. Het sequencen bij Live is wel anders (en inspiratievoller vind ik), want je kan naast linear sequecen ook een live-session doen.

Veel suc6 ermee!

Origineel geplaatst door divi
heb je al s een demo geprobeerd...

No, maar heb wel een demo gezien van Ableton Live 4.
Maar had graag reacties gehad mensen die met Cubase SX werken en Ableton Live.
Kijk in de meeste studio's werken ze met Logic en daarnaast met Ableton Live.
Het hele grote verschil met Logic en Cubase tov Ableton is de prijs.
En Logic tov Ableton Live is Mac versie.
Maar had graag geweten, gebruik tov Ableton Live er echt enorm veel verschillen in zitten.
Als je ziet voor €400 wat je er al mee kunt doen.

rgs

Origineel geplaatst door funkdecoder
Ik denk dat je ze beide zelf uitproberen moet. Ik vind Live 4 alles hebben wat ik nodig heb en het werkt echt superfijn. Ik houd niet van vele schermpjes in mijn beeld (heeft Cubase SX ook niet) en Live heeft zo'n kale en minimale interface waar ik echt van houd. Live 3 heeft geen midi, dus wil je dat dan moet je meteen voor Live 4 gaan. Verder zijn beide programma's erg goed, maar er is wel een degelijk prijsverschil. Ik heb wel gehoord dat Cubase beter is wat betreft syncen van hardwaresynths dan Live. Ik heb daar geen ervaring mee, aangezien ik een controller gebruik met softsynths op mijn notebook. Beide progs zijn erg stabiel en werken prima. Het sequencen bij Live is wel anders (en inspiratievoller vind ik), want je kan naast linear sequecen ook een live-session doen.

Veel suc6 ermee!

Thx voor je info.
In deze richting graag answers.

Rgs

Sam

Origineel geplaatst door Sam
No, maar heb wel een demo gezien van Ableton Live 4.
Maar had graag reacties gehad mensen die met Cubase SX werken en Ableton Live.
Kijk in de meeste studio's werken ze met Logic en daarnaast met Ableton Live.
Het hele grote verschil met Logic en Cubase tov Ableton is de prijs.
En Logic tov Ableton Live is Mac versie.
Maar had graag geweten, gebruik tov Ableton Live er echt enorm veel verschillen in zitten.
Als je ziet voor €400 wat je er al mee kunt doen.

rgs

wat een prietpraat..in de meeste studios werken ze uberhaupt niet met ableton.......... :duivels:

ableton komt in principe uit een audio loop gebaseerd idee voort..............maw: compleet anders dan de lineaire DAWs als logic, PT, nuendo, cubase etc............. nu in de laatste versie hebben ze echter ook MIDI en een "arrangement view" (= lineair) ingebouwd waardoor Live4 wat meer in de buurt begint te komen van de functionaliteit van de grote DAW's......... maaaarrrrrrrr.....er is nog steeds heel veel verschil.............. live is echt op intuitief gebruik gebouwd, dus verwacht geen uitgebreide midi en audio editting en processing, en ook veel simpele dingen zoals audio crossfaden zit er niet in................. aan de andere kant, het werkt daardoor wel heel intuitief en straightforward......... ik hou daar wel van, dus mijn voorkeur ligt op dit moment sterk bij Live4, omdat ik al die editing die je in de grote DAW's hebt toch nooit gebruikte..........

je kunt je helemaal suf vragen, maar ze verschillen zodanig van insteek dat ik je zou aanraden om gewoon allebei eens goed uit te proberen............... dat is het enige dat je kan helpen...........en kijk dan ook gelijk eens naar Tracktion, kost geen kont, kan heel veel.... is nu van mackie

succes! ;)

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
wat een prietpraat..in de meeste studios werken ze uberhaupt niet met ableton.......... :duivels:

1 en vooral moet ik de pietpraat beantwoorden, in de meeste nieuwe studio's en andere werken ze meer en meer wel met Ableton! Welliswaar als 2e soft. Moest dit even verduidelijken, sorry!

2e moet ik je wel bedanken voor je goede info!

Thx

Wat Olafmol ook zegt, die andere grote sequencers (logic, nuendo, cubase etc.) hebben enorm veel uitgebreide functies (tot aan videobewerking toe) en ik gebruikte daar ook maar een fractie van. Dus je moet gewoon even zien hoeveel functies je daadwerkelijk gebruikt van die progs. Als je alleen de basis gebruikt kan je veel beter naar iets goedkopers en minder uitgebreids kijken, zoals Live, Tracktion, FL Studio of Orion.

1 en vooral moet ik de pietpraat beantwoorden, in de meeste nieuwe studio's en andere werken ze meer en meer wel met Ableton! Welliswaar als 2e soft. Moest dit even verduidelijken, sorry!

2e moet ik je wel bedanken voor je goede info!

Thx

1: noem er eens een paar waar je zoal geweest bent waar ze zoal met Ableton werken..ben wel benieuwd nl! :duivels:

2: you're welcome! :luv:

Origineel geplaatst door funkdecoder
Wat Olafmol ook zegt, die andere grote sequencers (logic, nuendo, cubase etc.) hebben enorm veel uitgebreide functies (tot aan videobewerking toe) en ik gebruikte daar ook maar een fractie van. Dus je moet gewoon even zien hoeveel functies je daadwerkelijk gebruikt van die progs. Als je alleen de basis gebruikt kan je veel beter naar iets goedkopers en minder uitgebreids kijken, zoals Live, Tracktion, FL Studio of Orion.

Ook bedankt voor je support en je info!!

1: noem er eens een paar waar je zoal geweest bent waar ze zoal met Ableton werken..ben wel benieuwd nl! :duivels:
2: you're welcome! :luv:

Thx voor je info.;)

Verschillende studio's in België en ken er alvast 1 in Roosendaal.
Wil echt niet de betere info man zijn, maar doe ook verschillende symposias vandaar de info.

en wat mij betreft het GROTE verschil tussen live4 en de "grote DAW's" : in live4 kan je arrangeren terwijl je hoort wat je doet..... bij logic, cubase etc. ben je vnl aan het schuiven, knippen, plakken, kopieren om te arrangeren, en terwijl je dat doet hoor je dus niet wat je nou eigenlijk aan het doen bent......... voor mij was dat een groot probleem, na 5 minuten was ik in mijn hoofd al kwijt wat er nou eigenlijk moest gebeuren qua arrangement.......in live4 kan je gewoon gelijk horen wat je doet, en alles wat je doet wordt ook gelijk opgenomen, om later evt nog te finetunen....voor mij werkt dit buitengewoon intuitief en productief

Thx voor je info.;)

Verschillende studio's in België en ken er alvast 1 in Roosendaal.
Wil echt niet de betere info man zijn, maar doe ook verschillende symposias vandaar de info.

aha..nou mijn ervaring is dat de meeste pro studios al beginnen te gillen als je bv Nuendo noemt...tis toch bijna overal PT met een logic frontend wat de klok slaat

aha..nou mijn ervaring is dat de meeste pro studios al beginnen te gillen als je bv Nuendo noemt...tis toch bijna overal PT met een logic frontend wat de klok slaat

Nogmaals bedankt!!!

Je zou ook eens naar Cubase SL kunnen kijken, dat is een ietwat uitgeklede versie van SX en kost dus veel minder.

Wat Olaf zegt klopt: je kan van alles vragen, maar dit is echt iets wat je zelf aan de hand van 'n demo moet beslissen. Neem voor elke sequencer een week de tijd met de demo, dan weet je volgens mij vrij goed wat wel of niet bij je past.

Zelf heb ik een paar uur geleden Live 4 binnengekregen. Het is even wennen, maar ik denk dat het uiteindelijk beter bij mijn werkwijze past; ik ben zo'n MPC-type. Ik durf Logic Pro nog niet weg te doen, maar wie weet binnenkort...

Tja ik zou inderdaad zeggen dat het is of je kiest voor de diepte van je bewerkingen,
of voor de intuitiviteit van je interface en de wijze van componeren. Dus ik denk dat je gewoon even de demotjes moet downloaden...
Ik werkte altijd met cubase, omdat ik met midi werk en de eerdere ableton versies dat niet ondersteunden maar met de release van ableton 4 ben ik om. Al heb ik mijn vorige cubase nog steeds, en gebruik ik die toch meestal bij het uiteindelijk in elkaar zetten van een compositie

of...

moderated

Verwijzen naar het gebruik van illegale software is op synthforum.nl ten strengste verboden

Last edited by a moderator:
live is echt op intuitief gebruik gebouwd, dus verwacht geen uitgebreide midi en audio editting en processing, en ook veel simpele dingen zoals audio crossfaden zit er niet in.................

ouwe thred, toevallig op gestoten.

crossfaden gaat toch in live?

Back