Voorstel platenmaatschappij: wat zouden jullie doen?

Hallo,ik wil je niet demotiveren heb snel gelezen door de draad ,maar let toch goed op voor scam of identiteitsdiefstal

Wij runnen ook een klein platen label.
Als wij iets van een ander uitbrengen dan hoeft die persoon niets te betalen voor de mastering.
De kosten van mastering die wij betalen (door Curvedpusher in de UK) is ongeveer 120 pond per track.

Als dit soort labels 50 mensen aanspreken dan is dat een leuke omzet voor het verrichten van "mastering" werk.
Klinkt gewoon als een scam.

Dat geloof ik niet. Het is een echt label met meerdere vestigingen. We mailen ook al een tijdje heen en weer en zij hebben er al wat tijd inzitten. Ze mailen op mijn verzoek ook meteen een voorbeeldcontract. Dat doe je denk ik niet voor hooguit 6 tientjes. Maar ik blijf kritisch en waardeer alle input enorm :okdan: Better safe than sorry. Ik ben er dan ook nog niet uit wat ik doe.

Andere insteek: jouw belang is duidelijk. Maar wat levert het hun op? Wat doen ze in die vestigingen?

Laatst gewijzigd:
Als wij iets van een ander uitbrengen dan hoeft die persoon niets te betalen voor de mastering.

Hoeveel procent v/d opbrengst is dan voor de artiest en hoeveel voor het label zelf (procentueel) ?

Het is een echt label met meerdere vestigingen.

Kan je toevallig zeggen om welk label het gaat of is dit nog geheim ?

Wat doen ze in die vestigingen?

Geen idee of ze een webcam hebben :D Maar ik snap je punt en dat is natuurlijk altijd een gok. Ik ben laatst bij een avond over muziek en recht geweest en ik ben daarin niet (meer) naïef. Maar echte zekerheid krijg je natuurlijk nooit. Aan de andere kant is dit niet de eerste partij die voorzichtig wat interesse toont en in 2020 word ik nog veel beter. Ik hoef dus niet perse en zal niet zomaar happen.

We mailen ook al een tijdje heen en weer en zij hebben er al wat tijd inzitten. Ze mailen op mijn verzoek ook meteen een voorbeeldcontract.

Het is dan juist dat het heel erg verdacht is man.

Wie niet waagt, wie niet wint. Die gok durf ik wel aan. Daarom ben ik waarschijnlijk ook ondernemer :P

135,- voor minimaal een leerervaring en leuk verhaal vind ik geen geld eigenlijk.

Dat geloof ik niet. Het is een echt label met meerdere vestigingen. We mailen ook al een tijdje heen en weer en zij hebben er al wat tijd inzitten. Ze mailen op mijn verzoek ook meteen een voorbeeldcontract. Dat doe je denk ik niet voor hooguit 6 tientjes. Maar ik blijf kritisch en waardeer alle input enorm :okdan: Better safe than sorry. Ik ben er dan ook nog niet uit wat ik doe.

Had even overzien dat je jou ook nog willen laten betalen voor de mastering. Klinkt voor mij een beetje als een louche deal wanneer je het omdraait, als je een label hebt met meerdere "vestigingen" met personeel en allerlei overhead dan kunnen ze dat bedrag echt zelf wel ophoesten. Aan de andere kant geloof ik wel dat ze jouw muziek publiceren op alle platforms en er zullen veel bots op play drukken maar of het rendabel is is een ander verhaal. Het zal je verbazen wat mensen doen voor 60 euro, en er zijn genoeg die happen.

Het is dan juist dat het heel erg verdacht is man.

Als het allemaal zo gladjes en soepeltjes gaat, kan ook zijn dat het een "muzikale loverboy" is (mooie term van torp :)) die met een hele goede voorbereiding jou binnenhengelt... Denk dat egres er ook zo over denkt.

Maar het hoeft niet, probeer op één of andere manier te verifiëren dat dit geen poging tot oplichting is, maar alles legit is.

Mastering van een track voor 120 euro? Kijk eens op wat websites van mastering studios in NL. Ik keek even bij dagoose bijvoorbeeld en zag 40-45 euro voor 1 track. Op een andere site, analogue mastering ofzo zag ik ook 45 per track.

Ik zou mastering niet zelf betalen. Als ze er in geloven, en niet 45 euro willen investeren, waar gaat dit dan over? Klinkt bijna alsof ze toch iets willen vangen en uitbrengen, ookal levert het weinig op? Mogelijk dan dat ze zelf hun mastering doen en daar door jou betaald voor worden. doel niet op oplichting hier overigens.

Als ze er in geloven, en niet 45 euro willen investeren, waar gaat dit dan over?

Terecht punt, mee eens. :okdan: Wat ik ga doen is dit: ze hebben meerdere artiesten onder contract staan. Die benader ik en vraag ik naar hun ervaringen. Dat lijkt me de snelste klap.

P.S. Ik draai het ook nog even om. Ik maak nu best leuke muziek, al zeg ik het zelf. En ik nader steeds meer het niveau dat me voor ogen staat. Ik heb alleen geen tijd voor promotie en lukraak demo's opsturen levert niets op. Wat zou dan een goede manier zijn om toch iets uit te brengen? Geld interesseert me weinig, daar doe ik het niet voor. Maar ik ben wel ambitieus en wil graag dingen uitbrengen.

Ik heb regelmatig met contracten te maken en die 50/50 is gewoon een red flag. Zeker gezien ze je ook nog laten betalen voor de mastering. Verder heb je in de muziekindustrie de term PPD, dat staat voor ‘published price to dealer’. Veel platenmaatschappijen naaien artiesten met dit soort termen en onduidelijke percentages. Zoals een eerder lid al schreef, kan dan blijken bij afschrijvingen en fictief dalende prijzen/kortingen dat jouw uiteindelijke royalties nul zijn.

UDit onderwerp komt regelmatig aan bod op het forum. Je zou bijna denken dat er ruimte is voor een eigen SF-label. Of realistischer misschien een sublabel van een betrouwbare club.

Hoeveel procent v/d opbrengst is dan voor de artiest en hoeveel voor het label zelf (procentueel) ?

Wij keren zo goed als altijd uit in vinyl die de artiest dan zelf kan verkopen. Per release persen we circa 400 platen.
Dus de kosten zijn hoog en de opbrengst relatief laag, maar we leveren wel een goed product af.

Wat gaan zij voor jou doen? En dan denk ik vooral aan promotie etc. Hebben ze de juiste contacten daarvoor. Is er een marketingbudget? Nemen ze die kosten wel zelf voor hun rekening?
Geen promotie is geen verkopen en 50% van nul is nog steeds nul. En 50/50 voor alleen een distributie deal lijkt me scheef.
Maar als ze qua promotie weten wat ze doen en er in willen investeren. kan je daar fijn op meeliften, ook met al je andere werk, en dan zou ik voor dit ene nummer me niet zoveel zorgen maken over de verdeling. Of claimen ze ook rechten op je verdere werk?

Want?

ik had ook eens een kuttrack op soundkloot gezet en 2 dagen erna kreeg ik ook een bericht dat men interesse had in het nummer,gezien het nummer niet af was,slecht en slecht gemixt kon dit niet anders zijn als scam.

Nu feit als jouw nummer wel goed is klinkt het automatisch geloofwaardiger.

Ik denk dat ze jouw laten geloven promotie te maken voor je track en jouw juist 60e aftroggelen meer niet,beetje officiele-like setup bedrijf maar in weze niet veel meer doen,en als je persoonlijke date geeft via het contract dat kunnen ze lekker ook verkopen..

Het 50/50 winst verhaal is om het geloofwaardiger te maken,om je te laten denken dat ze wel iest willen doen voor nieuwe artiesten maar dat ze het dus niet zelf helemaal kunnen dragen,komt over als liefdadigheidsinstelling dus en kan mogelijk waar zijn,zo proberen ze mensen die zelfs minder naief zijn in de val te lokken. get it?

Indien ze naar jouw zouden toekomen met een uitleg dat ze interesse in je track te releasen zonder kosten valt dat op dat het te mooi is om waar te zijn en dan gaat er sneller een alarmbel bij je ringkelen.

De kosten van mastering die wij betalen (door Curvedpusher in de UK) is ongeveer 120 pond per track.

Als dit soort labels 50 mensen aanspreken dan is dat een leuke omzet voor het verrichten van "mastering" werk.

Mag echt hopen dat het 120 pond is inclusief snijden Laquer.

600 euro voor alleen mastering van 4 tracks is flink moeten verkopen wil je je geld terug krijgen.

Back