Loop Techno boeiend houden en spanningen creeren, hoe moet dat?

aso

Stamgast
wat de titel al zegt, hoe moet ik een luisteraar mn nummer laten boeien het gaat om loop based dus veel herhalingen.

Hoe doen jullie dat?
Tips welkom...:)

1 filteren
2 losse tracks over de loop(s) heenleggen
3 loop in stukken hakken en die afzonderlijk bewerken/ triggeren
4 creatief muten/ unmuten van looptracks
5 loop(s) door verschillende effecten (of synths, etc) heenjagen
6 gewoon experimenteren met vanalles en nog wat

Het komt er eigenlijk op neer dat je een statische loop dynamisch wilt maken. Dat kan op veel verschillende manieren en vanuit veel verschillende startpunten.

Precies, eigenlijk kun je met allerlei soorten effecten de boel spannend maken (bijvoorbeeld kort een gated reverb gebruik met een lange galmtijd, die dus plotseling afgekapt wordt), mits je wel het gevoel voor ritme in de track behoudt.
Dat is uiteindelijk belangrijk, zodat als je op de dansvloer jouw plaat hoort, je niet van de wijs gebracht wordt door onlogische veranderingen die er toegvoegd of weggelaten worden.

Sommigen zullen het misschien weer een cliche vinden, maar luister vooral veel naar platen die je goed vindt en ga ze analyseren. Jouw vraag heeft mij ook heel lang beziggehouden (nog steeds eigenlijk af en toe) omdat het vaak het verschil betekent tussen een "leuke" track en een killer.

Ik heb vaak het oudere werk van o.a. Jeff Mills, Richie Hawtin e.d. onder de loupe genomen en geluisterd naar wat die gasten nu eigenlijk doen. Mijn conclusie is in ieder geval: Ze leggen een basisgroove neer die sowieso al staat als een huis en verder is het echt minimaal wat ze toevoegen / veranderen / weghalen tijdens de duur van een track. Ga teveel zitten klooien en de luisteraar op de dansvloer komt er niet "in" om het maar zo uit te drukken. De vraag wat nu te veel of te weinig is valt moeilijk te beantwoorden helaas, dat is gewoon puur gevoel. Het is niet voor niets dat veel gasten die dit soort muziek maken zelf ook draaien / hebben gedraaid - ze weten hoe het publiek reageert en wat het wil.

Nou, de truukjes zelf die je kan toepassen zijn denk ik verder wel bekend; daar zijn er ook al heel wat van genoemd hierboven. Succes! :biertje:

Enneh, let's face it; loop base techno is toch ook gewoon niet boeiend? :duivels:

Back