Je grootste muziek-maak-ergernissen (en hoe je ze hopelijk oploste)

Vooropgesteld dat ik slechts hobbymatig werk en ook nog voornamelijk bedoeld als achtergrondmuziek voor bij video heb ik er wel een paar.
1. Iets klinkt heel mooi in m'n hoofd, maar hoe zet ik dat om naar werkelijkheid
2. Ik zoek een bepaald geluid, maar niets komt in de buurt (en voor ik het weet is er een avond voorbij met 1001 presets bekijken)
3. Idee is er, de eerste 16 maten ook en hoe dan verder.
Eigenlijk dus vooral hoe het creatieve proces gestroomlijnd wordt en er meer bruikbaars ontstaat.

Nog even kort mijn 'studio'
- DAW = Reason 10.4 met vrij weinig plugins oid.
- USB midi keyboard heb ik net verkocht, omdat er een synth is gekomen die die plek inneemt. (ruimte is een issue)
- Ik heb Presonus Eris E5 monitoren en een beyerdynamic dt 770 voor het luisteren
- Behringer X-Touch voor het afmixen. (dat werkt prettiger dan muis op het scherm vind ik)
- Arturia SparkLE om beats in te kunnen rammen. (ik gebruik de plugin eigenlijk niet, maar zie hem meer als hardware controller voor de drumcomputer van Reason (Kong))
- Vers van de pers is de Moog Subsequent 37, welke direct ook dienst is gaan doen als interface omdat er niet echt ruimte is voor 2 keyboards in m'n beperkte werkplek. Deze gebruik ik natuurlijk ook om baspartijen en leads op te nemen.
- Tenslotte een Roland Rubix 24 als audio interface waar m'n Moog aan hangt en (wanneer nodig) m'n bas pedaal aangehangen kan worden als ik meer el basgitaar wil.

En dan de problemen:
1. Tja, dit lukt me eigenlijk niet. Ik neurie wel eens wat in m'n telefoon, maar als ik dat dan terugluister, ben ik helemaal niet tevreden en ook het inspelen werkt niet echt. Daar heb ik dus geen oplossing voor. Wat beter werkt is gewoon gaan spelen en me laten inspireren door wat er komt.
2. Onmogelijk en frustrerend. Reason heeft zo veel instrumenten en zo veel patches dat alleen de factory banks al te veel zijn voor jarenlang proberen. Ook hier is het veelal trial and error. Een (virtueel) instrument kiezen en dan door de patches klikken totdat er iets lekker klinkt. Natuurlijk begin ik dan wel bij een map (pad, keys etc.) maar toch. Ook hier merk ik dat ik dan vaak andersom ga werken. Ik laat me inspireren door wat er komt in plaats van dat ik iets in m'n hoofd heb en dat probeer na te maken.
3. Wat voor mij de laatste tijd beter werkt is om in blokken te werken. (Intro, couplet 1, refrein, bridge etc.) Daardoor kan ik redelijk makkelijke de basis structuur neerzetten en dan later daar variaties op maken.

En wat ik ook heb gemerkt met een 'fysieke' synth, dat dat vele malen lekkerder werkt dan een muis en klikken qua inspiratie.
Maar dat het ook andere problemen geeft (onhandigheden) dat je net een lekker geluid in elkaar hebt geknutseld, maar vergeet om hem als patch op te slaan.
En dat je alles spoor voor spoor op moet nemen (het geluid) in plaats van dat je gewoon play kunt drukken en dat wat je hebt opgenomen is er gewoon.

Benieuwd of anderen dit herkennen

Ergernis: Iets willen maken wat ik in mijn hoofd heb maar wat nooit lukt
Oplossing: Geen dingen in m'n hoofd uit wetken, met een random sample beginnen, willekeurig wat noten aanzetten in de sequencer en van daaruit gericht bezig gaan.

Ergernis: was lekker aan het jammen en plotseling gaat m’n compressor kapot.

Oplossing: meteen een “nieuwe” tweedehands via marktplaats gekocht.

1) Als een synth om onbegrijpelijke redenen niet reageert zoals ie zou moeten

2) cubase loopt vast met een vage reden middenin de flow

3) cubase start wel op maar synced niet meer lekker

4) je bent een track aan het maken en je zit over de helft, maar je blijft arrangeren en het blijft het net niet zijn

5) je bent een track aan het maken en je zit over de helft, maar welk idee je ook probeert toe te voegen of te verbeteren, het wordt niet beter

5) je bent een track aan het maken en je zit over de helft, maar welk idee je ook probeert toe te voegen of te verbeteren, het wordt niet beter
Mij ook bekend.
Ik hou me ook voor om een nummer minimaal rond de 4'30" te maken en op 1'30" kijk ik al op de tijdlijn van "hoelang nog?" :walker:

Cheers,
Exo. :mega:

Beetje in het verlengde van @Subatomic 's punt 5.

Ik betrap me nog wel eens op de vraag "wat kan er nog bij?", waardoor tracks veel te vol worden - en de sound/identiteit ook nog es kan wisselen. De oplossing (die voor mij dan werkt althans) is de vraag "waarom zou ik 'm niet 'af' noemen?". Kan zijn, dat er inderdaad nog iets bij moet. Maar als je 'm blijft luisteren, en je vindt 'm lekker, en je roept al veel te lang "jaaa, ik moet 'm nog een keertje afmaken"... dan is 'ie af. Strik erom.

De ideale lengte van een track is dat 'ie nét iets te kort is, zodat de luisteraar hem daarna meteen nog een keer luistert :)

Plus dat.

Laatst gewijzigd:
Ik vond het niet leuk om altijd mn muziek-hok in te moeten om bezig te zijn met muziek en synths.

Op gelost door een laptop en een push 3 (standalone) erbij te nemen en een paar andere apparaten die vrij portable zijn (opsix, bass station, analog rytm, tr8s). Nu kan ik ook buiten de studio verder werken aan mn nieuwe projectje of wat patches & drumkits/loops maken.

Mijn grootste ergernis zit in mijzelf, merk ik. Ik verlies mezelf snel in mixen, plugins en YouTube-video's kijken. Dan ben ik 80% van de tijd bezig met het mooier maken van misschien wel een matig muzikaal idee.

Een oplossing heb ik ook. Ik ben al maanden op plugin-dieet. En ik hak tegenwoordig zo snel mogelijk knopen door. Audio bouncen, midi-automation direct opnemen, in 30 minuten een werkzaam arrangement maken etc. Dat werkt.

Ergernis dat je je best doet om iets op te nemen, blijkt het overstuur te zijn bij het exporteren en na tig keer opnieuw doen krijg ik het nooit meer zoals de eerste keer.

Een creatief idee hebben en dan tegen technische problemen aanlopen waarbij je tijdens het oplossen daarvan alle creatieve zin verliest. Bv iets met MIDI of audio kabels werkt niet. Of voeding van apparaat niet te vinden. Mogelijk op te lossen door goed georganiseerde studio. Maar dat zal mij wel nooit lukken. :)
Ja dit dus, en dan samengevat; de computer/laptop. Bah bah.

Mijn één na grootste ergernis is dat ik nog steeds geen keyboard kan spelen (d.i. noten lezen en deze spelen op een keyboard of noten spelen op een keyboard en die opschrijven), maar mijn grootste ergernis is mijn gebrek aan doorzettingsvermogen...
Ik begin vol goede moed aan youtube lessen, maar dan komt er iets voorbij wat véél leuker en/of belangrijker is.
🤬

Grootste ergernissen zijn.

Alles weer aansluiten met kabels. En dan weer de juiste kabels niet kunnen vinden.

Als je computer opstart altijd weer die plugins of daw die geüpgraded moet worden.

Mijn één na grootste ergernis is dat ik nog steeds geen keyboard kan spelen (d.i. noten lezen en deze spelen op een keyboard of noten spelen op een keyboard en die opschrijven), maar mijn grootste ergernis is mijn gebrek aan doorzettingsvermogen...
Ik begin vol goede moed aan youtube lessen, maar dan komt er iets voorbij wat véél leuker en/of belangrijker is.
🤬
Misschien wat lessen nemen bij de muziekschool. Heb aantal jaren geleden gitaarles gehad en dat is een stok achter de deur om elke dag te oefenen.

Mijn grootste ergernis is in een loop terecht komen die je vet vindt maar waarbij iedere poging er uit te breken om er een track van te maken niet werkt, tot het moment komt dat je die loop zo beu bent dat je maar de NEW PROJECT optie kiest. Fail.

Mijn grootste ergernis is in een loop terecht komen die je vet vindt maar waarbij iedere poging er uit te breken om er een track van te maken niet werkt, tot het moment komt dat je die loop zo beu bent dat je maar de NEW PROJECT optie kiest. Fail.
Haha dat heb ik dus ook. Ze noemen dat een noodle heb ik begrepen. Zelf kan ik er van genieten tot ik het beu ben en hier op dit forum vinden sommigen het ook wel om aan te horen maar bijvoorbeeld op sequencer.de maken ze me af als ik een noodle post🤨

Laatst gewijzigd:
daar heeft iedereen wel last van denk ik, gewoon op de brandstapel en op naar de volgende. De goeie tracks hebben loopjes die je niet gauw beu bent.

In plaats dat je een nieuw project begint, wat ik weleens doe bij zo'n loop. Het geheel wat verder weg te plaatsen op de tijdlijn van de DAW en vooraf naar die loop op te bouwen toe te werken.
Vaak krijg je dan toch andere invalshoeken , door te spelen met de melodie van de basslijn bijvoorbeeld. Wat ook helpt is de loop langer maken dus door extra verloop aan de melodie toe te voegen bijvoorbeeld.

Genoeg opties! :D

In plaats dat je een nieuw project begint, wat ik weleens doe bij zo'n loop. Het geheel wat verder weg te plaatsen op de tijdlijn van de DAW en vooraf naar die loop op te bouwen toe te werken.
Vaak krijg je dan toch andere invalshoeken , door te spelen met de melodie van de basslijn bijvoorbeeld. Wat ook helpt is de loop langer maken dus door extra verloop aan de melodie toe te voegen bijvoorbeeld.

Genoeg opties! :D
"waarbij iedere poging er uit te breken om er een track van te maken niet werkt"

De trukendoos is mij bekend maar soms is het gewoon hopeloos.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Back