haal de minimoog eruit

Toon

Ursa Major
3 muziekbestanden, 3 synths (laatste voorbeeld slechts 2 synths) => haal de echte minimoog eruit

-minimoog
-softsynth A
-softsynth B

oplossing:
1: .../.../....
2: .../.../...
3: .../.../...

Attachments

• mini_01.mp3
    564 KB · Bekeken: 97
Gewoon om te laten inzien dat het verschil tussen analoog en soft, ook op filter niveau een miniem verschil is. Niet iets wat een nummer maakt of breekt of vet en minder vet maakt! Zoalng de programmeur z'n werk maar doet!

Hoi toon

Geluid vind ik wat vaag om zo 1 2 3 een vergelijk te trekken.
Pak eens een bas,en een solo,liefst met reso wat open,en gaarne in wav formaat..en laat dan nog eens horen.

Als u wil

't Klinkt nogal FM-achtig, eigenlijk. Ik gok even:

mini01 - soft A, mini, soft B
mini02 - soft A, mini, soft B
mini04 - beiden soft? (strikvraag ;) )

Ik durf het aan om op mijn bek te gaan.

Mijn oplossing:
1: Mini/soft/soft
2: Mini/soft/soft - Wat een lelijke sound! :(
3: soft/Mini - Deze is moeilijker omdat de verhoudingen osc<->filter-reso verschillend zijn.

1 mini soft soft
2 soft mini mini
3 soft mini

Het is trouwens wel erg moeilijk om het met zulke vage (lelijke) geluiden te horen...

Origineel geplaatst door trash
Hoi toon

Geluid vind ik wat vaag om zo 1 2 3 een vergelijk te trekken.
Pak eens een bas,en een solo,liefst met reso wat open,en gaarne in wav formaat..en laat dan nog eens horen.

Als u wil

Ik heb de voorbeelden van een site van een software ontwikkelaar gehaald. Ik had nog een ander voorbeeld met wat resonance maar dat was een beetje te groot.

Tech specs 2:

3 oscillators set to the same pitch approximatively, Square / Saw / Tri, max. vol.
VCF cutoff frequency around 2000 Hz.
VCF emphasis to 50% and 100% on the original Minimoog.
VCF Frequency Modulation with Oscillator 3, mod. wheel set to the maximum.

Het zijn misschien wel vage geluidjes, maar het laat alleszins zien dat een goed software ontwikkelaar zich met meer dan bv. enkel zelfoscillatie van een filter bezighoudt. Ik had gehoopt dat iemand een vergelijk zou kunnen doen tussen een minimoog en minimax, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die ze allebei hebben ;) .

Ik heb nog niet geluisterd aangezien mijn mp3 spelers geen bijlage links accepteren en ik geen zin heb ze eerst op te slaan. Maar wat nog wel een verschil is, is dat een loopje altijd hetzelfde klinkt, terwijl als je voor een nummer 5 minuten lang je bassline rechstreeks uit een analoge synth opneemt, het wat minder statisch klinkt.

Zowiezo moet je analoge synths ook gewoon niet sampelen als je het beste resultaat wil behouden.

Ja maar Toon,

muziek is toch een gevoelskwestie ? Je hebt het er steeds over dat er niet zulke enorme verschillen zitten tussen digi en analoog. Maar heb je het dan nooit, wanneer je met een softsynth iets "neerzet", dat je iets mist, niet bevredigd wordt ?
En wanneer je dan een analoge synth dezelfde partij laat spelen, dat je dan zoiets hebt van "ja, da's toch wel een wereld van verschil" ?

Waarmee ik verder helemaal niets wil zeggen over beter of slechter, ik heb zelf ook wel gemerkt dat softsynths vaak lekkerder c.q. makkelijker in de mix te plaatsen zijn, zeker wanneer de rest van je audiospectrum al gevuld wordt door diverse digitale geluidsbronnen. Een analoogje is dan vaak een soort van vreemde eend in de bijt.
En andersom geldt dat ook ; wanneer je een mix vol met analoge geluisbronnen hebt, en je gooit er een softsynth bij, kan dat ook wat vreemd klinken.

Kortom, niet alles is vooralsnog in wiskunde te vatten.
(O, was dit offtopic ? Sorry )

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Ja maar Toon,

muziek is toch een gevoelskwestie ? Je hebt het er steeds over dat er niet zulke enorme verschillen zitten tussen digi en analoog. Maar heb je het dan nooit, wanneer je met een softsynth iets "neerzet", dat je iets mist, niet bevredigd wordt ?
En wanneer je dan een analoge synth dezelfde partij laat spelen, dat je dan zoiets hebt van "ja, da's toch wel een wereld van verschil" ?

Kortom, niet alles is vooralsnog in wiskunde te vatten.
(O, was dit offtopic ? Sorry )

Ik werk eigenlijk bijna nooit met softsynths :D . Inspiratie heeft voor mij zeker met knopjes te maken en niet met muisklikken, maar daar gaat het dan ook weer niet over. Een wereld van verschil in werken, maar klankmatig is die kloof serieus aan het dichten.

Aha :) interessant, ik zou gedacht hebben dat je softsynth voorstander bent, you got me there:L

Ik vind het nu juist weer zo handig om vanalles te kunnen automatiseren met softsynths. Terwijl ik de klank van analoog prefereer (duh) .
Maar ik ben het volledig met je eens dat de softsynths wel steeds beter gaan klinken (t.o.v. analoog). Al gaapt er nog steeds een flinke kloof.
En ik gebruik voor minstens 80% softsynths tegenwoordig.

>Hier eindigt mijn OT gezever< :D

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Aha :) interessant, ik zou gedacht hebben dat je softsynth voorstander bent, you got me there:L

Kijk eens naar zijn gearlist... ;)

die toon
ik heb nog niet geluisterd (kleine jongen ligt hiernaast te slapen), maar ik heb pas een paar minimoogs opgeruimd en hoop binnenkort een arturia mini en modular op mijn pc te hebben geïnstalleerd. dan zal ik zelf eens luisteren wat het me doet.
zo langzamerhand maakt het me niet al te veel meer uit, maar dat heeft ook met mij te maken. trouwens, over gevoelskwestie gesproken: ik voelde me met die mini's nooit zo lekker als ik 's morgens opstond: 'zou er dan vandaag een condensator uitgedroogd zijn?? laten we hopen van niet.' meestal viel het mee.

Als ik puur naar de ruis kijk zou ik zeggen:
1. soft/mini/mini
2. soft/mini/mini
3. mini/mini

Ik denk dat iemand een gate moet hebben.
Bah ruis!

Origineel geplaatst door Cheimoon
Kijk eens naar zijn gearlist... ;)

Nouja ik heb ook een waslijst analoog, maar m'n (grotere hoeveelheid) software vind ik niet "kitlistnoemenswaardig" eigenlijk }:|

1 / Soft / Mini / Soft
2 / Mini / Soft / Soft
3 / soft / mini

volgende keer graag geen MP 3 maar gewone opnames 24bit 44.1 KHZ ik weet zeker dat je dan het verschil beter hoord!!

1 / Mini / Soft / Soft
2 / Mini / Soft / Soft
3 / Soft / mini

Ik kon toch duidelijk het verschil tussen het traploze en niet zo traploze verloop horen en daarop heb ik me gebaseerd.
:geslaagd:

Back