hi,
ik begrijp eigenlijk het hele punt van dit testje niet zo goed. Ik lees deze discussie over analoog vs soft nu al jaren, en wat mij altijd opvalt is dat het meestal mensen zijn die een moog dan gaan gebruiken om een loopje van 3-4 noten in te spelen. (ik bedoel hier niemand uit deze thread ofzo mee, gewoon in het algemeen)
Hier maakt het inderdaad niets uit of je nu voor hard of soft kiest, aan een paar simpele geluiden ga je echt het verschil niet horen, zeker niet in een blurry trance mix ofzo

. Dat zal ook geen enkele analoge performance synth lover beweren, ja PERFORMANCE, want daar hoor je het wel hoor. een minimoog is gemaakt om op te spelen, ik ben zelf geen analoge synth virtuoos maar ik hou wel van die muziek, luister maar naar The Wizard of Ooze bvb, wat die allemaal met moogs doen.
die levendige organische solo's, dat kan je de dag van vandaag nog altijd niet met emulaties, maar ze komen in de buurt. ik heb op de Voyager en de ms20 gespeeld en ook met de arturia minimoog en korg legacy,prachtig ,maar ik zou toch liever de eerste twee hebben

mijn Juno in unision mode doet zelfs dingen die ik een soft synth nog nooit heb horen doen.
de discussie enkel over soundverschil is ook zinloos omdat het vooral gaat over de manier waarop je muziek maakt, speel je live, maak je patterns, ben je een pure - uren naar het scherm staren - programmeur, of ben je eerder intuitief aan het experimenteren .... ik word bvb graag geinspireerd door een instrument, en dat ben ik nog bijna nooit geweest door een softsynth, misschien absynth, puur voor het geluid, maar zeker niet voor de interface.
anyway, het waarschijnlijk deels nostalgie, het gevoel op een classic te spelen

maar ook de hands on en het oude electronische cirquit dat gevoelig is aan omgeving, temp, de muzikant, waardoor je het gevoel krijgt dat het ding leeft

dit geld ook niet alleen voor analoge synths, je ziet dit bij gitaaristen die zweren bij een oude '59 gibson, Gretch, oude telecaster en een Vox amp, ook bij gearheads die sweren bij fairchild comps, pultec EQ's enz...
dus, beter of slechter ?? het heeft vooral met passie te maken.
... eeeen sommige dingen zijn toch gewoon beter

greetz..
PS ik hoop dat iedereen overschakelt op soft en hun analoge gear de deur uit doen, dan zakken de prijzen misschien wat en kan ik mij een jupiter, ms20, polyvox en moog aanschaffen

.