Synthpop / wave: "Dreams"

The Weeknd is echt lekker bezig de laatste tijd. En dat commericiële, ach, alle hits zijn nu eenmaal commercieël. We moeten algemeen maar eens af van het idee dat commercieël iets slechts moet zijn, en we constant in de underdog rol moeten kruipen. Soms is commerciëel gewoon ook lekker. De sax is overigens een beperkte plugin. Meer galm, ik probeer daar altijd expres op te letten om dit zo beperkt mogelijk te houden. Ook in je voorbeeld hoor je dat de sax eigenlijk helemaal niet zo veel galm / reverb heeft. Galm geeft vaak een heel breed geluid en klinkt automatisch mooier, dus logisch dat je daar veel gebruik van wilt maken. Maar het overheerst soms. Ik zie veel beginnende muzikanten deze fout maken... Overigens, en wellicht bedoel je dit: Wel heeft deze sax-plugin geen gemoduleerde opties of toetsimpact, waardoor het eentonig klinkt en weinig variatie. Daar ligt het probleem denk ik ook een beetje. Bedoel je dat?

En betreft de reacties van anderen op het gebied van eentonigheid en verassingen. Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is ook niet het meest onvoorspelbare nummer in mijn repertoir. Was het express, nee. Ik trap soms wel eens in een valkuil, dat wanneer ik een bepaald stukje lekker vind klinken hier (te) veel mee doe. En zolang het om een hobby gaat, steek ik ook geen weken in het schrijven / arrangeren van een nummer. Ik ga weer snel over na een ander nummer. Tenzij het om een collab, of betaald project gaat, loop ik soms de kantjes eraf. Maar, ik post niets, als ik het echt helemaal niets vind. Ik ken iig mijn zwakke plekken. Maar dank voor de feedback!

De snare maakt overigens deel uit van dezelfde set afkomstig van mijn Roland synth. Ikzelf vind het wel mooi. Smaken verschillen, denk ik. Maar goed, zal de volgende keer wel eens letten op wat meer diversiteit. Maar wat ik al zei: Ik ben super lui. :dubbel:
Tja.. commercieel is ook niet verkeerd.. het is per slot van rekening de schuld van de luisteraars dat een sound door een groter publiek wordt gewaardeerd. :D Misschien omschrijft 'catchy' die track van de Weeknd beter. Wat ik ook merk is dat de sax ook een melodie doet die daarvoor al tal van keer met een synthgeluid is gedaan.. en wellicht dat het daardoor ook eerder in je hoofd blijft hangen??
Ik kwam er trouwens bij het zoeken naar zijn muziek al eerder achter dat hij ook een track heeft gedaan met Daft Punk.. ben altijd slecht in namen maar die was ook al zo catchy.. weet ook niet waar het in zit maar over het algemeen niet teveel akkoorden gebruiken en veel herhalen is mij weleens verteld. :D
Zijn stem is natuurlijk ook wel erg prettig om naar te luisteren.. hij zingt ook zo ongelofelijk gemakkelijk.. https://www.youtube.com/watch?v=qFLhGq0060w

Wat betreft het galmbad.. zo maskeer je misschien een beetje de het plug-in karakter.. dus idd. ;) Je kunt de meeste galmen ook minder breed/stereo laten klinken waardoor het minder opvalt.. maar hangt ook van het arrangement af natuurlijk..

Die track die Bahamut me 'n keer had laten horen, waar ik het over had was deze: https://www.youtube.com/watch?v=s4iLX7eWwmE daar is de galm ook iets meer in aanwezig..

Ik heb al veel gemerkt dat de juiste snare een track kan maken of breken. Ik heb zelf heel lang zitten zoeken naar een paar die ik goed vind passen bij mijn muziekstijl. Maar zoals je zegt, het is vaak een kwestie van smaak, doe gewoon lekker wat je zelf leuk vindt klinken. 8) In dit geval past het er voor mij wel bij. :okdan:

Tja.. commercieel is ook niet verkeerd.. het is per slot van rekening de schuld van de luisteraars dat een sound door een groter publiek wordt gewaardeerd. :D Misschien omschrijft 'catchy' die track van de Weeknd beter. Wat ik ook merk is dat de sax ook een melodie doet die daarvoor al tal van keer met een synthgeluid is gedaan.. en wellicht dat het daardoor ook eerder in je hoofd blijft hangen??
Ik kwam er trouwens bij het zoeken naar zijn muziek al eerder achter dat hij ook een track heeft gedaan met Daft Punk.. ben altijd slecht in namen maar die was ook al zo catchy.. weet ook niet waar het in zit maar over het algemeen niet teveel akkoorden gebruiken en veel herhalen is mij weleens verteld. :D
Zijn stem is natuurlijk ook wel erg prettig om naar te luisteren.. hij zingt ook zo ongelofelijk gemakkelijk.. https://www.youtube.com/watch?v=qFLhGq0060w

Wat betreft het galmbad.. zo maskeer je misschien een beetje de het plug-in karakter.. dus idd. ;) Je kunt de meeste galmen ook minder breed/stereo laten klinken waardoor het minder opvalt.. maar hangt ook van het arrangement af natuurlijk..

Die track die Bahamut me 'n keer had laten horen, waar ik het over had was deze: https://www.youtube.com/watch?v=s4iLX7eWwmE daar is de galm ook iets meer in aanwezig..

Inderdaad, akkoorden.

Inmiddels is elk deuntje wel eens gedaan en valt er niet veel nieuwigheid aan te verzinnen. Wel kan je nog steeds uniek combineren. Meeste tophits gebruiken een welbekende reeks van akkoorden (E B C# A) , waardoor alles wel op elkaar gaat lijken.

Ik gok toch dat een stukje voorspelbaarheid meespeelt met muziek. Muziek die men voelt aankomen. Net zoals de bekende 'drops', een bepaalde gedeelte horen aankomen en anticiperen werkt dat mensen een bepaald nummer lekker vinden of niet.

Over de akkoorden, heb daarvan nog een leuk filmpje. Weet niet of je het kent, maar het illustreert wel wat ik bedoel:

Laatst gewijzigd:
De snaredrum is heel belangrijk voor synthwave inderdaad. Een snare drum sample die in eerste instantie niet geschikt lijkt kan toch wat worden met de juiste tweaks. Heb denk ik wel een aardige methode gevonden m.b.v. de ingebouwde effects van NI Battery:
Eerst pielen met de (dirty) gated reverb en wat subtiele EQ (voor de punch en de presence in de hogere frequenties), daarvan opnieuw een sample maken, dan de Transient Master aan met een lange release zodat ie een mooie staart krijgt en nog wat hall reverb eroverheen voor het ruimtelijk effect. De originele sample was niet meer te herkennen.

heerlijke synthwave track! Ik vind de afwisseling tussen de sax en de synth lead goed werken. Het had ook een scheurende lead guitar kunnen zijn ipv sax, maar het is goed zoals het is. De vergelijking met de Midnight is een mooi compliment en daar ben ik het wel mee eens!

Back