Synthforum gehackt - wijzig je wachtwoord

Je snapt dat er bijna 20 jaar aan forum-geschiedenis + een bepaalde "ik snap nog maar net hoe deze nieuwe versie werkt"-vibe aan synthforum.nl vast hangt he? :P

Dat gaat nog wel wat jaartjes duren dus.

Dat zal best, maar als binnen een jaar meerdere malen dit soort grote lekken plaatsvinden is het toch tijd om te stoppen met vBulletin. :erm:

Als je met alles moet stoppen dat wel eens lek raakt kun je het hele internet wel opdoeken.

Ja, omdat website eigenaren zoals hier liever oude slecht bijgehouden software gebruiken, er zijn genoeg open source alternatieven die nog nooit problemen hebben gehad. Bovendien kosten die niks in tegenstelling tot vBulletin's kosten & krijg je er ook nog eens een daadwerkelijk bruikbare interface voor terug!

vBulletin is 20 jaar oude betaalde software die beetje voor beetje zich heeft moeten aanpassen aan het web en veiligheidsissues, wie weet wat daar nog allemaal in schuil gaat. Twee grote veiligheidslekken in een jaar is niet niks.

Gister zat hier iemand op het forum te spammen of er iemand de gehackte synthforum gebruikers database wou overkopen, die vond het ook leuk jou persoonlijke info te posten. Die posts zijn nu allemaal netjes verwijdert, maar de beginpost spreekt nog steeds van geen aanleiding dat er iemand met data vandoor is gegaan, zelfde verhaal als laatste keer.

Misschien overstappen op discourse? Gratis en een stuk veiliger.

Ja, omdat website eigenaren zoals hier liever oude slecht bijgehouden software gebruiken, er zijn genoeg open source alternatieven die nog nooit problemen hebben gehad. Bovendien kosten die niks in tegenstelling tot vBulletin's kosten & krijg je er ook nog eens een daadwerkelijk bruikbare interface voor terug!

Je bedoelt Discord denk ik? Tja, als ik als gebruiker/lid spreek (ben ik ook lang geweest voor ik mod werd) dan vindt ik het forum zoals het nu is veel gebruiksvriendelijker dan Discord. Ik ben lid van een aantal Discord kanalen maar de manier van informatie vinden is een stuk onhandiger in mijn optiek, idem bij bv Facebook groepen. Bij Discord heb ik het idee steeds ergens midden in een chat te belanden. In een forum is de informatie met betrekking tot specifieke onderwerpen makkelijker terug te vinden. De interface leent zich in mijn optiek meer voor een ander soort van interactie.

Een Discord kanaal beheren naast het gewone forum is ook niet handig, informatie raakt dan verspreid. En ik zie op andere kanalen dat er vrijwel geen moderatie mogelijk is (of actief wordt uitgevoerd) waardoor het lastiger is om er voor te zorgen dat het een plek is waar iedereen zich thuis voelt.

Het overstappen naar een ander platform is nogal een rigoreuze stap, je gooit dan eigenlijk gewoon 20 jaar aan historie weg. Je kunt die historie niet meenemen naar Discord. Zoals Nap al aangaf, eigenlijk is niks wat op het internet staat echt veilig. Misschien is het gewoon een kwestie van tijd voordat Discord gehacked wordt, wie weet. Het is inderdaad wel een grotere uitdaging dan vBulletin, dat blijkt. Ik denk dat als de open source alternatieven aantrekkelijker worden voor hackers dat ze op een gegeven moment ook aan de beurt zijn.

Is het niet handig om alle leden een E-mail te sturen met informatie over de situatie en het verzoek het wachtwoord te veranderen?

Je bedoelt Discord denk ik?

Nee, ik bedoel Discourse. Discord is uiteraard om te chatten, geen forum. ;) Discord is ook niet open source en heeft al enkele lekken achter de rug. Sterke open source software zal altijd veiliger zijn dan vergelijkbare closed source software, bovendien kun je een vBulletin database gewoon omzetten naar andere types (Waaronder discourse), dus dat je je historie kwijt zou zijn is ook geen probleem.

Al die felicitaties hier vind ik wel wat misplaatst. Hopelijk worden hier (nogmaals) lessen uit getrokken.

Ik ben ook sterk voorstander van een modern platform zoals Discourse. Ik keek dan ook nogal op toen er onlangs een 'grote upgrade' doorgevoerd was en ik achteraf toch nog naar Vbulletin zat te kijken!
VB is al jarenlang niet meer echt relevant, en zoals Tibs zegt kan de database 'gewoon' (daar zitten wel wat haken en ogen aan, toegegeven) omgezet worden.

Het is natuurlijk kut als een team van vrijwilligers zoiets moet oplossen, maar... ik zit er ook niet op te wachten dat m'n persoonlijke informatie te grabbel gegooid wordt, en meerdere grote lekken in Vbulletin dit jaar alleen al (en veel daarvoor!) zeggen: dit gaat sowieso nog eens gebeuren.

Ook vind ik het jammer dat hier geen email over gestuurd is, als iemand op vakantie is en een onveilig wachtwoord had (af te raden natuurlijk, gebruik liever Lastpass of Bitwarden) kan de eventuele koper van hun gegevens al heel wat schade aangericht hebben.

Wachtwoord hier ook veranderd en ik gooi er ook maar even een blijkbaar 'misplaatst' bedankje tegenaan.
Bedankt heren van de techniek achter dit forum. :okdan:

Ik snap dat het vrijwillig is, maar het up-to-date houden van forum-software lijkt me toch het minste wat je zou verwachten & een datalek is toch wel een beetje een vreemd bedank-momentje.

Nee, ik bedoel Discourse. Discord is uiteraard om te chatten, geen forum. ;) Discord is ook niet open source en heeft al enkele lekken achter de rug. Sterke open source software zal altijd veiliger zijn dan vergelijkbare closed source software, bovendien kun je een vBulletin database gewoon omzetten naar andere types (Waaronder discourse), dus dat je je historie kwijt zou zijn is ook geen probleem.
Ah, sorry, ja, Discourse is inderdaad geen Discord. Ik zie dat het "lines"-forum (https://llllllll.co/) daar inderdaad op zit, dat is een beetje opgericht als alternatief voor Muffwiggler. Ik moet zeggen dat ik daar ook niet zo veel kijk en meer op MW blijf hangen. Ik ben altijd een voorstander van Open Source, ik denk dat dat zeker een pluspunt is voor (de meeste) software. Goed om te weten dat vBulletin data overgezet zou kunnen worden. Ik denk dat we dit soort mogelijkheden altijd in het achterhoofd moeten houden.

Ah, sorry, ja, Discourse is inderdaad geen Discord. Ik zie dat het "lines"-forum (https://llllllll.co/) daar inderdaad op zit, dat is een beetje opgericht als alternatief voor Muffwiggler. Ik moet zeggen dat ik daar ook niet zo veel kijk en meer op MW blijf hangen. Ik ben altijd een voorstander van Open Source, ik denk dat dat zeker een pluspunt is voor (de meeste) software. Goed om te weten dat vBulletin data overgezet zou kunnen worden. Ik denk dat we dit soort mogelijkheden altijd in het achterhoofd moeten houden.

Het is ook niet zo zeer opgezet als alternatief voor MW vanwege forum-software, maar meer vanwege seksisme / homofobie e.d. :D

Het is ook niet zo zeer opgezet als alternatief voor MW vanwege forum-software, maar meer vanwege seksisme / homofobie e.d. :D
Ja, klopt. Voor ons zou een eventuele overstap puur vanuit technisch/veiligheids oogpunt zijn.

Nee, ik vind een bedankje voor het werk dat NIET gedaan wordt (tijdig patchen) misplaatst.

Lekker negatieve houding.... Je zou volgens mij prima EN dankbaar kunnen zijn voor wat er gedaan wordt EN kritisch op de manier waarop.

Ik snap dat het vrijwillig is, maar het up-to-date houden van forum-software lijkt me toch het minste wat je zou verwachten & een datalek is toch wel een beetje een vreemd bedank-momentje.

Ik hoef geen bedank moment, verre van. Maar als de verwachting is dat ik een patch binnen een paar dagen dien te implementeren na release, dan pas ik voor het verdere beheer van dit forum. Dat is iets wat ik niet kan waar maken. Zoals eerder gezegd is het niet louter een update knopje indrukken. Het omvat veel meer werk dan je zou mogen verwachten. Misschien wil lowieken het van me overnemen?

Ik hoef geen bedank moment, verre van. Maar als de verwachting is dat ik een patch binnen een paar dagen dien te implementeren na release, dan pas ik voor het verdere beheer van dit forum. Dat is iets wat ik niet kan waar maken. Zoals eerder gezegd is het niet louter een update knopje indrukken. Het omvat veel meer werk dan je zou mogen verwachten. Misschien wil lowieken het van me overnemen?

Ik snap dat het nu heel cru / gemeen overmkomt gezien je vrijwillig hebt en dat dat blijkbaar inderdaad veel vereist (Nog een reden om van vBulletin af te stappen?) waarvoor hulde, maar als het gaat om belangrijke veiligheidsupdates dan verwacht ik dat eigenlijk wel, ja, anders hebben we over een paar maand het volgende lek. Het is toch vreemd dat ik over gehackte Bax forum-gebruikers lees op een forum wat nog op de desbetreffende versie draait?

Los daarvan zou het verstandig zijn dit soort e-mail naar forum gebruikers te mailen, niet iedereen is hier actief en ook oude accounts waar je al jaren niet op hebt ingelogd kunnen info bevatten of wachtwoorden hebben die gebruikers liever niet publiek in de verkoop (letterlijk) zien staan. :( Dat het niet de eerste keer is maakt dat het nog wat zuurder.

Back