Esmono geluidscabine schilderen?

Biff

Nieuwkomer
Beste mensen, ik speel zelf geen synthesizer maar klarinet, maar ik wilde jullie iets vragen omdat sommige leden een Esmono geluidscabine hebben. Ik hoop dat er iemand is die zijn of haar ervaringen zou willen delen.

Ik heb onlangs een tweedehands geluidscabine van Esmono opgebouwd. Hij is een beetje roestig en beschadigd dus ik wil hem schilderen, ik weet alleen niet of dat wel een goed idee is.

Ik denk dat ik met de verf de gaatjes kan dichtsmeren en ik denk dat je misschien zakkers of andere lelijkheid krijgt als de verf door de gaatjes heen aan de achterkant terecht komt.

Heeft iemand hier zijn cabine aan de binnenkant geverfd? Hoe ging dat, en hoe is het resultaat geworden? Wat zijn dingen om op te letten?

Ik heb geen ervaring met Esmono cabines maar wel mijn eigen ruimte geïsoleerd. Als de ruimte niet dicht is werkt de luchtisolatie niet. Maar hoe groot zijn 'gaatjes'?
Volgens mij is verf ongeschikt om echt te dichten.. ok.. misschien en milimeter maar het blijft altijd een zwakke plek. Ik zou er eerst iets als polyester plamuur op smeren dat kun je op kaal ijzer smeren en verkopen ze zelfs bij de action zag ik laatst: https://www.action.com/nl-nl/p/spect...ter-plamuur-3/
Is snel droog en prima te schuren daarna. Geeft een redelijk strak resultaat maar plekken zullen altijd zichtbaar blijven... Oh !! ik zou wel eerst een primer gebruiken voordat je gaat aflakken..

Als je ok bent met een doe-het-zelf resultaat en een oogje dichtknijpen niet erg vindt in je ruimte is het prima zelf te doen maar een schilder levert ongetwijfeld een strakker resultaat. :)

Welkom op synthforum trouwens. Ik speel zelf ook blaasinstumenten. (bluesharp, Saxofoon en een beetje Clarinet) ;)

wat je moet doen,

schuren, ontroesten, plamuren, schuren, ontvetten, primer opzetten, eindlaag opzetten.

lak op terpentine basis geeft grotere kans op druipers tov water gedragen lak, met roller opbrengen gaat het makkelijkst, wel afplakken wat niet geverfd moet worden.

image_139602.jpg
[/URL]

Beste mensen, bedankt voor de adviezen. Misschien is het goed om toe te lichten dat ik de gaatjes juist niet dicht wil hebben. Die horen in de geluidspanelen en zijn bedoeld voor akoestisch effect. Bijgaand twee foto's om een beeld te geven van hoe de panelen eruit zien. (Als je erop klikt zie je ze nog iets groter.)

Mijn vraag is dus hoe ik zulke panelen netjes geschilderd krijg zonder dat de gaatjes vol verf komen te zitten, want dan werken ze niet meer zoals bedoeld. Ik wil ook niet dat de verf erdoorheen zakt en de vulling van de panelen vol met verf komt te zitten. Misschien heel dun verven met een roller?

Attachments

• image_139604.jpg
    image_139604.jpg
    101,2 KB · Bekeken: 172
Ik denk dat het wel kan, maar dan moet je gewoon dun aanbrengen (spuiten of rollen). Zolang je meerdere lagen dun aanbrengt heb je elke beurt weinig verf om de gaatjes te dichten.

Je zou de panelen ook kunnen wrappen met folie? Er bestaan zelfs spuitbare varianten die na het opdrogen gewoon een folie zijn geworden.

En een folie kan je makkelijk weer verwijderen. Wordt veelvuldig gebruikt in de autosector maar dergelijke (spuit)-folies kan je voor 'vanalles' gebruiken.

Bv 3M-folies (decoratie,...), Plastidip,...

Wellicht lijkt het me verstandig om na te gaan of de akoestische eigenschappen behouden blijven.

Beste mensen, ik speel zelf geen synthesizer maar klarinet, maar ik wilde jullie iets vragen omdat sommige leden een Esmono geluidscabine hebben. Ik hoop dat er iemand is die zijn of haar ervaringen zou willen delen.

Ik heb onlangs een tweedehands geluidscabine van Esmono opgebouwd. Hij is een beetje roestig en beschadigd dus ik wil hem schilderen, ik weet alleen niet of dat wel een goed idee is.

Ik denk dat ik met de verf de gaatjes kan dichtsmeren en ik denk dat je misschien zakkers of andere lelijkheid krijgt als de verf door de gaatjes heen aan de achterkant terecht komt.

Heeft iemand hier zijn cabine aan de binnenkant geverfd? Hoe ging dat, en hoe is het resultaat geworden? Wat zijn dingen om op te letten?

Natuurlijk moet je de boel niet dichtschilderen, dan gaat je absortievermogen naar beneden.
Hooguit misschien met een heel fijn laagje spuiten zodat alles open blijft maar dan moet je het bijv door een professioneel autospuiter laten doen of je doet het zelf maar dan moet je er wel gevoel voor hebben omdat het wel aankomt op een goede regelmatige hele dunne laag.
Maar ik zou gewoon eerst Esmono zelf even bellen of mailen, die weten neem ik aan precies wat wel en niet kan.

filedata/fetch?id=3783821&d=1601237540

Beste mensen, bedankt voor de adviezen. Misschien is het goed om toe te lichten dat ik de gaatjes juist niet dicht wil hebben. Die horen in de geluidspanelen en zijn bedoeld voor akoestisch effect. Bijgaand twee foto's om een beeld te geven van hoe de panelen eruit zien. (Als je erop klikt zie je ze nog iets groter.)

Mijn vraag is dus hoe ik zulke panelen netjes geschilderd krijg zonder dat de gaatjes vol verf komen te zitten, want dan werken ze niet meer zoals bedoeld. Ik wil ook niet dat de verf erdoorheen zakt en de vulling van de panelen vol met verf komt te zitten. Misschien heel dun verven met een roller?

Haha... Ik heb het totaal verkeerd van die gaatjes.. maar die hebben een functie ja. Heb die akoestische panelen weleens gezien aan de binnenzijde.. dat is geperforeerde plaat en met daarachter absorptiemateriaal. Als je Demian zijn instructies opvolgt (zonder plamuren :D) moet het goedkomen.

Misschien bij het verven de panelen niet vlak leggen maar staand? Als ze liggen zakt de verf er makkelijker in. :)

Back