Ableton kondigt Live 11 aan

creation-space-top-down-5.jpg

Bron:

Last edited by a moderator:
ja natuurlik is dat ook pitch, maar grains kunnen weer hun eigen pitch hebben. sja, het is wat paradoxaal... want als je éen emitter op de hogere frequenties zet, en de grain pitch verandert....
toen ik schreef, dacht ik al, maar in wezen is natuurlik het niet de pitch..... goed nou ja, want je neemt maar een gedeelte van het spectrum....
Precies wat je zegt, je bespeelt inderdaad niet de (piano)sample qua pitch maar de pitch ín de sample. Dit kon natuurlijk al met dingen als Izotope Iris of een andere spectrale filter maar zo is het wel heel speels.

Precies wat je zegt, je bespeelt inderdaad niet de (piano)sample qua pitch maar de pitch ín de sample. Dit kon natuurlijk al met dingen als Izotope Iris of een andere spectrale filter maar zo is het wel heel speels.

je speelt de pitch van de grains.. of ik zie nog iets over het hoofd, maar de emitters zijn de enige output, en dat zijn grains, niet van een 'hele' sample, dus sample van een sample, maar een sample van het spectrum. nu ga ik rommelen met termen..

dat kan niet met izotope iris 2, al is dat ook een heel goed ding, maar echt spectraal is ie niet. gebruik m graag, maar buiten dat het een spectogram maakt, en die te editen valt, is er niets spectraals aan... ok het is binnen het spektrale domein, en je kunt er dingen mee doen, die alleen spectraal kunnen. dat maakt m zeker bizonder.

EMIT in zekere zin is een hybrid, of beter is een hybrid; spectral + granulair. een erg mooie kombinatie.

de spectral resonator, b.v. heeft ook een granular mode, dat is een spectral effect.

hele specifieke spectral effects, zijn er wel, puremagnetik heeft nu een leuke bundel.. Spectral Suite | Advanced Sound Design Toolbox
maar additief en spectral zijn dun bezaaid, in wezen, tegenover de machtige granulars. er zijn er genoeg om mee te werken, granulars..
maar spectral, vrijwel altijd iets met granulair erin, niet vreemd, want spectral gebruikt een 'window', steeds een stuk van de audio. heeft dat er eigenlik iets mee te maken, jawel.
goed syntesis, willen soms, zeker in mijn hoofd, maar je ziet dat het in mijn hoofd, ook in ableton kan....., in elkaar overlopen.

van dit soort spectrale synths/devices zijn er erg weinig.. maar met wat kunst- en vliegwerk, gebruik van programma's, effekten, devices, etc. kun je toch een boel bereiken.

ik ben hier nu erg veel mee bezig, ik ben géen ekspert, gewoon een enthousiaste leerling.. ik probeer in mijn antwoorden, ook beter grip te krijgen, om het uit te drukken.

Ik heb Live 11 gisteravond geinstalleerd en dan kan je de packs ook downloaden maar wat ik niet begrijp is dat je kan kiezen tussen downloaded of alle packs, ik kies dan voor downloaded zodat ik dan de packs te zien krijg die ik nog niet heb en dan blijkt dat een aantal packs toch al identiek zijn aan de packs in versie 9 en 10, beetje onoverzichtelijk op deze manier?

Ik heb Live 11 gisteravond geinstalleerd en dan kan je de packs ook downloaden maar wat ik niet begrijp is dat je kan kiezen tussen downloaded of alle packs, ik kies dan voor downloaded zodat ik dan de packs te zien krijg die ik nog niet heb en dan blijkt dat een aantal packs toch al identiek zijn aan de packs in versie 9 en 10, beetje onoverzichtelijk op deze manier?

het is inderdaad onoverzichtelik, vind ik ook. maar je kunt zien wel zien welke packs je hebt geïnstalleerd, en als een er update is moet dat er bij staan.
al had ik beta 11, eraf gedonderd, evenals live 10. de nature devices, kwam toch in de packs downloads terecht, in ableton zelf. dat is wel de meest overzichtellike wijze toch?
een andere weet ik niet, dus stond dubbel, onder downloads en geïnstalleerd, voor de zekerheid gedeïnstalleerd, en opnieuw gedownload.

de meest packs zijn volgens mij identiek, er zijn nieuwe packs bijgekomen, de spitfire is wel leuk, ik ben niet zo van libraries, maar MPE + spitfire...

de core library is wél veranderd, maar dat móet automatisch gaan.

maar je kunt zien wel zien welke packs je hebt geïnstalleerd
Nee juist niet, als je already downloaded intoetst dan zou je alleen de packs moeten zien die je nog niet hebt maar ik zat op een gegeven moment met verschillende gedownloade paketten die toch ik al had.

Nee juist niet, als je already downloaded intoetst dan zou je alleen de packs moeten zien die je nog niet hebt maar ik zat op een gegeven moment met verschillende gedownloade paketten die toch ik al had.

mmmmh, dat zou ik even in live 11 suite moeten nakijken... vreemd. ik bedoel dus niet via je account, maar binnen ableton, maar neem aan dat je dat ook bedoelt.

in mijn account klopt het ook niet. daarom doe ik de 'packs' methode binnen live 11 suite zelf.

Ik vind die packs juist echt briljant gedaan zo!
Bovenaan staan de packs die geinstalleerd zijn en alles daaronder kan je zo, hup, downloaden en installeren.

Screenshot 2021-03-07 174259.jpg

Ik vind die packs juist echt briljant gedaan zo!
Bovenaan staan de packs die geinstalleerd zijn en alles daaronder kan je zo, hup, downloaden en installeren.
Maar dat doen ze op de site als je inlogt nou juist niet.
Dan download je versie 11 en dan krijg je zo'n onduidelijk overzicht, dat had idd veel beter gekund zoals binnen Live zelf.

Maar dat doen ze op de site als je inlogt nou juist niet.
Dan download je versie 11 en dan krijg je zo'n onduidelijk overzicht, dat had idd veel beter gekund zoals binnen Live zelf.

klopt. maar dan moet er ook een sync zijn, en volgens mij maakt ableton geen kontakt met de servers, als logging uit hebt staan of beter, user data. of misschien stiekem kontakt.
maar echt syncen is er niet bij. wellicht ligt het daaraan.

maar buiten dat, hoe bevalt 11?

maar buiten dat, hoe bevalt 11?
Kan er nog niet veel over zeggen, ben pas een uurtje bezig geweest van het weekend, ik vind de layout in ieder geval verbeterd en comping gaat wel lekker van wat ik tot nu toe heb bekeken.
Wel is m'n laadtijd beter geworden van een kleine 2 minuten naar ongeveer 40 seconden met een freeze van een halve minuut op het moment dat ie bij de vst's aankomt maar in de log zie je niets meer over de vst's?
Ik heb een mailtje gestuurd naar Ableton met de logfile, 'ns kijken wat hun vertellen.

Hou je van improvized jazz?
Kijk dan ff naar deze clip met de nieuwe mogelijkheden van Live 11, dat geeft je echt een stuk meer mogelijkheden dan eerst.
Al speel je totaal geen instrument dan nog met een beetje tweaken kom je een heel eind;

Deze is ook erg goed geeft erg duidelijk weer wat de mogelijkheden zijn met Ableton 11!

Net een dagje met Push 2 + Live 11 gewerkt, en dat was redelijk positief. Nog steeds verre van hands-on (of hands-off-mouse?) in vergelijking met bijvoorbeeld Maschine of echt OTB apparatuur, maar toch wel fijn. Ik was al vrij zeker dat Poly AT helemaal iets voor mij ging zijn, en dat werd ook bevestigd.
Verder merktte ik inderdaad al snel dat ze zonder nieuwe hardware nog véél kunnen doorontwikkelen. Zo hebben zelfs niet alle officiële devices een visualisation?! Ik dacht 'even een Tuner op m'n gitaar'. Nope.
Dat samples niet standaard in de browser zitten is ook vrij bijzonder.
Ook noten selecteren blijkt nogal lastig te zijn (geen manier om een tijdspanne te selecteren?), en ze dan allemaal transposen blijkt al helemaal niet te gaan?

Nu, daar is m'n ervaring bij gebleven, want die Push is net braafjes meegegeven aan de mammie van de kerel op 2dehands. Blijkbaar was het toch niet helemáál van hem, zeg maar, en eigenlijk van z'n school gepikt.

Net een dagje met Push 2 + Live 11 gewerkt, en dat was redelijk positief. Nog steeds verre van hands-on (of hands-off-mouse?) in vergelijking met bijvoorbeeld Maschine of echt OTB apparatuur, maar toch wel fijn. Ik was al vrij zeker dat Poly AT helemaal iets voor mij ging zijn, en dat werd ook bevestigd.
Verder merktte ik inderdaad al snel dat ze zonder nieuwe hardware nog véél kunnen doorontwikkelen. Zo hebben zelfs niet alle officiële devices een visualisation?! Ik dacht 'even een Tuner op m'n gitaar'. Nope.
Dat samples niet standaard in de browser zitten is ook vrij bijzonder.
Ook noten selecteren blijkt nogal lastig te zijn (geen manier om een tijdspanne te selecteren?), en ze dan allemaal transposen blijkt al helemaal niet te gaan?

Nu, daar is m'n ervaring bij gebleven, want die Push is net braafjes meegegeven aan de mammie van de kerel op 2dehands. Blijkbaar was het toch niet helemáál van hem, zeg maar, en eigenlijk van z'n school gepikt.

jammer van de push 2, er worden er genoeg 2e hands aangeboden, volgens mij. weet niet de gangbare prijs nu.
de nieuwprijs zwiept nogal... zie 575 staan, maar dan niet leverbaar/op voorraad, en bij thomann.. 639, wel leverbaar... zwiep zwiep al tijden...
goed ik heb m voor n mooie b-stock prijsje kunnen vangen. blijft erg fijn werken, was gisteren nog lekker bezig met de nieuwe devices, en dan via push 2 heerlik instellen, meer op gevoel, dan scherm kijken. en automation (of modulation..)... en ook makkelik voor session... voor arrangment, mwah... niks eigenlik... goed werk meestal in session, al lijk ik nu bijna hybrid te gaan....

ik denk dat 450 moet lukken 2e hands..

Ja, ging er vandaag nog eentje ophalen voor 400, maar die heeft uiteindelijk nét voordat ik in de auto sprong het aan een vriend verkocht. En nu staat er even niks meer op, maar er is ook goed nieuws: de oplader die ik via Ableton besteld heb komt morgen aan, dus daar kan ik naar uitkijken...

Back