Bron:
What’s new in Live 12 | Ableton
See the new features, devices, sounds and workflow updates in Ableton Live 12.
Last edited by a moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik had de ontwikkelingen nauw gevolgd, dus ik was wel al op de hoogte, alleen: Ik heb al jarenlang geen computer meer bij m'n muziek betrokken. Niet uit een soort trendgevoel (want 'Dawless jams' zijn hip!), maar omdat mijn werk zich al volledig op een computer afspeelt. Ik geniet ook gewoon meer van hardware, maar sommige dingen zijn toch véél praktischer op een computer, zij het dan minder leuk.je komt van 9.. ik vind live 10 suite naar 11 suite al erg fijn... sja, heb MPE controllers.
10 was overigens ook een crashfest, LFO, inderdaad... hoeveel crashes ik niet heb gehad, ook erratic crashes, maar op op een bepaald moment zo stabiel als de nete. heel opvallend. zelfs reaper kan ik eerder naar de maan brengen... wat overdreven, want reaper gebruik ik voor tests... maar in mijn geval, live 10 suite, die op een bepaald moment zo stabiel was, dat eng werd.
vooral denk ik door M4L, die is heel wat verbeterd. en blijft, kijk eens rond wat je aan devices kunt kopen, niet eens voor veel geld.
voorbeeldje, al eens ergens anders neergezet (dezelfde maker als van de nature devices/pack);
![]()
zelfs gratis, alle inkomsten gaan naar goede doelen... niet allen gratis..
goed. kwa modulatie, het is géen bitwig simpelweg. ableton blijft voor een eigen pad kiezen. de nieuwe instrumenten en effekten, zijn voor mij echt een ware toevoeging. en natuurlik MPE.
ik heb overigens tevens, ja ja, bitwig studio 3.3. uiteindelik denk dat om deze 2 te blijven vergelijken, weinig zal opleveren. goed, handig, om meerdere DAW's te hebben, hoef je niet mee te doen met vergelijkingen.... kost wat, maar geeft rust in fora.
modulat voor ableton.... is zeer goed blijkbaar, maar zéer prijzig...
over de Push 2, ik twijfel ten zeerste of een Push 3 ooit MPE zal krijgen. MPE is niche, het bespelen van een MPE controller leer je door ervaring, al heb ik die nu, heb ik nog niet alle speelwijzen, och, ja, wel, ik gebruik ze wel.. maar veel mensen hebben er moeite mee.
de Push 2 heeft al poly aftertouch, weinig mensen werken al met 'normale' aftertouch... wat ik, voordat ik een MPE controller had, veel deed, erg fijn.
de slide is, huh, de slide, de hoe noem je m het touch ding .... kun je naar slide mappen, via de MPE module. niet per noot toch...
het is altijd koffiedik kijken, en wellicht tevens hoop, dat er een Push 3 aankomt. de mogelikheden van Push 2 zijn nog lang niet uitgeput, ableton gebruikt zijn eigen controller niet eens ten volle.
iets wat ik ook al eens vaker heb opgemerkt, en ook bij ableton support heb laten vallen..
wat zouden ze dan nog moeten toevoegen, een geluidsinterface, zoals bij de maschine mk3? die van de mk3, is niet echt de beste, wellicht voor live (....) goed genoeg, de maschine mk3 heb ik ook overigens, en hield mijn hart vast, maar gelukkig is maschine+ niets anders dan een MK3 (ja ander materiaal, eigen proc/os etc... da is bekend), behalve dat er 2 opschriften op een twee knoppen er niet bijzitten.
het ontwikkelen van een controller kost geld, Push 2 wordt nog goed verkocht, je weet, na een tijdje zijn de produktiekosten laag en de ontwikkelingskosten eruit. volgens mij gaat de verkoop van Push 2 nog goed.
maar zoals al gezegd; wellicht hoop en wat spekulatie. ze hebben al wat meer voor de Push 2 gedaan, in live 11 suite, de grafische mogelikheden. maar vreemde ommissies. en vreemde beperkingen. aan de software kant, voor Push 2. het is niet de beperking van de Push 2 zelf, integendeel. het ding is simpelweg 'leeg' van binnen.
fijne controller overigens. maar vooral voor session view. voor arrangementen, heb je er niet veel aan.
o ja, automation in arrangementen, die later toevoegen blijft lastig vind ik. wie weet kan mij iemand nog een goede tip geven.
EDIT: of ik zag het de vorige keer over het hoofd, kan heel goed, maar er is een nieuwe Swarmalators, de N, voor midi, kan ook MPE uitsturen... zie link hierboven, van dillon bastan.
Ik had de ontwikkelingen nauw gevolgd, dus ik was wel al op de hoogte, alleen: Ik heb al jarenlang geen computer meer bij m'n muziek betrokken. Niet uit een soort trendgevoel (want 'Dawless jams' zijn hip!), maar omdat mijn werk zich al volledig op een computer afspeelt. Ik geniet ook gewoon meer van hardware, maar sommige dingen zijn toch véél praktischer op een computer, zij het dan minder leuk.
Die Dillon Bastan devices had ik al! Een van de redenen om 10, nu 11 tóch te overwegen was nieuwe m4l devices.
Als ik het over modulatie heb bedoel ik ook de manier van implementatie. Die m4l devices in je chain: leuk, maar de manier waarop Bitwig het doet is toch veel helderder. Maar je hebt gelijk, 'iets willen' helpt uiteindelijk niemand, en ik ben ook wel gewoon blij dat LFO etc uberhaupt bestaan.
Misschien heb je ook gelijk over MPE, al ben ik er persoonlijk heel enthousiast over. De verfijnde controle van fysieke instrumenten in synths en samplers: yes please. Je kan er van uit gaan dat ik Aftertouch wél gebruik, en dus de Poly AT van Push2 heel erg zou appreciëren.
Interface inderdaad: voor live. De geluidskwaliteit moet natuurlijk 'goed genoeg' zijn, maar er moeten niet meteen 8 in en outs zijn. Die van Maschine 3 is exact wat ik bedoel, inderdaad! Maar goed punt, als het goed verkoopt is er niet veel druk om een nieuwe te ontwikkelen.
ps: Ableton Live 13 dan... de back/forward knoppen op een muis ondersteund? En ik weet niet of het technisch zelfs mogelijk is, misschien moeten we daarvoor naar de quantum computing kijken, maar: je eigen hotkeys bepalen?
Een mens kan dromen.
Da's wel vaak zeg, ik heb weinig crashes maar bij mij laadt 10 heel langzaam dwz zodra hij de plugins gaat scannen kan het zo maar meer dan een minuut duren voordat Live dan het scherm opent terwijl 9 altijd zo gestart was.Ik heb nu 10 suite en die crasht nog best wel eens, wekelijks als ik er een frequentie aan zou moweten geven.
Hoe is de stabiliteit van 11?
Da's wel vaak zeg, ik heb weinig crashes maar bij mij laadt 10 heel langzaam dwz zodra hij de plugins gaat scannen kan het zo maar meer dan een minuut duren voordat Live dan het scherm opent terwijl 9 altijd zo gestart was.
Ik heb uiteindelijk maar een textnote geschreven dat ie niet plugins moet scannen en nu opent ie weer snel.
Ik hoop dat dit bij 11 (ik heb 'm nog niet geinstalleerd) weer normaal gaat zoals bij Live 9.
Hebben anderen misschien ook last van lang vst's scannen voordat Live opstart?
Da's gek dat Live 10 bij mij meer dan een minuut duurt zodra die vst's scande, en elke keer met aanzetten, niet alleen met nieuwe vst's.live 10 en 11 scande alleen wanneer nieuwe plugins.
Da's gek dat Live 10 bij mij meer dan een minuut duurt zodra die vst's scande, en elke keer met aanzetten, niet alleen met nieuwe vst's.
Meer mensen die er last van hebben; VST scan every run 10.0.1 - Ableton Forum
bij ableton 11 deed mijn muis heel raar. kon niet normaal knoppen en faders besturen.
Heb hem op tablet mode gezet en toen was het ok.
Sommige plugins draaien nu niet meer. het lijkt dat Ableton 11 zwaarder is.
Maar hij lijkt wel stabieler nu.

Nog geen Manual voor Live 11 online, ik zie alleen nog Live 10 staan? Valt me tegen van Ableton.![]()
Wat bedoel je preciesklopt. maf.
toch nog een vraagje hier, het lukt me soms, maar in de oude manual kan ik het nu ook niet terugvinden.
het opnemen van automation in de arrangement view. dus niet tijdens het opnemen van audio/midi, maar after-the-fact.
dat is voor mij de beste wijze voor automation. hoe anders draai je aan 8 knoppen, terwijl 10 vingers hebt??
het blijft altijd geklooi, wellicht heeft iemand een simpele oplossing.
automation in session view, is makkelik. maar heeft ook iets raars.
wellicht komt het; ik kom van cubase, of beter, heb cubase nog immer, maar automation in cubase (al is het niet perfekt; in de zin van tijd-korrekt...) is wel heel erg makkelik om te doen. er zijn simpelweg 2 simpele knoppen voor "read/write"... automation kan kompleks worden, of zelfs zeer kompleks worden ingesteld, in cubase, maar het blijft overzichtelik. dus record-arm van een track is absoluut niet noodzakelik voor automation, in cubase.
dus, to-the-point;
automation after-the-fact, wanneer midi en audio al in clips in arrangement staan, hoe doe dat the easy way??
, na de hand automation lanes aanpassen /tekenen, of bedoel je (real time) over dubben van automation? Dat laatste daar is een knoppie voor, kan je ook via push aan/uit zz. Zit ff niet achter mijn pc, maar het is geloof ik een knopje met 2 bolletjes en een lijntje, ergens naast de record (in de GUI). Of bedoel je heel wat anders?Wat bedoel je precies, na de hand automation lanes aanpassen /tekenen, of bedoel je (real time) over dubben van automation? Dat laatste daar is een knoppie voor, kan je ook via push aan/uit zz. Zit ff niet achter mijn pc, maar het is geloof ik een knopje met 2 bolletjes en een lijntje, ergens naast de record (in de GUI). Of bedoel je heel wat anders?
ps het kan zijn dat je dan ook nog een andere knopje met aan zz om bv je midi niet kwijt te raken, daar is ook een knopje voor, iets met een plusje dacht ik, gebruik gewoon de tooltips, dan is eea wel duidelijk (en linksonder staat dan vaak meer info, helemaal in de hoek naast de device chain)