Ableton kondigt Live 11 aan

creation-space-top-down-5.jpg

Bron:

Last edited by a moderator:
hier de thread over granular die ik heb aangemaakt, overigens het is een diskussie of het een synthese mag heten. maakt niet uit,,,

gave thread, ik moet zeggen dat ik niet vaak meer kijk op synthforum en dan moet die net op de hoofdpagina voorbij komen, maar deze heb ik dus gemist. Top thread, ik ga hem even helemaal doornemen en zal hem aanvullen met mijn granular synth lijst, ik zag dat ik toch wat in een andere hoek zit kwa granular synthese als een aantal van de posts daar. Ik gebruik granular synthese al jaren en gebruik het met name om unieke samples mee te maken die ik resample in mjn synths en over de jaren is er toch een hoop bijgekomen wat echt gaaf is.

Ik ga die thread even lezen :)

(alleen SIMPLER moet simpel MPE hebben, dat blijf ik herhalen...)
Er is al vraag er naar op central code :
MPE for everything
Ik denk dat ze achter de schermen er al mee bezig zijn!
Ableton geeft niet zo veel prijs waar ze mee bezig zijn wat soms heel irritant kant zijn maar dat doen wel meer bedrijven zo als Apple!

moet hier eens een M4L thread maken, want veel gevonden, koop niet alles tegelijkertijd...
Dit lijkt een goed idee!
Ik weet niet of er al een thread bestaat en anders is altijd nog mogelijkheid om er als nog een topic te maken.
En desnoods met allerlei voorbeelden en mogelijkheden wat kan je doen met Max 4 live.
Geen idee of er genoeg animo voor is.
Ik ben zelf aan het kijken of Max 4 live wat voor mij is om er in te programmeren!

Er is al vraag er naar op central code :
MPE for everything
Ik denk dat ze achter de schermen er al mee bezig zijn!
Ableton geeft niet zo veel prijs waar ze mee bezig zijn wat soms heel irritant kant zijn maar dat doen wel meer bedrijven zo als Apple!

Dit lijkt een goed idee!
Ik weet niet of er al een thread bestaat en anders is altijd nog mogelijkheid om er als nog een topic te maken.
En desnoods met allerlei voorbeelden en mogelijkheden wat kan je doen met Max 4 live.
Geen idee of er genoeg animo voor is.
Ik ben zelf aan het kijken of Max 4 live wat voor mij is om er in te programmeren!

ik had al eens een specifieke thread voor Simpler aangemaakt, maar deze valt meer op. ik neem aan dat ze het langzaam zullen introduceren.
even gevote, en een reaktie geplaatst.

ik zal wel, of iemand anders een M4L thread, beginnen.

en inderdaad met programmeer-tips... en er is veel te krijgen op M4L gebied. en MAX, of M4L, een learning Curve, maar is toegankelijker dan C++.....

ik zag t op een of andere wijze al aan komen, toen 11 werd aangekondigd. ik was ook en nog steeds bezig met additief, granular en spectral. en MPE.

maar het heeft ook mijn verwachtingen overtroffen. en veel details, inderdaad, de macro's, etc. etc. de workflow verbeteringen. er is over nagedacht.
ik heb vandaag weer de nodige tijd aan die nieuwe verbeteringen besteed en 1 van die nieuwe features is echt fantastisch namelijk dat je een Randomizer hebt voor elke synth en effect die je via macros gemapt hebt.

Ik heb nu voor de meeste VST's 16 macro controls toegewezen. In Ableton live 11 kun je voor elke macro control aangeven of die gerandomized mag worden of niet. Er is namelijk bovenin de macro control een nieuwe Randomizer knop. Dat is echt heel erg krachtig, als je eenmaal je macro's goed ingesteld hebt heb je gewoon standaard een randomizer aan boord voor elke synth en effect. Dat werkt echt heel erg goed.

Dus stel je hebt diva gemapt waarbij je de oscs, filter en adsr gemapt hebt. Via die randomize functie kun je zo al die parameters randomizen, maar stel je hebt een hele goede oscillator sound gemaaktmaar je wilt alleen de filter settings en filter adsr randomizen om wat te proberen, dan exclude je gewoon die andere macro's en je kunt dat prima doen. Zeker als je ook nog meerdere instruments maakt op die manier kun je heel snel de randomize opstelling kiezen per synth van waar je op dat moment mee wil gaan experimenteren. Denk bijvoorbeeld aan een pad creator (waarbij de adsr vaststaat maar de rest wel gerandomized kan worden in een synth), of een bass of pluck synth, dat kan nu allemaal heel simpel met die random features in synths (Zelfs hardware synths als je cc mapt).

Het mooie is dat je daarna in die macro control nu ook alle macro instellingen kan opslaan als een variation presets die je on the fly kunt wisselen (snapshots dus). Op deze manier maak je heel snel de ene na de andere nieuwe preset zo met behulp van die randomizer en dan is het een kwestie van nog wat finetunen en weer een idee klaar.

Echt heel gaaf !

Laatst gewijzigd:
Nog leuke m4l device. Snel nested triplets maken.

wat ook een hele goede M4l Step sequencer is, is 'Mono Sequencer', deze wordt standaard meegeleverd bij je ableton suite.

Ik gebruik die heel veel omdat je daar alles heel simpel kunt randomizen (pitch, velocity, length, etc) en met 1 druk op de knop in de scale zet die je wilt gebruiken, waardoor die super bruikbaar is in 1 plugin. Je kunt er meerdere patterns in genereren en die via een macro kun je quantised switchen tussen de patterns die je gemaakt hebt, dat kan zowel via automation als bijvoorbeeld via je hardware controls op je midi controllers als je die mapt.

monosequencer.JPG

Beste medeformers,Ik twijfel nog een beetje om up te graden van 10 naar 11.
Ik heb hier en daar opgevangen dat Ableton 11 een behoorlijke cpu slurper is geworden.
Voor de rest lijkt het me een hele mooie upgrade.
Wat zijn jullie bevindingen?
Ik draai op Win10,I7 8700k,16gb ballistix 3600mghz,1tb m.2.

p.s die monosequencer is idd een gave sequencer.
Heb er een keer die bassline van Equinoxe 7 mee gemaakt,juist omdat deze met patterns werkt.
Volgens mij in combinatie met de Arturia v2600,klonk best lekker.

Ik heb hier en daar opgevangen dat Ableton 11 een behoorlijke cpu slurper is geworden.
Ik draai op Win10,I7 8700k,16gb ballistix 3600mghz,1tb m.2.

p.s die monosequencer is idd een gave sequencer.
Heb er een keer die bassline van Equinoxe 7 mee gemaakt,juist omdat deze met patterns werkt.
Volgens mij in combinatie met de Arturia v2600,klonk best lekker.

goed systeem.
ik draai op i7-6700K (@4.4), 32gb, 3xssd, 1xhd.

ik heb er nog niet echt iets van gemerkt. maar ik lees inderdaad soms reakties, dat live 11 meer cpu hongeriger is geworden. of de buffer gaat langzamer vol...
aangezien ik best zware M4L devices draai, die houdt ie toch netjes strak.
en werk met MPE, dat ook synths zwaarder maakt.

ik heb niet gevoel dat live 11 (suite) meer eist, de prestaties lijken in mijn geval ongeveer hetzelfde. toen ik overstapte, merkte ik niks meer belasting met de projekten, die ik in 11 verder uitbouw(de).

misschien dat nog iemand live 10 heeft staan, dan is de vergelijking te maken. ik heb die niet meer geïstalleerd staan.

wellicht sommige third party plugins?

wellicht dat iemand dat nog kan testen.

een demo is toch te downloaden??

Dat denk ik ook ,dat het bij sommige ook met vst's te maken heeft.
Ik zal idd eens de demo uitproberen.
Bedankt voor je reactie

Het is mij niet opgevallen, ik heb 10 en 11 hier naast elkaar draaien, maar merk eigenlijk geen verschil.

heb je een voorbeeld van plugins of acties binnen ableton die dat gedrag hebben zodat ik kan testen of dit echt zo is?

wat zou kunnen is dat dat misschien op hele oude computers zo is?
maar met een i7, i9 of i10 zou je daar toch niet zoveel verschil van mogen merken lijkt me

Mooi zo, dan zal het allemaal wel meevallen.
Ga er van het weekend eens even mooi voor zitten.
Thanks

Mooi zo, dan zal het allemaal wel meevallen.
Ga er van het weekend eens even mooi voor zitten.
Thanks
ja, zelf testen is het beste wat je kunt doen.

wat me wel opgevallen is, is dat de arturia vst collection meer cpu gebruikt nu ik naar V8 ben gegaan, op zich niet heel raar aangezien er een nieuwe sound engine in die arturia synths zit nu, maar dat is iets wat misschien door anderen aan ableton gekoppeld wordt. Lijkt mij dat dat niet door ableton wordt veroorzaakt, maar meer door het veel betere geluid in de nieuwe update van die arturia synths.

Ik heb gisteren al mijn devices nu geschikt gemaakt voor 16 midi knobs control op de midi fighter twister. Er is een nieuwe update van het MF twister script uit die nu 16 device parameters support in ableton live 11. Voor de mensen die ook de twister in hun setup hebben is het wel een aanrader om die te installeren. Ik gebruikte nog het oude script die maar 8 device parameters support, maar er is dus een nieuwe versie van nu.

Waarom is dit nu een groot voordeel om dit zo te doen? Nou, midi mappings zijn normaal per ableton project, via de methode hierboven is ALTIJD je midi controller op de juiste manier gekoppeld in elk project en op elk moment en je hoeft er nooit meer over na te denken. Het geeft je totale vrijheid voor hardware control.

Hier is een video van dat script in gebruik:

je kunt hem hier downloaden:
DJ TechTools - Midi Fighter Twister Script for Ableton (selected track)

Als je dat script installeert in ableton dan zijn de eerste 16 controllers geschikt gemaakt om ableton te besturen en de eerste 8 config settings van je actieve device (levels, pan, mute, solo, record, track en scene selection, etc), de tweede pagina met 16 controllers (die ik zelf het meest gebruikt) is geschikt om alle devices in je selected track aan te passen. Dit nieuwe script kan dus nu 16 device parameters per device aansturen (je kunt simpel switchen tussen devices door 2 draaiknoppen daarvoor te gebruiken aangezien de klik event van die draaiknoppen daaraan gekoppeld is).

Het enige dat je dus eenmalig hoeft te doen is even je device te laden, config te starten in je device en dan 16 functies per device te selecteren die je wilt kunnen bedienen via je controller. Daarna doe je rechtermuis toets op het device en selecteer je 'save as default configuration. '.

In onderstaand voorbeeld zie je een device mapping van mij voor de DX7, de delay internity en de Reverb Intensity. De config parameters zijn dan gemapped automatisch aan je controller, dus zo zou je het zelf ook op kunnen zetten, goed om te weten is dat de parameters gemapped zijn in kolommen van boven naar beneden en van links naar rechts.

Dat betekent dat voor de MF twister dat je op de volgende controle hebt:
- Pagina 1 (16 draaiknoppen en push buttons): Daarmee heb je ableton besturings controle en toegang tot de eerste 8 config settings van je actieve device (dus de eerste 2 kolommen per device)
- Pagina 2 (16 draaiknoppen en push buttons en wat extra draaiknoppen door heb ingedrukt te draaien): hiermee heb je toegang tot de 16 config mappings (dus diepgaandere hardware controle of je vst)
- Pagina 3 (32 draaiknoppen en 16 push buttons die je vrij kunt mappen in je ableton project
- Pagina 4 (16 draaiknoppen en push buttons om Send FX te manipuleren als je de als van deze map gebruikt.

Screenshot voorbeeld device setup zoals ik het ingesteld heb:
abletonDeviceSetting.JPG

Mocht je het ableton midi script willen aanpassen naar je eigen wens dan kan dat, in het MF twister script die hierboven gelinked wordt er een bijbehorende JSON file meegeleverd, zodat je dit script zelf kunt aanpassen. Dat doe je via de website: Remotify
De JSON File kun je daar importeren in de Control Surface Studio en dan verander je gewoon wat je zelf wil en exporteer je hem naar je eigen ableton midi script.

Super handig dit dus allemaal en het kost je nauwelijks tijd om eenmalig in te stellen, en aangezien je je instellingen als default configuratie per device in ableton kunt saven hoef je er daarna nooit meer over na te denken en werkt het altijd zoals je het zelf hebt ingesteld.

Laatst gewijzigd:
hè hè eindelik is er versie 11.0.5

release notes hier te zien:

het updaten vanuit live gaat veel beter dan in versie 10, je krijgt meer info, o.a. dat ie klaarstaat, wanneer je afsluit, ff wachten, en de swapper doet zijn werk....

Sinds de update heb ik wat MPE problemen. Waarbij MPE van andere channels automation van kanalen beïnvloeden. Nog niet verder ingedoken. Voor nu oplossing MPE uitzetten op devices waar het niet wordt gebruikt.

hebben jullie ook af en toe dat de vst schermen ineens heel groot worden met veel wit space er om heen bij het klikken tussen verschillende vst schermen?
Bij mij treed dat af en toe op bij de arturia synths en de enige optie dan is om even de scherm grootte van de vst aan te passen om weer een normaal scherm te krijgen.

Ik draai wel op 4k resolutie, maar dat zou toch niet uit mogen maken?

Sinds de update heb ik wat MPE problemen. Waarbij MPE van andere channels automation van kanalen beïnvloeden. Nog niet verder ingedoken. Voor nu oplossing MPE uitzetten op devices waar het niet wordt gebruikt.

nog geen problemen gehad, met 10.0.5 en MPE, welke controller gebruik je?
je bedoelt met automation, de CC's, is natuurlik een vorm van automation, dat voice/channels de CC's gaan overnemen van anderen?

Hier een release notes lijst van Ableton Live 11.0.5 link :

Live 11.0.5

Back