Hoe ver moet je gaan!?

Origineel geplaatst door 6 trak
ten opzichte van wat?
Een soundje gemaakt op een subtractieve V)A.

wie bepaald dat dan?
De programmeur ;). FM is als je de andere werkwijze gewend bent lastiger, en de meeste interfaces helpen ook niet echt mee.

Je mag de filters misschien overslaan, maar je hebt wel 4 of 6 envelopes in plaats van 2 (filter + amp). Je hebt ook 4 of 6 oscillators waarvan de fine en coarse tune veel drastischer het geluid kunnen veranderen dan een filter of extra oscillator dat kan. Als je een FM synth probeert "uit te rollen" (elke parameter 1 knop), dan kom je altijd (zelfs met een simpele ADSR) aan meer knoppen dan een VA.

Let maar op (DX21):

4 operators, dus 4 coarse tune, 4 fine tune, 4 levels. (6 bij een "hogere" DX. Ook nog 4 waveform selectors bij de TX81z). 4 ADSR's per oscillator - 4 knoppen per ADSR. LFO rate + delay + waveform + routing (amplitude of pitch). Pitch EG, dus ook weer een ADSR. Algoritmeselector (8 mogelijk, zou je kunnen oplossen met 3 aan/uit knoppen - leve binair). Voice/Unvoice operator. Chorus. Portamento. Mono of Poly mode. Keyboard scaling. En dan heb ik echt nog niet eens alles gehad, en dan zitten we al op 12 (osc) + 16 (adsr) + 4 (lfo) + 4+1 (pitch adsr + invloed) + porta + scaling (x4) = 42 sliders of draaiknoppen en dan nog eens 4 (osc) + 3 (algo) + 1 (chorus) + 1 (porta) + 1 (mono/poly) = 10 gewone knoppen.

Daar komt een Juno-106 (20 sliders + 3 draaiknoppen) + 6 drukknoppen (even de presetselectie negerend) echt niet bij, hoor. Een JX8P + programmer ook niet.

Dus, een menu-interface is voor een DX-synth extra frustrerend, dus vergeet je bij je sounddesign misschien wat dingen, en omdat je met het ratio-systeem niet intuitief kan werken duurt het langer, en moet je maar afwachten of het werkt. Ik heb het nu echt geteld ten gunste van een analoge synth van die tijd met min of meer vergelijkbare mogelijkheden.

Ik maak me er allemaal niet zo druk om. 't Gaat mij om de muziek.
Als ik een preset goed vind, laat ik 'm zo, maar meestal pas ik 'm wel wat aan naar m'n smaak.

Als er dan enkelen zijn die zich storen aan de 'herkenbaarheid' van 't geluid? Kan ik mee leven.

hoe ver??

hoe ver??

Het allerbelangrijkste is het resultaat!!! hoe je er komt is niet van belang.

Ik denk dat het afhangt van de synth waar je mee werkt.Bijvoorbeeld met m'n se1-x heb ik nog nooit een preset gebruikt
omdat hij zo gemakkelijk te programeren is,maar ik heb ook een a6 en die is wat complexer daar gebruik ik wel presets als uitgangspunt. Het ligt er dus aan hoe snel je bij het gewenste resultaat kan komen.

Als je een idee hebt wil je dat zo snel mogelijk realiseren , dat is een moment om presets te gebruiken (als je weet om die te vinden anders ben je nog eeuwen bezig) snelheid is hier van belang.Zap naar de preset ietsje aanpassen en doorgaan.herhaal dit een aantal keren en je nummer is af .

Als je geen inspiratie hebt is het best "slim" om gewoon aan de knoppen te gaan draaien dat levert vroeg of laat een leuk geluid op,wat weer aanleiding geeft tot een ander geluid en zo heb je voor je het weet een nieuw nummer in elkaar geflatst en je hebt wat geleerd over analogesynthese.

Mijn ervaring is hoe meer ik van analogesynthese afweet hoe minder presets ik gebruik.

Groeten DDDirk.

een goed en origineel gesyntheseerd geluid is wel degelijk belangrijk en zou de basis moeten zijn voor inspiratie...

Dat vind ik onzin.
Mijn inspiratie komt van eem melody die mij te binnen schiet. daarna maar eens kijken welk geluid er het beste bij past:)

Een goede melody is wel degelijk belangrijk en zou de basis moeten zijn voor inspiratie:D

Ik begin heel vaak met een baslijn/basriff.
Als de bas goed loopt knutsel ik een ritme eronder. En dan is het een kwestie van de bas soms aanpassen op het ritme en andersom tot ik tevreden ben en er een fijne basis ontstaat. Tijdens dit proces ben ik ook continue de bas aan het tweaken op de superbassstation. Als ik (zo goed als) tevreden ben over de sound sla ik hem op.

Ditzelfde geldt meestal voor alle andere geluidjes die ik gebruik.

Per nummer pas ik presets aan naar mijn eigen smaak in principe. Zo ver ga ik :D.

-C-

Enigzins offtopic maar past toch ook wel hierbij...

Ik heb al vaak nagedacht over sounds design, arrangeren etc.

Zou het zo zijn dat als je met bv 3 mensen werkt (zoals een bandje) en de een concentreert zich volledig op sound design, een ander op arrangeren/melodie en een derde op afmixen dat je dan een veel sterker team zou zijn en wellicht een stuk betere muziek zou maken? Ik zag ooit een documentaire over de neptunes en dan gaat een van hun gewoon uren lang op de basslijn zitten pielen terwijl anderen zich weer met iets anders binnen het nummer bezig houden.

Origineel geplaatst door omc
Zou het zo zijn dat als je met bv 3 mensen werkt (zoals een bandje) en de een concentreert zich volledig op sound design, een ander op arrangeren/melodie en een derde op afmixen dat je dan een veel sterker team zou zijn en wellicht een stuk betere muziek zou maken?
zou kunnen...
maar dan moeten ze OF heel goed op elkaar zijn afgestemd OF totaal niet kritsch mogen zijn over elkaars werk...

Wat ik ook wel eens doe is gewoon een serie geluiden maken. Soms heb ik geen zin om echt iets te spelen maar gewoon proberen wat bizarre geluiden eruit te halen. Tijdens dit proberen ontstaat er vaak een melodie die bij het geluid past.

Maar ook vaak heb ik een melodie liggen en zoek ik een preset die erbij past. Maar na toevoegen van andere geluiden klinkt die preset toch nooit zoals ik hem wil hebben en ga hem aanpassen.

Ik geloof niet dat het altijd noodzakelijk is om vanaf scratsh te beginnen, presets zijn een uitstekend uitgangspositie. Maar om geluiden goed in een track te laten passen is het wel handig.

Origineel geplaatst door omc
Enigzins offtopic maar past toch ook wel hierbij...

Ik heb al vaak nagedacht over sounds design, arrangeren etc.

Zou het zo zijn dat als je met bv 3 mensen werkt (zoals een bandje) en de een concentreert zich volledig op sound design, een ander op arrangeren/melodie en een derde op afmixen dat je dan een veel sterker team zou zijn en wellicht een stuk betere muziek zou maken? Ik zag ooit een documentaire over de neptunes en dan gaat een van hun gewoon uren lang op de basslijn zitten pielen terwijl anderen zich weer met iets anders binnen het nummer bezig houden.

Dat kan wel goed werken ja. Samen met m'n maat heb ik ook zo'n soort taakverdeling (maar dan met 2 man uiteraard), ook al staan de taken niet echt vast :)
Zo houdt m'n maat zich vnl. bezig met arrangeren in Logic, en ik met melodiedingen.
Soms zijn de rollen net omgedraaid, zoals gezegd het staat niet echt vast...maar het is wel fijn als iemand anders een frisse kijk heeft op hetgeen jij doet. Je kan zelf echt helemaal opgaan in iets waar je op dat moment mee bezig bent, maar laat je het vervolgens aan de ander horen, zie je echt zo'n blik van ....:erm:
Meestal kom je er zelf ook wel achter, de volgende dag ofzo, maar tis zo zonde van de tijd dan...

Origineel geplaatst door BananaWorld
Wat ik ook wel eens doe is gewoon een serie geluiden maken. Soms heb ik geen zin om echt iets te spelen maar gewoon proberen wat bizarre geluiden eruit te halen. Tijdens dit proberen ontstaat er vaak een melodie die bij het geluid past.
pcies... dabbedoelik!

Met 3 man werken en ieder zijn eigen taak komt op mij over als een productielijn ;).
Het kan heel goed werken, daar niet van. Ik bekijk het meer vanuit mijn perspectief: Ik ben te eigenwijs om samen te werken. :D

-C-

Origineel geplaatst door C738
Met 3 man werken en ieder zijn eigen taak komt op mij over als een productielijn ;).

Met hoeveel man is Apollo 440 ook weer ? stuk of 7 ?
Die werken ook op die manier...ze hebben iets van die 3 aparte studioruimtes, in een ervan staat een drumstel.
Met 7 man is het ook geen pretje om in 1 hokje te zitten natuurlijk :D

maar dan heb je dus niet zoiets van "DAT geluid hoort bij die melodie lijn...?"

juist wel...

Het ligt er ook aan hoe je met muziek omgaat natuurlijk dat is voor iedereen anders.

Ik luister bijv. naar de melodie.. Dan mis ik bijvoorbeeld iets in de klank. of het sfeerbeeld past niet. dan ga ik geluiden aanpassen. of totaal veranderen. of er komt een geluid bij. Dus in 90% van de gevallen ga dan pas naar het geluid kijken.

je hebt wel gelijk dat inspiratie kan ontstaan van enkel een gevonden geluid. heb ik ok wel eens...maar komt minder vaak voor bij.. het is dus niet het 1 of ander... het kan allebei:)

the end. :)

Back