Jupiter 8 25K

Minder risicovol dan een Andromeda is maybe de Oberheim Expander die is best uitgebreid en klinkt ook niet slecht wel anders.
Of de Matrix 12.
De poly van arturia klinkt mss minder maar kan ook best wat kwa sound design.
Toffe aan Andromeda is dat ie heel veel synths vrij goed kan benaderen en kan gesplit worden in 1 midi channel per voice.
Soms staat ie "goedkoop" met 1 of 2 kapotte voices. Die je volgens mij niet kunt fixen ...
Wij hadden lang een Andromeda tot mijn maat verhuisde en ik vind het echt een super polly,
nadelen zijn dat programmeren geen fun is en er nu al dingen stuk gaan die heel moeilijk of niet te fixen vallen.
De expander en Matrix 12 klinken best nog Oberheim, al is het volledig anders dan een OB-X ofzo ...
Een DSI Rev 2 kan ook best wat van mogelijkheden. Klank is minder mijn smaak.
Da's best nog een goedkope analoge poly verder.
De DSI synth met de prophet 5 klank en de mogelijkheden van een Prophet rev 2 zou wel een killer synth zijn.
Met nog een multimode filter. En niet veel duurder dan een Prophet 10.
Gaan ze natuurlijk niet maken, want dat is het buisnessmodel, dat je een prophet 5, een OB6 en een rev 2 moet kopen
voor de volledige DSI ervaring ... hun vlaggenschip is een stuk of 3 van hun duurste synths ...

Er is nu die Jupiter 12 op marktplaats waar iemand opeens voor 100.000 ging.
Dan iemand voor een miljoen, dan een miljoen 200 enz ...
Prolly dezelfde mens of mensen ...

Sommige synths zijn nu ook weer goedkoper.
Je kon even geen JX3P zonder knoppenbak vinden voor minder dan 1000 euro.
Of een Matrix 1000 voor minder dan 1000.
Er is wel ergens een grens als het te hoog wordt en niemand het nog koopt dat het toch weer een beetje omlaag gaat.
Maar Alpha Juno's zijn nu opeens heel duur geworden ... zal wel niet blijven, er zijn daar gewoon teveel alpha juno's voor ...

Laatst gewijzigd:
Oja Jupiter 12 moest Jupiter 8 zijn natuurlijk.

Verder vind ik het wel jammer dat Alesis nooit een Andromeda rev 2 ofzo en maybe een eenvoudigere goedkopere versie heeft gemaakt.
Maar als enige en eerste take voor analoge poly was die toch wel best goed, de Poly van MFB nu die gaat nu al stuk en ze hebben veel meer ervaring in het bouwen van analoge synths ...
Wij hebben die Andromeda voor 2000 euro of 2200 nieuw gekocht aan het einde dat was de prijs bij thomann om hun laatste stock weg te doen denk ik.
Een jaar eerder was ie daar 3000+ denk ik.

Oja ik zie dat Levka die Jupiter al gepost had hier.

Laatst gewijzigd:
Minder risicovol dan een Andromeda is maybe de Oberheim Expander die is best uitgebreid en klinkt ook niet slecht wel anders.
Of de Matrix 12.
.....
Als die CEM3374 VCO's in de Xpander / Matrix 12 (ook in de Akai VX-600 dacht ik) ooit vervangen zouden moeten worden, is daar volgens mij niet altijd zo heel makkelijk aan de komen, of worden die inmiddels ook al gekloond?

Xpander /Matrix 12 is mooi qua modulatiemogelijkheden. Dat zeker. Filtermogelijkheden ook interessant maar envelopes zijn traag / niet punchy. Voor pads maakt dat niet echt uit natuurlijk. Maar een Andy enelopes zijn zo uitgebreid dat je er alle kanten mee op kan.. ook super snappy als t moet.. De voicechips in de Xpander/M 12 (CEM 3374) zijn volgens mij nog niet opnieuw uitgebracht. Heb er 2 te pakken weten te krijgen 1 voor mijn Chroma Polaris en 'n maatje van me had er 1 nodig voor z'n vx600. Zie dat er nu wel meer aanbod is maar een een andere vriend van mij heeft er 'n paar voor zijn Matrix 12 moeten kopen. Via Ebay uit Japan dacht ik.. allen stuk. Als er voices in de Andy niet goed werken kun je die nooit vervangen maar je kunt ze in het menu uitzetten dan heb je een 15 stemmige Andromeda. :)
Ik geloof ook dat een Matrix 12 tegenwoordig ook al aardig richting de 10k gaat. Tijdje terug was er nog een topic over dacht ik. De tijd dat Cornelia uit Sneek haar Matrix 12 niet voor 2600 verkocht kreeg is al heel lang terug.. :D Is wel 1 van die weinige analoge multi-timbrale synths trouwens.. :)

Ik vind hybride synths nog steeds een goed alternatief als je voor minder budget een warm klinkende analoge synth zoekt. Kawai K3, Korg DW6000. Wel monotimbraal maar deze hebben beiden een een mooi klinkende, analoge chorus.. dat maakt ook de sound van de Juno 6/60 bv.
Op Ebay.kleinanzeigen zie ik net een mooie DW6000 voor 300 euro.. Korg DW-6000 in top condition

De wavetables zijn 12 bit. Aansturing is 8 bit.. Net zoals in een Prophet 600. Na de GliGli mod is die wel een stuk verbeterd maar nog steeds een lichte attack ofzo en kan ook niet anders met 8 bit anders krijg je VCA's die gaan ploppen en andere nare bijgeluiden gaan vertonen.. Een DW6000 is standaard best al snappy vind ik. In ieder geval stukken puncier dan bv een JX8p, ook nog steeds redelijk te betalen en zeker een interessante synth als je mooie, diepe pads zoekt. Klinkt ook iets anders (mooier) dan een JX10. Er zit iets in dat geluid wat ik minder vind als je het filter dicht gooit maar verder zeker een OK synth en ook flink gestegen sinds er een CPU mod voor is. JX3p vind ik niet werken voor diepe strings/pads maar zeker lekker. Juno 1/2 is ook mooi. Maar 1 DCO. Wel behoorlijk puncier dan 'n Jx8p.

Ik vind hybride synths nog steeds een goed alternatief als je voor minder budget een warm klinkende analoge synth zoekt. Kawai K3, Korg DW6000.
Ik heb nooit aandacht gehad voor deze Korg maar klinkt echt goed moet ik zeggen, lekker warm ook en nog steeds voor een leuk prijsje in ieder geval!
Deze persoon kan wel lekker spelen natuurlijk, da's prettig om te beluisteren zo.

Ik heb nooit aandacht gehad voor deze Korg maar klinkt echt goed moet ik zeggen, lekker warm ook en nog steeds voor een leuk prijsje in ieder geval!
Deze persoon kan wel lekker spelen natuurlijk, da's prettig om te beluisteren zo.
Ja, ik had em 'n keer gekocht om te proberen (Kende em alleen uit de Korg folders en nooit goed kunnen testen) maar was ook zo verrast met hoe romig het klonk. De Filters klinken ook best goed en leuk prijsje. :)

Broertje van de DW-8000... die tot voor kort weg ging voor 250 euro. Mooi filter - met zelfoscillatie - maar lastig te bedienen. Na de Poly 800, mijn eerste synthesizer, was ik wel genezen van deze manier van programmeren. Gelukkig zijn er nu programmers te koop. De DW-8000 stond op mijn verlanglijstje maar toen ik weer plaats had, heb ik toch gekozen voor een andere hybride synthesizer met autobend, de Novation Summit. De eenvoudigere envelopes nam ik voor lief omdat ik op de Poly 800 ook bijna alleen traditionele envelopes programmeerde.

Broertje van de DW-8000... die tot voor kort weg ging voor 250 euro. Mooi filter - met zelfoscillatie - maar lastig te bedienen. Na de Poly 800, mijn eerste synthesizer, was ik wel genezen van deze manier van programmeren. Gelukkig zijn er nu programmers te koop. De DW-8000 stond op mijn verlanglijstje maar toen ik weer plaats had, heb ik toch gekozen voor een andere hybride synthesizer met autobend, de Novation Summit. De eenvoudigere envelopes nam ik voor lief omdat ik op de Poly 800 ook bijna alleen traditionele envelopes programmeerde.
Als je die DW/EX-8000 met de KiwiTech programmer bedient, kun je voor simpele ADSR EG's kiezen. Geldt ook voor de MKS-50.
Werkt elegant.
De RetroAktiv programmer heeft wel de volledige EG's in hardware; is ook een mooi ding.
Ooit toevallig tegen een EX-8000 aangelopen en werd aangenaam verrast door geluid en mogelijkheden.

Ow Levka ik wist gewoon niet dat de Matrix 12 en xpander zulk zeldzame VCO's hadden.
In de studio van de producer waar ik meeste werk mee doe, vinyl hoezen, digi covers, visuals voor live, portretten van z'n knappe kop en al dat,
staat er een xpander van Soulwax die dat ff geleend had voor nu al iets tussen vijf en tien jaar of vergeten.
Dus het leek mij zo geen synth waar mensen zich zorgen aan maken, nuja niet dus ... zeldzame vco dus.
Ook bij veel mensen die zo half producer, half verzamelaar zijn zit er vaak wel een Matrix 12 tussen.
Of in een synthshop ergens met ook een paar tweedehands bakken.
Een OB-X of OB-Xa heb ik nog nooit gezien.

Volgens mij ben ik ook eens bij jou langs geweest, zo een flat in Amsterdam denk dat ik je Korg Delta heb gekocht voor 150 euro,
die Delta is nog eens gereviseerd en een nieuw pookje!
en je was helemaal yay van een Swejman kan dat? Anders was het een SH2000.

Er staat trouwens een Crumar Performer op Reverb.
Maar is 800 niet duur. Ze zijn niet supervaak te koop of er is wat stuk aan.
Ben wel nogal fan van die sound, meer mijn ding dan Solina of de Delta :p

Laatst gewijzigd:
...

Volgens mij ben ik ook eens bij jou langs geweest, zo een flat in Amsterdam denk dat ik je Korg Delta heb gekocht voor 150 euro,
die Delta is nog eens gereviseerd en een nieuw pookje!
en je was helemaal yay van een Swejman kan dat? Anders was het een SH2000.
...
Goed onthouden !
Die Delta mis ik nog wel eens, vooral qua uitzicht past ie mooi bij de MS-20, maar ivm plaatsgebrek is een Streichfett voor mij handiger.
Ook m'n Roland RS-09 daarom toch weggedaan. Benieuwd naar die B-Solina-kloon.
Cwejman ben ik nog steeds fan van, verdrietig en jammer dat Wowa deze wereld recent verlaten heeft, maar hij heeft ons veel moois nagelaten.
Terug OT: prijzen van Cwejman gaan inmiddels ook hard richting JP-8 niveau.

Er staat trouwens een Crumar Performer op Reverb.
Maar is 800 niet duur. Ze zijn niet supervaak te koop of er is wat stuk aan.
Ben wel nogal fan van die sound, meer mijn ding dan Solina of de Delta :p
Klankmatig vind ik een Crumar Performer één van de mooiste stringsynths. Individuele envelopes, jummie. Maar de vraag is of je voor 800 euro die bak wil kiezen. Bij mij was hij behoorlijk betrouwbaar, één keertje een dertien in een dozijn opamp stuk maar verder goed. Er zitten natuurlijk ook een aantal veel zeldzamere chips in. Dus wat mij betreft voelde hij toch wat aan als een tikkende tijdbom. Anders had ik hem zeker gehouden en zou ik er ook wel wat geld voor over hebben. Maar gezien dat technische risico, liever niet.

Een heel andere insteek zou zijn om een Behringer VC340 én Behringer Solina én Streichfett te kopen. Die klinken alle drie niet zo warm vintage als een echte oude stringbak, maar volgens mij kan je machtige dingen doen als je die drie gaat layeren. En kost je samen net zoveel. :)

Wel nog vlug even off topic.

Wel ik heb ook een Yamaha SK20 en die vind ik echt machtig.
Zou het niet een echte stringer noemen, maar een intergallactische ensemble bak.

Het is niet echt onmogelijk om String en Ensemble achtige dingen te doen.
Software kan een stuk meer dan vijftien jaar geleden.
Een Delta, een SK20, JX-3P van Roland vind ik ook goed voor strings, Matrix 1000 kan ook een string geluiid maken,
Nord Rack 2 kan ook wel zo wel zo wat kill doen. Juno 6 warm, Poly 61 moet ik nog leren kennen,
Jupiter 4 ben ik aan het leren kennen maar die heb ik nu niet gekocht met strings in gedachte.
Dreadbox Nyx gebruik ik vaak om een synth een randje te geven, Erebus ook, maar het is wat makkelijker met Nyx
door die high en low pass.

Performer heeft enkel zo iets dat ik echt magisch vin, wat het lastig maakt is dat ze niet super vaak te koop staan laat staan in excellente staat ...
maar er zit zo een glans in de klank precies champagne en andere stringers klinken dikwijls spacey of wel diep maar toch een beetje dom
De Jupiter 4 ook, vandaar dat ik er één gekocht heb, wel zes maand getwijfeld, maar over twee jaar kan ik die niet betalen. En wil ik vast ook geen keyboardje van 20 kilo en meer dan 5000 euro
Prophet 5 rev 3 vond ik ook een van de vetste synths waar ik al op gespeeld heb, maar daar moet ik niet over denken, ze hebben net een rev 4 gemaakt ...

on topic :p Jupiter 8 vond ik net iets te precies ofzo
de emotionele impact van de klank vind ik sterker bij de CS80, de Jupiter 4 ook al is die wel een stuk beperkter

Laatst gewijzigd:
Kwam dit videootje tegen van Matt Johnson.. Dizzee Rascal is ff bij em op visite.. wanted to check some of his synths.. die schijnt ie ineens ontdekt te hebben.. :D Maar zeker toffe gast(en)

Screen Shot 2021-06-05 at 07.39.31 copy.jpg

Nog iemand die de Arturia V-collection heeft ontdekt.:) Vintage-lovers, sla uw slag. 10K voor heel die berg ouwe meuk moet wel lukken denk ik.

Ik zie op Reverb.com nu ook van die idiote dingen als : "Previously owned by blabla" Een of andere bekende muzikant. En daar betaal je dan nog eens extra voor. Hoe onnozel kan je zijn ?

Laatst gewijzigd:
Back