Jupiter 8 25K

Weet niet , minimoog, prophet5 , jp8 blijven toch wel de topsynths
Zolang ze spelend gehouden worden blijven ze gewild . Net zoiets als een oude klassieke auto , motor, gitaar etc. Denk dat de wereld buiten synthforum.nl dat gaanderweg ook ontdekt heeft.

Lijkt me ook een generatie ding te zijn, het willen hebben van een Jupiter 8, al zullen er altijd wel mensen zijn met genoeg geld die het er misschien toch weer over over hebben.
Maar op een gegeven moment is de top wel bereikt, wanneer dat is.. dat weten we niet.

De P10 rev4 heeft mijn GAS voor de P5 rev3 compleet gekilled. Hetzelfde voor de MOOG one, ultieme 16 voice uber synth. Heb je geen vintage meer nodig.
je hebt het trouwens ook gezien met de Alesis Andromeda, 15 jaar geleden gedumpt door Musicstore voor €1.400 daarna opgehyped tot 5k€ en nu wil niemand hem meer door de EEPROM problemen.

Klopt, terwijl de ietwat mislukt Bono/Boly waarschijnlijk de prijs van het origineel weer wat gaat opdrijven. Maar ook een originele MS-20 is tegenwoordig stabiel in prijs, terwijl het wel echt een super bijzondere synth is voor een zachte prijs.

is toch vooral een Boomer synth aan het worden? Die generatie stopt straks toch en dan verschuift de aandacht wel.
De aandacht verschuift naar de nieuwe generatie dan en wat men nu als duur aanziet word een normale prijs...

Laatst gewijzigd:
je hebt het trouwens ook gezien met de Alesis Andromeda, 15 jaar geleden gedumpt door Musicstore voor €1.400 daarna opgehyped tot 5k€ en nu wil niemand hem meer door de EEPROM problemen.
Nou, niemand.... ik ken een forumlid dat er onlangs een heeft gekocht. Hij is dan wel elektrotechnicus... Je moet er wel een beetje geluk mee hebben. Ik heb er een uit de eerste serie en die heeft op wat incidentele softwarekuurtjes na al 19 jaar goed gefunctioneerd. Afkloppen!

Haha,je kent echt niets van synths,dat is weer duidelijk ;)

Probeer een Andromeda te koop te vinden in EU,ze zijn zo zeldzaam als Jupiter 8's

Als je een stabiel toestel hebt heb je nul problemen,er is ook wat onderhoud te voorzien aan deze toestellen trouwens,ze zijn ook al niet nieuw meer.

De opgehypte prijs komt omdat die ongelooflijk veel kan,Het is eigenlijk de voorloper van een Moog One 16v..en die wel in tune blijft en waar de tracking perfect blijft. ;)

25K?Ik koop wel een vst-tje en de rest gaat naar een Honda Goldwing!:P

Dat lijkt me vrij logisch aangezien iemand van 21 jaar met een uitzendbaantje niet zomaar 20K kan neerleggen voor een synth.
Goede stimulans om hard z'n best te doen, dan kan die 'm wel kopen, als diegene dat wilt. Een Jup8 voor 9K lukt zo iemand ook niet, en 6K, enz enz.. :) ik had zo'n verwachting ook niet, toen ik net begon, ook weleens in een uitzendbaantje, lijkt me allemaal vrij normaal.

Dat lijkt me vrij logisch aangezien iemand van 21 jaar met een uitzendbaantje niet zomaar 20K kan neerleggen voor een synth.
Kon zo iemand dat in 1982 dan wel?
In de 90'er jaren was een gebruikte JP-8 misschien nog wel haalbaar via een uitzend/vakantiebaan.

Net even in Roland NL prijslijst 1982 gekeken:
JP-8: 14 995 ouderwetse guldens => ca. 6800 EUR

Na inflatiecorrectiefactor (3000/1274)
(CBS Statline)

=> ca. 16 000 EUR prijspeil 2021, maar nieuw is ie na 40 jaar niet meer te koop natuurlijk.
Voor minder dan dat bedrag kun je nu ook wel weer hele mooie synths kopen die er in 1982 nog niet waren.

Naast de financiele draagkracht denk ik ook dat interesse een rol speelt hoor....ik vermoed zo dat de meeste muzikanten van 21 die er wel genoeg geld voor zouden hebben niet direct gaan voor een Jupiter 8. Is toch meer iets dat bij de "oudere" muzikant leeft denk ik zo, zoals je dat ook bij auto's ziet (een jongere met geld zal eerder een nieuwe sportauto kopen dan een of andere waardevolle oldtimer).

Al zullen er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn.

(Dubbele post)

is toch vooral een Boomer synth aan het worden? Die generatie stopt straks toch en dan verschuift de aandacht wel.
Denk het niet ;)
Alle vintage synths die ik vet vind zijn bijvoorbeeld ouder dan mij. Dat zal voor veel meer mensen gelden, dus denk dat hij aantrekkelijk blijft.

Berrindjer Blue Marvin schijnt echt een collectors item te worden in 2040. Als ze dan uitgeleverd zijn, natuurlijk.

Prijzen verdubbelen ongeveer in twintig jaar. Als je het zo bekijkt, is 25 K een koopje. Maar dan ga je helemaal voorbij aan de voortschrijdende stand van de techniek. Toen ik studeerde, kon ik de Jupiter 8 ook niet betalen. Ik heb de legendarische status nooit begrepen. Mijn favoriete Franse band Indochine gebruikte er een begin jaren tachtig en daar waren ze zo trots op dat ze dit in een interview met het weekblad Kuifje vertelden. De interviewer had echter geen idee wat een Jupiter 8 was. Zo leerde ik het jupitergeluid (her)kennen maar het was voor mij niet bijzonder genoeg om te willen sparen voor dat instrument, zeker niet toen ik met de Ensoniq SQ-80 mijn favoriete klank - uit de titeltrack Le Péril Jaune - kon namaken. Rob Papen was er zo dol op dat hij een aantal klanken op de Alesis Andromeda namaakte.... en met succes.

Mijn favoriete Franse band Indochine gebruikte er een begin jaren tachtig en daar waren ze zo trots op dat ze dit in een interview met het weekblad Kuifje vertelden. De interviewer had echter geen idee wat een Jupiter 8 was. Zo leerde ik het jupitergeluid (her)kennen maar het was voor mij niet bijzonder genoeg om te willen sparen voor dat instrument, zeker niet toen ik met de Ensoniq SQ-80 mijn favoriete klank - uit de titeltrack Le Péril Jaune - kon namaken. Rob Papen was er zo dol op dat hij een aantal klanken op de Alesis Andromeda namaakte.... en met succes.
Ow ja ,die vind ik ook heel goed, 'Pavillon Rouge' is mijn fav track van de groep.

Prijzen verdubbelen ongeveer in twintig jaar. Als je het zo bekijkt, is 25 K een koopje. Maar dan ga je helemaal voorbij aan de voortschrijdende stand van de techniek. Toen ik studeerde, kon ik de Jupiter 8 ook niet betalen. Ik heb de legendarische status nooit begrepen. Mijn favoriete Franse band Indochine gebruikte er een begin jaren tachtig en daar waren ze zo trots op dat ze dit in een interview met het weekblad Kuifje vertelden. De interviewer had echter geen idee wat een Jupiter 8 was. Zo leerde ik het jupitergeluid (her)kennen maar het was voor mij niet bijzonder genoeg om te willen sparen voor dat instrument, zeker niet toen ik met de Ensoniq SQ-80 mijn favoriete klank - uit de titeltrack Le Péril Jaune - kon namaken. Rob Papen was er zo dol op dat hij een aantal klanken op de Alesis Andromeda namaakte.... en met succes.

De ESQ-1 en SQ-80 zijn wel redelijk underrated nog. Maar ze zijn eindelijk meer waard dan de optelsom van de losse verkoop van de filters op de vrije markt.

Klopt, terwijl de ietwat mislukt Bono/Boly waarschijnlijk de prijs van het origineel weer wat gaat opdrijven. Maar ook een originele MS-20 is tegenwoordig stabiel in prijs, terwijl het wel echt een super bijzondere synth is voor een zachte prijs.
Ik vind de originele MS20 ook nog steeds heel veel waar voor je geld. Het is enerzijds een stevig oude klassieke monosynth die vanuit dat aspect alleen al zijn prijs verantwoordt, anderzijds een modulaire freakbak met heel veel mogelijkheden die weinig plaats inneemt. Hij staat bij mij boven de Minikorg 700, en dat is geen grote parkeerplaats.:) Als je meerdere oude monosynths hebt, is een MS20 altijd een goede aanvulling op de "bread&butter" die je andere bakken bieden.

En als je er 8 koopt is het nog goedkoper dan een JP8. :D

Back