Oplichter op Marktplaats.nl

die hele kopers bescherming is sws een wassen neus. Ook daar kan je gewoon mee genaaid worden. Je komt daar in een wellis nietes loep met een extern bedrijf. En daar heb ik helemaal geen zin in.

In mijn geval had ik mijn geld denk ik wel terug gekregen als ik kopersbescherming had gedaan. Want de zogenaamde verkoper moet kunnen aantonen dat hij iets verstuurd heeft. Weinig welles-nietes aan lijkt mij.

In mijn geval had ik mijn geld denk ik wel terug gekregen als ik kopersbescherming had gedaan. Want de zogenaamde verkoper moet kunnen aantonen dat hij iets verstuurd heeft. Weinig welles-nietes aan lijkt mij.
Dan stuurt de verkoper je een doos met een aardappel er in. Hoe bewijs jij dat je het verkochte artikel niet achterover hebt gedrukt?

Of de koper verwisselt zijn defecte exemplaar met het zonet gekochte goede exemplaar, of de verkoper doet zo'n switcharoo al tussen advertentie en verzending...oplichters kunnen altijd een weg vinden, helaas.

Ik heb wel eens de afbeelding van de te koop staande materialen in Google afbeeldingen gegooid.

Als je meerdere hits met dezelfde afbeelding krijgt weet je ook dat er iets aan de hand is.

wellicht wel, ik heb dus wel eens met kopers bescherming gekocht en werd toch getild.

Ik heb wel eens de afbeelding van de te koop staande materialen in Google afbeeldingen gegooid.

Als je meerdere hits met dezelfde afbeelding krijgt weet je ook dat er iets aan de hand is.
Benieuwd hoe lang dit soort adviezen in het AI tijdperk nog opgaan.
Wat ook een 'red flag' is zijn advertenties met een uithoek van Nederland als locatie (Den Helder, Maastricht, gehucht in het noorden van Groningen). Waarschijnlijk grote ergernis van mensen die daar wonen en dingen op MP aanbieden, maar als iets daar voordelig aangeboden wordt en de verkoper graag verzenden wil is het bijna altijd foute boel.

Het probleem met die "red flag" is dus dat, als je de rand rond gaat, zowat de helft van NL als een uithoek telt. Dus er wordt wel erg veel kind met het badwater weggegooid op die manier. Natuurlijk moet je er niet blind in gaan en een 12 keer te goedkope grote synth die probleemloos verzonden kan worden vanuit een grensdorpje blind gaan kopen, maar het is niet omdat iemand in Maastricht een TD3 voor 60 euro aanbiedt en wil verzenden dat het dan wel een bedrieger zal zijn.

Je kan dat makkelijk voorkomen door nooit over te boeken naar gebruikers die in het verleden nooit audio- of muziekapparatuur hebben verkocht. Check hun reviews. En als ze naast een goedkope synth een fototoestel, dure horloge of iPhone hebben gelist, dan is het praktisch altijd een scammer.

Zeer sneu voor iedereen die geld kwijt is, maar het is vrij simpel te voorkomen, hoor.

En als je je toch niet kan inhouden, vraag naar een foto met:

- bankkaart waar het bedrag naar gestuurd moet worden
- de krant van vandaag
- item dat je koopt.

Nog steeds geen garantie, natuurlijk...
Reviews wil niks zeggen, deze week is er een oplichter geblokkeerd die meer dar 1200 ! advertenties had geplaatst, met een enorm aantal allerhande muziekinstrumenten en met een topscore aan goede reviews Ʃn de info dat deze al meer dan 12 jaar op MP adverteerde. Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik ook niet, maar nogmaals : de reviews checken geeft geen enkele garantie

Reviews wil niks zeggen, deze week is er een oplichter geblokkeerd die meer dar 1200 ! advertenties had geplaatst, met een enorm aantal allerhande muziekinstrumenten en met een topscore aan goede reviews Ʃn de info dat deze al meer dan 12 jaar op MP adverteerde. Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik ook niet, maar nogmaals : de reviews checken geeft geen enkele garantie

Als ik alle opmerkingen hier zo lees komt het er dus op neer dat je nergens meer van op aan kan. De kans dat je op Marktplaats opgelicht wordt is dus vrij groot. Wordt tijd dat Marktplaats zijn beveiliging zaakjes beter voor elkaar krijgt en iets gaat doen aan het voorkomen van die account hacks. In plaats van alleen achteraf iets te doen.

Ik had ook interesse in wat instrumenten van genoemde oplichter, maar tegen beter weten in, de prijzen waren absurd laag en mijn berichten werden wel gelezen, maar niet beantwoord,
Ik vraag ook altijd eerst het adres en maak de afspraak het artikel op te komen halen en te betalen bij afhalen. Oplichters blijken dan verdacht vaak in het uiterste noordelijke- of zuidelijke puntje van Nederland te wonen. Spijtig natuurlijk, als je een eerlijke verkoper bent en ook in Noord Friesland of zo woont.
Twee keer melding gedaan aan Marktplaats en twee keer een antwoord gekregen dat er - na grondige controle door MP niets aan de hand was, een uur later kreeg ik alsnog het bericht dat genoemde alsnog geblokkeerd was, Ik ga ervan uit dat er best veel reacties bij MP binnen moeten komen voordat iemand geblokkeerd gaat worden, en das ook niet meer dan logisch lijkt me. Je moet natuurlijk wel zeker zijn, dat het ook daadwerkelijk om een oplichter gaat. Gebruik je gezonde verstand want daar kun je natuurlijk altijd van op aan. Lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is het dat ook bijna altijd.
Ik heb trouwens nog nooit kopersbescherming gebruikt of nodig gehad en zie het nut daarvan ook helemaal niet in, ( zie opmerking met opgestuurde aardappel )

Laatst gewijzigd:
Als ik alle opmerkingen hier zo lees komt het er dus op neer dat je nergens meer van op aan kan.
Nee, eerder dat er een aantal signalen zijn waar je op kunt letten, en hoe meer van die signalen je waarneemt, hoe groter de kans is dat je genaaid wordt. Dus met een beetje opletten, je gezonde verstand gebruiken en een beetje geluk hebben gaat het meestal gewoon goed. Een aantal mensen hier is ook wel heel erg angstig en wantrouwend, die kunnen misschien maar beter gewoon naar een winkel gaan.

Dus met een beetje opletten, je gezonde verstand gebruiken en een beetje geluk hebben gaat het meestal gewoon goed. Een aantal mensen hier is ook wel heel erg angstig en wantrouwend, die kunnen misschien maar beter gewoon naar een winkel gaan.

Het is niet dat ik angstig of erg wantrouwend ben, maar meer dat ik daar gewoon geen zin meer aan heb. Komt bij dat MP over tijd steeds meer een dagbesteding is geworden voor individuen met een heel laag IQ, zo lijkt het. Algemene verruwing van de omgangsvormen merk je ook in de reacties die je krijgt. Het was ooit best leuk op MP en het was ook wel handig, maar die tijd is voorbij.

Nee, eerder dat er een aantal signalen zijn waar je op kunt letten, en hoe meer van die signalen je waarneemt, hoe groter de kans is dat je genaaid wordt. Dus met een beetje opletten, je gezonde verstand gebruiken en een beetje geluk hebben gaat het meestal gewoon goed. Een aantal mensen hier is ook wel heel erg angstig en wantrouwend, die kunnen misschien maar beter gewoon naar een winkel gaan.
Gezond verstand is goed natuurlijk. Maar die oplichters worden er ook niet dommer op. Zelfs ik, iemand die van nature argwanend is op MP en toch best wat gezond verstand heeft (al zeg ik het zelf šŸ˜€) kan het blijkbaar toch een keer overkomen. En dat geldt denk ik voor iedereen.

Er zitten gewiekste lui tussen maar in bijna alle gevallen trappen mensen erin omdat ze verblind worden door een ogenschijnlijk hele goede deal waar ze snel bij willen zijn en daardoor red flags missen of weg redeneren. Achteraf zien ze ook bijna altijd wel waar en waarom ze de mist in zijn gegaan. Hebberigheid + fomo = genaaid worden.

Benieuwd hoe lang dit soort adviezen in het AI tijdperk nog opgaan.
Wat ook een 'red flag' is zijn advertenties met een uithoek van Nederland als locatie (Den Helder, Maastricht, gehucht in het noorden van Groningen). Waarschijnlijk grote ergernis van mensen die daar wonen en dingen op MP aanbieden, maar als iets daar voordelig aangeboden wordt en de verkoper graag verzenden wil is het bijna altijd foute boel.
Dat gaat nog steeds op natuurlijk, als een afbeelding dubbel voorkomt is het foute boel. Natuurlijk kun je met AI makkelijk een foto namaken, maar oplichters zijn ook luie wezens.

Overigens klopt dat met uithoeken wel, mijn oplichter "woonde" in Delfzijl. Dat bleek later Alkmaar te zijn.

Over het algemeen kiezen oplichters voor de weg van de minste weerstand. Ze kunnen allerlei ingenieuze dingen verzinnen met bewerkte afbeeldingen en slimmigheden om kritische kopers te foppen, maar waarom zouden ze zolang er genoeg mensen toch wel intrappen als ze maar een vraagprijs invullen die meteen op alle GAS knoppen drukt. Zo'n ad hoeft maar een paar uurtjes online te staan, even zorgen dat een paar man snel hun geld hebben overgemaakt voordat je wordt geblokkeerd en op naar de volgende account.

Ik vraag me toch altijd af wat voor personen het zijn. Ik zou er wel eens 10 op een rijtje willen zien staan om te kijken of de vooroordelen kloppen.

Just to be sure: ik doel niet op huidskleur, maar meer het type persoon.

Ik vraag me toch altijd af wat voor personen het zijn. Ik zou er wel eens 10 op een rijtje willen zien staan om te kijken of de vooroordelen kloppen.

Just to be sure: ik doel niet op huidskleur, maar meer het type persoon.

Je bedoelt of je het 'oplichter zijn' aan de fysieke eigenschappen van een persoon kunt herkennen? Mocht de discussie zich in die richting verder ontwikkelen, verwacht ik een 'slippery slope'. Ik stel dan ook voor dat niet te laten gebeuren.

Back