Auto-Tune - negatieve impact op moderne muziek (video door Rick Beato)

@Furious5 Franse rap daarentegen...waarom klinken ze allemaal zo agressief.

haha... ja dat viel mij ook al op. Niet alleen klinkt het agressief, het is ook echt de attitude van de die Franse rapperts - teveel straat gangsters die enkel rappen over criminaliteit.. Want je hebt ook MC Solaar en die klinkt normaal.. het kan dus wél!

Want je hebt ook MC Solaar en die klinkt normaal.. het kan dus wél!
Maar dat is wel uit de goede ouwe tijd, om het maar zo te zeggen. Beetje eind jaren '80, begin jaren '90. Dit nummer was uit 1991. Denk dat dit ook het geval is voor bv. Amerikaanse rap. De bijbehorende muziek was toen wat swingender, vaak ook op een iets hoger tempo, daarna kwam de klad erin. De muziek werd minder interessant, teksten die vroeger vaak over serieuze thema's gingen, het degenereerde naar bagger over oppervlakkige dingen. Het is niet het hoofdmenu voor mij op muzikaal gebied, maar zo af en toe luister ik nog 'ns naar dit genre, uit die "gouden" tijd.

Tegenwoordig dikke hiphop genoeg je moet je alleen niet laten leiden door wat popiejopie is. Dat was vroeger al met de rap die in de top40 kwam.

Al is dit eigenlijk ook alweer oud ik zit het toevallig te luisteren.

Commerciele rap is trouwens vaak bagger, da's idd altijd zo geweest..
Er is zeker nog wel goede rap uit de VS, maar veel te weinig..

Dit is bijvoorbeeld zo'n pareltje:
Ruste Juxx "Sucka Free"

Dit komt deels omdat het allemaal hetzelfde klinkt en omdat al die rapppers opeens een zanger met auto-tune in het refrein hebben.

Naja, de rappers zelf weten ook wel dat ze hetzelfde maken als de rest en dat het niets is. Maar als het (online) verkoopt en/of ze gevraagt worden op feesten / festivals gaan ze ermee door.
Ze kunnen nog wat leren van deze gasten

vroeger was alles beter. losers:)
ik heb de laaste tijd veel goede nieuwe hiphop gevonden. Blu, Tyler the creator, Earl Sweatshirt etc. ook trap dingen kunnen erg tof zijn.

kwa commerciële muziek zijn er maar weinig artiesten die zonder autotune zingen. ik hoor het wel. vaak in noot overgangen hoor je het.
Dacht dat Billie Eillis ofzoiets en Adel twee van de weinige die zonder autotune zingen.
Maar goed Rick is een oude zeik l*l die altijd wat moet zoeken om zijn youtube (k)anaal interresant te houden.
Heb wel veel geleerd van hem maar lekker boeien. f*ck autotune en er is zat muziek wat goed is waar het word gebruikt.
En ook als effect kan het tof klinken. talk box is wel vetter. hoe zou een talkbox met autotune klinken?

hoe zou een talkbox met autotune klinken?

Ik denk dat het klink als als het andere met autotune. Zoals deze kat bijvoorbeeld... Die zou ook je refreintjes in kunnen zingen, niemand die het opvalt. :D

Zou leuk zijn toch? de nieuwe single van rapper Lil' Snippy featuring huiskat Poekie B.. ;)

Ik denk dat het klink als als het andere met autotune. Zoals deze kat bijvoorbeeld... Die zou ook je refreintjes in kunnen zingen, niemand die het opvalt. :D

Zou leuk zijn toch? de nieuwe single van rapper Lil' Snippy featuring huiskat Poekie B.. ;)

Cool cat!! 8>

Hola,

Zingen,de tijd nemen om te studeren!
Het word steeds slechter,ik krijg ineens kromme tenen van de zang op TV,en niemand zegt wat negatiefs gemotiveerd
alles is mooi en goed.
Conclusie,de meerderheid van het volk heeft geen oren en kunnen het niet beoordelen!
Dus massaal op een koor gaan,muziekschool,maar daar heeft de meerderheid geen zin in.
Dus krijg je ook kinderen die elkaar napraten met britney riedels :D :D

Groeten van andreos:)

Jawohl.. Deichkind ist ganz toll! Door hun single 'Bon Voyage' ben ik die Duitse acts gaan checken.. Ik vond dat echt zo'n dikke track..

Laatst gewijzigd:
Ik vind Rick Beatos, naast een geweldige muziek-analist, vaak een vreselijk stuk chagrijn. Met name als het om "de modernen" gaan, en dus ook in dit filmpje. En wat betreft Autotune: het wordt tijd dat zangers en zangeressen nu 'ns voor eens en voor altijd accepteren dat wat ze vaak zelf beweren, namelijk dat de stem een instrument is. En met een instrument kun je. mag je, moet je, experimenteren, bijvoorbeeld met de pitch.
Als je als zanger/zangeres/analist dat bij voorbaat al gaat verketteren "omdat het tegen de natuurlijke aard der dingen" in zou gaan, of, nog erger, als het het verschil tussen zuivere en niet-zuivere zangers zou wegnemen.

Het is dezelfde discussie als veertig jaar geleden toen de drummachines opkwamen, en deze (volgens de drummers dan) de muziek voor altijd zou verpesten.

ik luister veel Duitse hiphop.. zit welliswaar ook soms autone in, maar niet die standaard statische fruityloops 808 beats. Bushido, Shindy, GZuz. etc. Duits klinkt mijn inziens lekkerder voor rap als Nederlands.. ik ben daar echt geen fan van..
Ik denk dat het gewoon komt omdat Nederlands, hoe het ook wordt uitgesproken,, gewoon geen sierlijke taal is. Andere talen ( ja ook Duits) hebben wel een soort sierlijkheid in zich. Nederlands is gewoon geen mooi klinkende taal.
Om mijn argument even kracht bij te zetten: Barbra Streisand zei ooit iets als 'Dutch isn't a language, it's a disease of the mouth'. Nou, als zij het niet weet...

Hier in Tjechie vinden ze het klinken als een stel vretende varkens als ik praat in het Nederlands :)
Wellicht wat autotune erop om het sierlijker te maken. Denk dat je dan Italiaans krijgt.
Tjechisch is ook niet echt mooi.

Het hangt er natuurlijk ook wel vanaf hoe je uitspraak is. Een rollende R, een huig-R of een Gooise J euhm R... Een G of een ernstige corona-infectie... Dat geldt voor het Duits trouwens ook hoor, sommigen maken er een mooie taal van en anderen een hond die met zijn mond vol praat.

Nederlands met een fatsoenlijke uitspraak hoeft wat mij betreft niet onder te doen voor Duits.

Aversie tegen moderne muziek zegt meestal meer over de leeftijd van de luisteraar dan de kwaliteit van de muziek.

En dat dit vroeger eigenlijk niet nodig was omdat de zangers gewoon beter waren..
Vroeger moest je kunnen zingen omdat autotune niet bestond natuurlijk, da's niet zo moeilijk terwijl het nu al een aantal jaren als stijl wordt gebruikt en dat is waar het bij mij m'n haren overeind doet staan.
Als iedereen elkaar imiteert omdat het populair is en dan wellicht er een hitje mee gescoord wordt dan verlies ik m'n interesse, het komt op mij niet zo authentiek over zodra het zo massaal te beluisteren is.
Maar goed; die artiesten vinden het helemaal niet interessant wat ik ervan vind uiteindelijk, dat ze verkopen dat is belangrijker.

Dat Rick Beato er dan iets over zegt vind ik niet zo vreemd; een geschoold muziekleraar en daarnaast een hele goede muzikant die weet waar ie het over heeft mag er best iets over zeggen vind ik en dat dit niet altijd in dank wordt afgenomen door iedereen dat kan maar zijn mening is wel ergens op gestoeld.
Dat sommigen hem een ouwe zeur vinden prima maar ik hoor hem liever dan sommige kritiekloze jongeren die niet weten waar ze over praten en het alleen maar "cool" vinden omdat hun muziekvocabulaire niet verder gaat.

Aversie tegen moderne muziek zegt meestal meer over de leeftijd van de luisteraar dan de kwaliteit van de muziek.
Da's wel heel makkelijk natuurlijk.
Zodra iemand ergens aversie tegen heeft dan ligt dat aan de leeftijd want dan ga je niet met de moderne tijd mee.
Dat betekent dat je je nooit meer ergens over kan uitspreken en alles kritiekloos maar te gek moet vinden tegenwoordig?
Makkelijk zo'n houding maar ook nogal betekenisloos en met alle winden meewaaien.

Back