Auto-Tune - negatieve impact op moderne muziek (video door Rick Beato)

juist er zijn voor mij maar 2 muziek genres, goede muziek en kut muziek. met of zonder autotune.

Jay-Z vind er ook wat van
Death of Autotune

persoonlijk zal het me boeien, je gaat bij acid ook niet klagen dat er een 303 in zit toch…? Of op de amen break in jungle. Genres veranderen…. Net als smaken denk ik dan. Ik probeer er altijd de pareltjes uit te vissen en de rest laat ik mooi links liggen.

wow dat zou echt revolutionair zijn en de muziekscene voorgoed veranderen als katten hits zouden scoren met hun autotune tracks. Alleen optredens op festivals wordt een probleem denk ik... ;)

Het gladstrijken van elke oneffenheid gebeurt denk ik vooral bij releases van grote labels. En die domineren de grote media. Dan lijkt het al snel of alles ge-autotuned klinkt. En omdat alles zo klinkt is het populair. En omdat het populair is gaat iedereen het nadoen. Rinse and repeat. Ad nauseam of zoiets.

Maar dat zagen we in de 90s ook al met Happy Hardcore. Alle sounds werden door iedereen gesampled of nagedaan. Net zoals alle producties van Max Martin, Cheiron en Deniz Pop werden nagedaan. Ik zag dat veel gabbers elkaars kicks sampleden. Na Grunge volgde ineens Grunge-Lite, met dezelfde sound maar ontdaan van alle urgentie. Etc Etc.

Er zijn natuurlijk wel degelijk artiesten die het niet doen en het niet nodig hebben. Maar ja, dan moet je net even wat verder graven vaak...

Het vorige filmpje met auto-tuned katten had ik de luidsprekers aan..alle 3 koppies van de katten hier gingen meteen mijn omhoog, grote ogen.. kijkend naar elkaar en om zich heen met 'n wtf is dit?? blik.. Auto-tune - negative impact op katten (✔)
Ze liggen nu met z'n 3en buiten maar heb toch maar ff een hoofdtelefoon op gezet.. :) hahaa.. geweldig. :D

=​

Sorry, lang stuk, maar ik erger me al jaren aan de muziek van nu. Met name van de laatste 10 jaar. Leeftijd zal er misschien een beetje mee te maken hebben, maar niet alleen. Het voordeel van iets ouder is dat je weet te vergelijken met hoe er vroeger muziek werd gemaakt. Persoonlijk hou ik vooral van jaren 80 en 90 muziek. Niet vergelijken met de prul die tegenwoordig wordt gemaakt. Genoeg jongeren ook die de muziek uit de jaren 80 en 90 weten te waarderen. Ik zie het eigenlijk zo, popmuziek begint eigenlijk een beetje op klassieke muziek te lijken. Er wordt nog wel nieuwe klassieke muziek gemaakt, maar het zal nooit ook maar enigszins in de buurt komen van de kwaliteit van de echt groten zoals Mozart en Beethoven etc.

Ondertussen is popmuziek al meer dan 60 jaar oud. Enorm veel stijlen, van rock & roll tot r&b, van hardrock tot country, van gabber tot synthpop is er al gemaakt. Dat ga je niet snel meer overtreffen. Het is geen wonder dat "oude artiesten" nog steeds stadions vullen. Weinig nieuwe bands of artiesten die er bij in de buurt komen. Zeker kwa rock niet. Het lijkt wel alsof er alleen nog maar "relevante" muziek wordt gemaakt door rappers en commerciele zangeressen. Zie de Grammy's bijv. Geen wonder dat dat Italiaanse rock nummer bij de Eurovisie zo opviel. Best een leuk nummer hoor, maar niets bijzonders als je jaren 70 rock kent.

Het valt me ook op, elke keer als ik moderne popmuziek hoor, wat voor eenheidsworst het is. Het klinkt allemaal veel te glad, platgedrukt door veel te veel effecten, en duidelijk in de computer gemaakt. Fabrieksmuziek. Je hoort duidelijk een verschil met vroeger, toen er nog voornamelijk van hardware en "echte" instrumenten gebruik werd gemaakt. Wat ook niet helpt zijn smartphones en internet. Een nummer begint tegenwoordig bijna altijd zonder beats om een betere overgang in Spotify. Belachelijk natuurlijk. Je moet natuurlijk vooral niet te veel afwijken van de rest. Als het maar lekker voortkabbelt in dezelfde stijl zodat jongeren hun oordopjes de hele dag kunnen ophouden. Vroeger was er veel meer afwisseling in de hitlijsten. Ook mainstream. Het maakte ook veel minder uit hoe men er uit zag. Als de muziek maar goed was.

Een enkel nieuw nummer vind ik dan nog wel leuk, zoals dat van The Weeknd (Blinding Lights). Toevallig of niet klinkt dat heel jaren 80. Niet dat het zo bijzonder nummer is, maar als er een keer een nummer is dat wel een goede melodie heeft, wordt het gelijk een enorme hit. Het springt er dan uit in vergelijking met de rest van de anonieme zooi.

Dat Coldplay bijv., wat een zwakke band is dat geworden. Nooit echt mijn muziek geweest, maar ze maakten vroeger tenminste nog melancholieke kwaliteitspop. Om maar populair te blijven maken ze tegenwoordig alleen nog maar gladde meezing nummers.

Of Billie Ellish. Kende eigenlijk alleen de naam en de hype eromheen, maar net een paar video's gezien. Wat ongelooflijk slecht is dat. Saaie zeurpop en lelijke video's, van iemand die amper kan zingen. Die zou inderdaad wel Autotune mogen gebruiken. En dat mens is zogenaamd "de toekomst van de muziek" en wint dus allemaal Grammy's! Billie Ellish is de Greta Thunberg van de popmuziek. De juiste PR, maar weinig inhoud. ;)

Maar wat ik al schreef, gelukkig is er zoveel goede popmuziek door de jaren heen gemaakt, dat het niet veel uitmaakt dat er weinig goeds meer bij komt. Dit geldt overigens ook voor electronische muziek. Er is al zoveel goede techno, trance, house etc gemaakt, daar is de verzadiging al jaren zichtbaar.

Laatst gewijzigd:
Sorry, lang stuk, maar ik erger me al jaren aan de muziek van nu (...) al jaren zichtbaar.

Deels herken ik in je stuk wel dingen waar ik het een beetje mee eens ben. Maar lees de opmerking van @Nap eerder in het draadje, daar heeft hij een punt. Dus de kritiek die ik ook zelf heb neem ik tegelijkertijd ook met een korreltje zout. In het verlengde van wat @theemagician hierboven al zegt, het is gewoon een kwestie van dieper graven. Het aanbod van muziek is groter dan ooit tevoren, het is daardoor soms even zoeken, maar er is nog steeds een hoop nieuwe, goede, originele en interessante muziek te vinden.

En om wat meer on topic te blijven, de zang van tegenwoordig is ook irritant inderdaad. Overdreven gejengel al dan niet met autotune. Zang is vaak het enige wat nog opvalt tegenwoordig. Geef mij maar het "gewone" zingen van vroeger. Het zal ook door de talentenjachten op tv komen. Alsof een goed nummer alleen om zang draait. Ik denk dat veel zangers van bekende nummers van vroeger nu niet eens door de eerste ronde komen. Maakt ook niet uit, bij een goed nummer is zang een onderdeel, samen met de melodie, beat etc. Het is de combinatie die het speciaal maakt.

En zoals gezegd, tegenwoordig is alles te glad. Het mist karakter.

zal ook door de talentenjachten op tv komen.

Verschrikkelijk vind ik dat. In alle landen hetzelfde format. Auditie begint, de zanger doet z'n ding vol overgave. Publiek in beeld.. enthousiast. Daarna een shot van de jury die verrast is 'wow wat goed'.. Vervolgens een mooi close shot van iemand uit het publiek, mond open van verbazing.. Daarna door naar de 2 co-presentatoren aan de zijkant van het podium die een spontane opmerking maken hoe onverwacht fantastisch het wel niet is. Na het optreden een emotioneel component er in (zielig achtegrondverhaal van de deelnemer) en uiteindelijk de geëmotioneerde jury die de 'onverwachte' okay geeft... :)

"Vroeger" had je natuurlijk een paar extreem goede stemmen in de popmuziek (Freddy Mercury, George Michael...) maar ook de net-niet-fantastische zangers konden er heel wat van. Neem bv Ray Davies. Geen Freddy Mercury, maar ik wil de hedendaagse zangers die hem niet bij kunnen houden geen eten moeten geven. Want als je een nummer als "days" niet zuiver zingt, is het echt zo'n nummer dat tenenkrullend vals klinkt. En dan heb ik het nog even niet over de emotie en creativiteit die erin zit. Hier brengt hij het live, niet altijd loepzuiver maar nergens storend vals:

En dat brengt me bij iets anders: vroeger waren we meer gewoon dat er een heel gebied was dat niét loepzuiver was maar ook niet "vals" genoemd kon worden. Als je alleen maar extreem op de grid getrokken zang hoort, ga je tegenwoordig al raar opkijken als iemand er af en toe een beetje onder of boven zit.

Gelukkig zijn er heden ten dage ook nog zangers die zeer, zeer goed kunnen zingen. Je moet alleen niet verwachten ze per definitie allemaal hoog in de hitlijsten te vinden. :)

Freddy Mercuri zal vast een mooie stem zijn maar ik vind het super k*t… en zo zie je maar over smaak valt te twisten. Zo ook de Beatles en nog meer zo genaamde grootheden van vroeger ik vind er vaak geen zak aan. Muziek is bij uitstek een product van zijn tijd en dus past het zich ook aan aan het medium van zijn tijd. Het had een bepaalde vorm omdat het op een lp moest passen, (zachtere nummers kwamen aan de binnenkant van een plaat bijv) later op een cd, en nu spotify dat hoort er gewoon bij. Niemand houd je tegen om gewoon naar je oude shit te luisteren. Maar dat enorm haten op nieuwe dingen vind ik zo suf.

Ik ben van de jaren 90, en vind dus ook de meeste dingen uit die tijd vet hiphop, techno, jungle, dnb, noem maar op. Maar ik ga niet ontkennen dat ik zelfs troep uit die tijd vet vind, omdat ik ermee ben opgegroeid er goed herinneringen aan heb of wat dan ook. En zo geld dat ook voor nieuwe muziek lijkt me.

Sorry, lang stuk, maar ik erger me al jaren aan de muziek van nu. Met name van de laatste 10 jaar. Leeftijd zal er misschien een beetje mee te maken hebben, maar niet alleen.
veel mensen worden naar mate ze ouder worden steeds ongevoeliger en minder creatief. dat is naar mijn mening de hoofd reden.
Daarnaast is pop muziek steeds meer een verfijnd product geworden en word daarom steeds simpeler.
De nieuwe ontwikkeling van muziek zit niet meer in de harmonie maar meer in de klank kleur.
Zijn voor mij altijd wel wat toffe dingen in de hitlijsten te vinden.
Maar goed heeft verder geen zin om dit met Mozart en consorte te vergelijken.

ik zat laast op mijn synth te pielen zou toch zweren dat er vogeltjes mee deden ;)

Nee hoor, maar wellicht leidt het tot enige introspectie. Je bet-overgrootouders klaagden over jazz, je overgrootouders over pop, je grootouders over rock, je ouders over dance, jij over autotune-hiphop en je eigen kinderen over de muziek die hun kinderen straks leuk gaan vinden.

Jazz, pop, rock en dance zijn genres met elk een hele waslijst aan sub-genres. Binnen deze (sub)genres wordt muziek gemaakt die ik steengoed vind en compleet onwaardig om beluisterd te worden (en alles er tussenin). Autotune-hiphop is geen genre, zelfs geen sub-genre. Autotune is een technologie. En het gebruik van deze technologie kun je in bepaalde gevallen mooi vinden of niet. In mijn optiek heeft dat weinig te maken met de tijd waarin we leven. Ja, het is een vrij nieuwe techniek, maar dat is het dan ook.

Als je luistert naar bijvoorbeeld 538, wat ik zoveel mogelijk probeer te vermijden omdat ook ik een ouwe lul ben, hoor je de toepassing van deze vrij nieuwe techniek in veel nummers voorbij komen. En in mijn optiek veelal verkeerdelijk. Het is een stijlelement geworden. Een trend. En een eigenschap van een trend, is dat deze weer verdwijnt.

Eind jaren 70, begin jaren 80 zag je dat de synthesizer populair werd. De synth werd destijds vaak gezien als een apparaat dat probeerde andere instrumenten na te doen. Best wel fout dus :). Tegenwoordig blijft van dat idee maar weinig over. Ik hoop en verwacht dat het met autotune net zo gaat. Er komt vast een moment dat die technologie wel op de juiste manier op grote schaal toegepast gaat worden.

Autotune-hiphop is geen genre, zelfs geen sub-genre.
In de context van deze thread vind ik het wel gepast ... als je binnen een uur radio luisteren 6 min of meer identieke nummers langs hoort komen waar een jong volwassen man met een al dan niet gefaked 'urban' accent met noord-afrikaanse tongval in autotune lispelt over hoeveel geld 'ie wel niet heeft, hoe stoer 'ie is en dat 'ie alle bitches batst, gaat het toch echt wel richting genrevorming :D

Jullie hebben het denk ik over trap/hiphop.
Ik zat laatst in een bar restaurant in het park in de buurt.
Kwam er een trap trak voorbij met teksten als "You d*ck sucking, pussy licking etc".
Vond dat erg ver gaan zo midden op de dag met kinderen in de buurt.

Auto tune wordt altijd gekoppeld aan gebrek aan zangtalent maar dat is onzin. Er zullen er zeker zijn die het daarvoor gebruiken maar genoeg die het niet doen. Je gaat ook niet klagen over reverb plug-ins en dat vroeger de opnameruimtes beter waren…

Je gaat ook niet klagen over reverb plug-ins

Reverb wordt in de regel dan ook niet echt gebruikt als stijlelement. Autotune veelal wel op dit moment. En mocht mijn mening enige relevantie hebben, dan mag ik wel stellen dat ik er niet echt veel blijer van word :). Maar de streamende massa misschien wel.

Jammer dat het zo lastig te beoordelen is of de dames en heren "zangers" wel of geen talent hebben. Misschien kunnen ze inderdaad niet zingen. We zullen het nooit weten :D.

Back