Hoe kom ik aan deze vocals?

Nog even een update. @egres triggerde me met zijn opmerking over copyright en die Bulgarian Choir Library is me veel te duur. Daarom heb ik een nieuwe versie gemaakt met de Choirs uit de Factory Presets van Kontakt en een zanglijn die ik heb aangepast met Melodyne. Het klinkt iets minder mooi, maar nog steeds prima.

Ik vind het trouwens waanzinnig leuk om te experimenteren met arrangeren en keyswitches. Quantize uit en dan lekker inspelen met het toetsenbord en modwheel. Het is net écht muziek maken 😁

Nu heb ik het net even getest en tot mijn verbazing is de formant setting in simpler niet automatable, vreemd want praktisch elke parameter van de ableton devices zijn automatable. Dus in dat geval moet je een formant waarde kiezen waarbij het geluid overeind blijft in de range waarmee je er mee speelt (waarschijnlijk een waarde van rond de 60 als ik jouw demo zo hoor).

Bedankt voor de uitleg. Ik heb het net even geprobeerd en het helpt een heel klein beetje, maar niet super veel. Wil je het echt als een vocal of koor over een groter bereik willen laten klinken kan dat denk ik alleen maar door losse samples te hebben van verschillende octaven of zelfs iedere toon los (?). Anders wordt het snel onnatuurlijk. Heet dat geen multisample? Ik ken niet alle termen. Dat geldt trouwens voor alle 'echte' instrumenten die je sampled denk ik, niet alleen voor zang. Maar bij zang valt het nog meer op.

Wil je het echt als een vocal of koor over een groter bereik willen laten klinken kan dat denk ik alleen maar door losse samples te hebben van verschillende octaven of zelfs iedere toon los (...) bij zang valt het nog meer op.

Als je begint met losse samples van iedere toon, en op zoek moet naar een samplepack die precies dat doet wat je wil, is het dan niet een stuk eenvoudiger om een zanger/zangeres van vlees en bloed te zoeken? Ik noemde half-serieus een Turkse of Marokkaanse buurvrouw, maar het moet toch mogelijk zijn om online iemand te vinden die precies kan inzingen wat je in gedachten hebt? En als je een opname van een enkele stem heb, met de juiste plugins moet het toch mogelijk zijn om er een meerstemmig koortje van te maken dat goed klinkt? Het bronmateriaal is dan iig wel goed.

Bedankt voor de uitleg. Ik heb het net even geprobeerd en het helpt een heel klein beetje, maar niet super veel. Wil je het echt als een vocal of koor over een groter bereik willen laten klinken kan dat denk ik alleen maar door losse samples te hebben van verschillende octaven of zelfs iedere toon los (?). Anders wordt het snel onnatuurlijk. Heet dat geen multisample? Ik ken niet alle termen. Dat geldt trouwens voor alle 'echte' instrumenten die je sampled denk ik, niet alleen voor zang. Maar bij zang valt het nog meer op.
klopt helemaal, bij grote pitch verschillen heb je niet genoeg aan 1 sample en moet je naar multisamples toe. Maar als je gewoon een vocal melodie wilt maken over max 1,5 oktaaf dan kun je een heel eind komen met formant manipulatie.

Wat je overigens ook zou kunnen doen is je vocal resamplen met verschillende formant settings (binnen die 1.5 oktaaf) en daar zo je eigen multisample mee bouwen, maar goed. Dit is allemaal veel te off topic hier, dus mocht je meer vragen hebben over hoe je dit soort dingen het beste kunt doen dan denk ik dat de ableton thread een veel betere plek is.

Als je begint met losse samples van iedere toon, en op zoek moet naar een samplepack die precies dat doet wat je wil, is het dan niet een stuk eenvoudiger om een zanger/zangeres van vlees en bloed te zoeken? Ik noemde half-serieus een Turkse of Marokkaanse buurvrouw, maar het moet toch mogelijk zijn om online iemand te vinden die precies kan inzingen wat je in gedachten hebt? En als je een opname van een enkele stem heb, met de juiste plugins moet het toch mogelijk zijn om er een meerstemmig koortje van te maken dat goed klinkt? Het bronmateriaal is dan iig wel goed.
je kunt ook simpel via fiverr.com een goede zanger of zangeres inhuren (dat is echt niet zo heel duur) om jouw zelf bedachte zanglijn in te laten zingen. Dan hoef je niet in de buurt op zoek naar zangers.

je kunt ook simpel via fiverr.com een goede zanger of zangeres inhuren (dat is echt niet zo heel duur) om jouw zelf bedachte zanglijn in te laten zingen. Dan hoef je niet in de buurt op zoek naar zangers.

Ja, dat is precies wat ik bedoel! :okdan:

Ik ken genoeg goede zangeressen, maar met samples krijg je toch een andere benadering. Ik was niet op zoek naar standaard zanglijnen of koortjes. Ik wou gewoon kijken wat er mogelijk is met losse zang samples. En het mag ook best wat onnatuurlijk klinken, dat kan juist tof zijn en nieuwe klanken opleveren.

Ik ken genoeg goede zangeressen, maar met samples krijg je toch een andere benadering. Ik was niet op zoek naar standaard zanglijnen of koortjes. Ik wou gewoon kijken wat er mogelijk is met losse zang samples. En het mag ook best wat onnatuurlijk klinken, dat kan juist tof zijn en nieuwe klanken opleveren.
zo denk ik er ook over, een sample uit een track samplen en die onge-edit in je track plaatsen, ja dat kan iedereen, ik vind het interessanter om er creatief mee om te gaan (of zelf een zanglijn te bedenken die ik dan laat inzingen door 1 van onze zangeressen). Maar dit soort sfeer vocals zoals in de openings post daar kun je creatief hele leuke dingen mee doen. Zeker als je granulair dat gaat manipuleren. Dat kan hele toffe resultaten opleveren. Maar goed, dat is een andere tak van productie, dat is volgens mij niet waar de topic starter naar op zoek is afgaande op de vraag in de opening post.

Dus dan is de kortste klap wat bombario voorstelde, dat je bijvoorbeeld een zanglijn maakt met een bestaande sample zodat je daar iets krijgt wat je zelf mooi vindt in je track, en dan stuur je die op naar 1 van de zangers en zangeressen op fiverr en laat je eigen bedachte zanglijn op basis van die originele samples opnieuw inzingen. Is een stuk simpeler dan samples gebruiken via formant en granulair manipulatie om zo nieuwe zanglijnen te creeeren.

Daarom heb ik een nieuwe versie gemaakt met de Choirs uit de Factory Presets van Kontakt en een zanglijn die ik heb aangepast met Melodyne. Het klinkt iets minder mooi, maar nog steeds prima.
Klinkt best lekker hoor en met Melodyne wordt een zanglijn als elastiek die je alle kanten op kan buigen maar wel met behoud van een natuurlijke klankkwaliteit.
Zo kan je bijv ook een vocale loop als uitgangspunt nemen die je geschikt vindt en met melodyne een paar keer aanpassen zodat je ahw een paar clips hebt die je her en der in je arrangement erin zet waardoor ook de zang en/of background vocals afwisselend blijven en/of lekker spannend/opwindend gaan klinken, leuk toch?

Voor je hobby geld uitgeven voor plugins da's één maar als je serieus muziek gaat uitgeven via een label zoals jij dan komen er hele andere belangen in het spel en dan kan zelfs een uitgave als de duurdere polyfonische versie van Melodyne nog een overweging zijn.
Wel ff slikken met dat soort prijzen maar als je produktie en je workflow er stukken mee vooruit gaat dan is dat een optie die te overwegen is denk ik.

Wel ff slikken met dat soort prijzen maar als je produktie en je workflow er stukken mee vooruit gaat dan is dat een optie die te overwegen is denk ik.
Als het werk wordt kijk ik er ook anders tegenaan. Nu is het nog hobby en heb ik nog geen cent verdiend. Als er serieus geld binnen komt, bijvoorbeeld van optredens, schrijf ik me direct in bij de KVK. Dan moet ik ook een administratie voeren en daar heb ik nu geen zin in.

Ik geloof trouwens ook in beperkingen. Ik kan nog enorm veel meer halen uit de gear die ik heb. Nieuw kopen is leuker, maar uiteindelijk draait hem om hoe je muziek klinkt. Of een plug-in nu splinternieuw of 10 jaar oud is.

Ik geloof trouwens ook in beperkingen. Ik kan nog enorm veel meer halen uit de gear die ik heb.
Oh zeker, beperkingen zorgen ervoor dat je manieren vind om toch daar te komen waar je wezen wilt.
Maar een tool als Melodyne die doet dingen die anders bijna niet te doen zijn, tenminste; zo kijk ik naar Melodyne.
Ik gebruik het zelf vrijwel nooit omdat ik niets met zang doe maar Melodyne is wel een hele sterke tool, ik ken geen andere plugin die met behoud van die kwaliteit zo makkelijk een zanglijn moeiteloos aanpast.

Back