Hoe kom ik aan deze vocals?

Klopt, maar daar laat ik me tijdens de componeer-fase nooit door weerhouden. Daar bedenk ik later wel wat op. Anders vraag ik gewoon of @egres een soortgelijk partijtje inspeelt 😁

Wat je zou kunnen doen is gewoon 1 toon eruit knippen en die dan in je sampler gooien en daar vervolgens eigen melodieΓ«n of akkoorden mee verzinnen. (Bijna) niemand die dan die sample nog herkent.
Ik heb dat vanmorgen met die Voix Bulgares en dat Bjork koor geprobeerd.

Het nadeel is dan wel dat het soms niet meer als een stem klinkt maar meer als een synth. Ook klinkt de sample die hebt vaak alleen goed op de toonhoogte die je hebt gesampled of dicht in de buurt. Te hoog en het klinkt als de chipmuncks en te laag en het klinkt als een soundscape. Ook klinken hoge tonen dan korter dan lage tonen. Iemand daar nog een goede oplossing voor heeft dat de vocal sample op een groter berik goed klinkt en ook even lang qua lengte blijft?

Ik zag dat deze artieste ook samplepacks heeft:
Veel drumsamples en weinig vocals, zag ik. Ik vind het ook lastig kiezen tussen die sample packs, merk ik. Het is altijd maar afwachten wat je krijgt. Vaak zijn het cheesy samples als 'Touch me', 'I want you' en 'Close your eyes'. Hoe krijg je het uit je mond. Dan is het concept van Splice en consorten met pay per download beter πŸ‘

Ik vind het ook lastig kiezen tussen die sample packs, merk ik. Het is altijd maar afwachten wat je krijgt.
Ik zou zelf vooral op de stem/het karakter afgaan of die bruikbaar is in je muziek.
Zoals je al zei kan je in Melodyne elke melodie moeiteloos aanpassen tot dat wat je nodig hebt en kan je dus elke keer weer opnieuw die stem gebruiken en lang lol hebben van één samplepack.

Ik weet nog goed toen ik voor het eerst Melodyne op youtube zag, dat was denk ik een jaar of 15 terug of zo.
Ik kon bijna niet geloven dat het mogelijk was wat ze deden, gewoon een noot laten stilstaan zonder vervorming bijv dat had ik nog niet eerder meegemaakt.
Ik had echt het idee dat die Duitser een perfekt algoritme had bedacht, in die tijd wel een beetje geniaal.

Laatst gewijzigd:
klink gewoon als een simpke choir sample in een sampler. dat klinkt anders dan een multisample.
kun je een noot zingen? haal anders een simple stem sample van sounds.com.

Naar aanleiding van dit topic vanmiddag even wat gesampled van die videos hierboven van Bjork en Voix Bulgares. Eigenlijk alleen losse tonen gepakt. 5 verschillende stemsamples gebruikt voor de toetsen. Bas erbij gespeeld en drums geknipt. Het is een 29/8 maat geworden, weer eens wat anders. Is gewoon een idee wat ik nog verder zou kunnen uitwerken als ik wil.

Ik luister nu de demo en dat klinkt goed zeg! Misschien schaf ik die ook ooit aan.
Olympus Elements is het koor wat ik heb gebruikt in onze collabs ;)

De Ableton versie is ook zeer makkelijk te gebruiken, macro's etc. zijn allemaal al voor gedefinieerd.

Naar aanleiding van dit topic vanmiddag even wat gesampled van die videos hierboven van Bjork en Voix Bulgares.
Klinkt leuk. Je hoort wel dat die vocals flink gepitched zijn, maar als je meer tijd steekt in het knippen van samples is dat vast te verhelpen. Dit biedt nieuwe mogelijkheden en ik heb nooit veel gedaan met zelf samplen πŸ‘

Het nadeel is dan wel dat het soms niet meer als een stem klinkt maar meer als een synth. Ook klinkt de sample die hebt vaak alleen goed op de toonhoogte die je hebt gesampled of dicht in de buurt. Te hoog en het klinkt als de chipmuncks en te laag en het klinkt als een soundscape. Ook klinken hoge tonen dan korter dan lage tonen. Iemand daar nog een goede oplossing voor heeft dat de vocal sample op een groter berik goed klinkt en ook even lang qua lengte blijft?
Ik dacht dat de V-Synth zoiets kon, maar ik gok dat software samplers deze mogelijkheid ook hebben?

Klinkt leuk. Je hoort wel dat die vocals flink gepitched zijn, maar als je meer tijd steekt in het knippen van samples is dat vast te verhelpen.

Ik denk niet dat dat te verhelpen is met anders te knippen. Als je een losse gezongen toon op een andere pitch speelt dan hij is gezongen dan klinkt dat altijd anders. Het wordt dan meer een synth geluid ipv een stem. Wat ook wel weer tof kan zijn. Ik weet niet of een sampler daar een oplossing voor heeft? Ik gebruik de samplers in Ableton.

Naar aanleiding van dit topic vanmiddag even wat gesampled van die videos hierboven van Bjork en Voix Bulgares. Eigenlijk alleen losse tonen gepakt. 5 verschillende stemsamples gebruikt voor de toetsen. Bas erbij gespeeld en drums geknipt. Het is een 29/8 maat geworden, weer eens wat anders. Is gewoon een idee wat ik nog verder zou kunnen uitwerken als ik wil.

Leuk gedaan,

als je zoiets verder wilt manipuleren kwa voice dat het minder als een synth is , dan kun je dat voor een gedeelte oplossen door de formants te veranderen, die verander je dan bijvoorbeeld op basis van een pitch envelope waarbij je note value die formant beinvloed en je de vervorming met name bovenin zo een beetje onder controle houdt. In ableton kan je dat bijvoorbeeld doen door in Simpler de vocal te slepen en dan het warp algoritme op complex pro te zetten, dan krijg je de formant parameter te zien en die automate je dan.

Dat kan in praktisch alle samplers overigens wel, kontakt zit het ook in bijvoorbeeld in tone machine mode.

klink allemaal leuk maar het voorbeeld van de op is gewoon 1 voice/choir sample in een sampler en dan spelen.
Geen fancy ding dus zoals melodyne. Dat hoor je ook aan de aliasing
Dat kan ook leuk klinken maar is niet als het voorbeeld.
Niet te moeilijk maken he..

Balkan Vocals van Rast Sound geeft je misschien al een goedkopere start dan Rezov samples. Voor meer YT goodness, zoek eens op Filip Kutev/ Philip Koutev

En als je het zelf wil opnemen, zoek of er ergens een Bulgaarse/ Servisch folkloreclub in de buurt is. Gegarandeerd dat er goede keelzangeressen tussenzitten :)

Labialen sounds heeft ook goede sample packs hiervoor. Misschien zit daar wat tussen wat je zoekt.

Leuk gedaan,

als je zoiets verder wilt manipuleren kwa voice dat het minder als een synth is , dan kun je dat voor een gedeelte oplossen door de formants te veranderen, die verander je dan bijvoorbeeld op basis van een pitch envelope waarbij je note value die formant beinvloed en je de vervorming met name bovenin zo een beetje onder controle houdt. In ableton kan je dat bijvoorbeeld doen door in Simpler de vocal te slepen en dan het warp algoritme op complex pro te zetten, dan krijg je de formant parameter te zien en die automate je dan.
Kun je dat laatste stap voor stap uitleggen? Hoe je die automation op de formant zet. Is dat per noot?

Kun je dat laatste stap voor stap uitleggen? Hoe je die automation op de formant zet. Is dat per noot?
dat valt eigenlijk nogal buiten de scope van deze thread, dat is meer een ableton vraag, maar in het kort, pak de expression control device, kies daarin keytrack (die geeft de nootwaarde door) en map die aan de parameter van je keuze. Dat gebruik je bijvoorbeeld voor sounds die je layert en waarvan je het hoog in toom wil houden (Bijvoorbeeld om bij een piano en pad sound het pad sound in het hoog in te dammen door de note value te koppelen aan de cutoff van je pad sound zodat die een lagere waarde in het hoog krijgt om zo de piano niet te overstemmen). Dat is 1 voorbeeldje van keytracking, zo zijn er 100-en.

Nu heb ik het net even getest en tot mijn verbazing is de formant setting in simpler niet automatable, vreemd want praktisch elke parameter van de ableton devices zijn automatable. Dus in dat geval moet je een formant waarde kiezen waarbij het geluid overeind blijft in de range waarmee je er mee speelt (waarschijnlijk een waarde van rond de 60 als ik jouw demo zo hoor).

Back