Waarom moet Moog altijd zo duur zijn?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Zoals de titel al zegt; waarom moet Moog altijd zo duur zijn?
Naar aanleiding van alweer het gezeik in een Behringer topic draaien we het nu maar 'ns om.
Wie is er blij met de hoge prijzen die Moog hanteert in deze tijd van globalizering?
Laat maar horen wat je wel of niet bevalt en blijf het over de prijsstelling houden want daar gaat dit topic over en niet of Moog de enige, echte, helemaal originele fabrikant van synths is die altijd de uitvinder is.

Tja, wat is de definitie van "duur" of "hoge prijzen"? Is allemaal relatief toch? Voor de een is dat een pistoletje op een terras van 8,-, de ander koopt een LV tas van 1400,-.

Heeft het verschil in prijs niet gewoon te maken dat die Behringer arbeiders worden uitgeknepen met een prut salaris in een lage-lonen land, terwijl die Moog arbeiders normale arbeidsvoorwaarden hebben? En dat werkt door in de prijs...

Laatst gewijzigd:
Het zal mij altijd een raadsel blijven of Moog zo duur is omdat het mechanisch en elektrotechnisch beter in elkaar zit dan de concurrent of dat je voor de naam betaalt. Je zou denken: "een beetje van beide", maar met die prijzen heb ik eerder het idee dat het de naam is. Goed klinken doet het sowieso. Maar het Behringer/Moog(/Roland) verhaal doet me denken aan het Epiphone/Gibson verhaal. Gibson: beter mechanisch maar overpriced. Veel muzikanten schamen zich om op een podium te gaan staan met een Epiphone.

Andere redenen, schaalgrootte en marge. Denk dat Behringer in grotere aantallen verkoopt, dat maakt het produceren goedkoper. En de marge die Moog neemt is hoogstwaarschijnlijk best een stukje groter, in vergelijking met Behringer. Per verkocht instrument zal Behringer er niet veel aan verdienen. Omdat ze er veel van verkopen is de winst in absolute bedragen hoog genoeg.

Laatst gewijzigd:
Andere redenen, schaalgrootte en marge. Denk dat Behringer in grotere aantallen verkoopt, dat maakt het produceren goedkoper. En de marge die Moog neemt is hoogstwaarschijnlijk best een stukje groter, in vergelijking met Behringer. Per verkocht instrument zal Behringer er niet veel aan verdienen. Omdat ze er veel van verkopen is de winst in absolute bedragen hoog genoeg.
Dit dus!
Behringer heeft begin jaren negentig dik geïnvesteerd om een complete fabriek (en stad) te bouwen in China voor de productie van hun speakers, studio randapparatuur en mixers . Zij produceren daar hun eigen componenten en zijn dus niet (of minder) afhankelijk van derden. Dat betekent dat ze sneller/goedkoper/efficienter kunnen produceren.

Elke andere firma moet een product verzinnen, chips en behuizing laten ontwerpen, die laten produceren, knopjes en potmeters bestellen, verzenden naar de assemblage fabriek en dan pas kunnen ze beginnen met de eigenlijk productie.
Elke extra stap kost geld. Maar dat betekent dus niet dat het product ook het beter is!

Mijn ervaring is dat een moog instrument wel echt een stuk degelijker oogt en voelt dan een behringer. Voor het geld is een monopoly of poly d van behringer mooi spul, maar als je het naast een subsequent zet….

Daarnaast zijn de synths van b vaak erg uitgekleed ook qua functionaliteit.

Kan moog goedkoper? Waarschijnlijk wel, maar toch zit ik weer naar een dure moog te kijken ipv een behringer poly bak omdat het gewoon simpelweg f@&king veel mooier is om op te spelen :). Neemt niet weg dat ik ook wat behringer spul heb staan trouwens.

Heeft het verschil in prijs niet gewoon te maken dat die Behringer arbeiders worden uitgeknepen met een prut salaris in een lage-lonen land, terwijl die Moog arbeiders normale arbeidsvoorwaarden hebben? En dat werkt door in de prijs...

Toch als je dit artikel ziet dan heb ik het idee dat het niet zo slecht werken is bij Behringer; Behringer’s mindblowing new factory is actually a city

Vanaf komend jaar komen er Chinese electrische auto's op de markt die best wel goedkoper zijn dan vergelijkbare andere auto's, ik vraag me af of iedereen dan toch zo graag bijv een VW of een Peugeot koopt omdat die niet in China gemaakt worden maar wel 5000 euro duurder zijn dan een vergelijkbare Chinese auto?

Apple gebruikt dezelfde lage lonen arbeiders en is nog steeds duur 😂

Mijn ervaring is dat een moog instrument wel echt een stuk degelijker oogt en voelt dan een behringer. Voor het geld is een monopoly of poly d van behringer mooi spul, maar als je het naast een subsequent zet….

Da's waar maar is ie ook 10 keer degelijker als je bijv een model D vergelijkt met een Boog?
Ik bedoel; is het prijsverschil wel te verklaren met wat mooiere knoppen en toetsen en wellicht sommige onderdelen die net wat beter zijn terwijl techniek tegenwoordig niet duur is?
Het verbaast me dat over moog nooit gezeurd wordt terwijl als allerlei andere dingen duurder worden dan lopen Nederlanders altijd te zeuren.

Apple gebruikt dezelfde lage lonen arbeiders en is nog steeds duur 😂
Ja, maar die hebben hele dure knopjes en aansluitingen denk ik...:P

Het verbaast me dat over moog nooit gezeurd wordt terwijl als allerlei andere dingen duurder worden dan lopen Nederlanders altijd te zeuren.
Ik denk dat er genoeg gezeurd wordt in het moog one topic bv. Iets duurs op de markt zetten dat je zelf ontwikkeld hebt zal minder azijnzeikers aantrekken denk ik dan iets goedkoops dat simpelweg een knock off is.

Het kan ook anders; Mercedes is én duur én gebruikt goedkope componenten. En de bedragen die ze rekenen om hun prut weer te repareren zijn ronduit schandalig.

Het kan ook anders; Mercedes is én duur én gebruikt goedkope componenten. En de bedragen die ze rekenen om hun prut weer te repareren zijn ronduit schandalig.
Ik heb er een gehad; onderdelen zijn goedkoper dan van Japanners maar de jongens in de werkplaats gebruiken gouden handschoenen als je die tarieven bekijkt...

Mercedes

Just wait for this...

AC.jpg

Toch als je dit artikel ziet dan heb ik het idee dat het niet zo slecht werken is bij Behringer; Behringer’s mindblowing new factory is actually a city

Vanaf komend jaar komen er Chinese electrische auto's op de markt die best wel goedkoper zijn dan vergelijkbare andere auto's, ik vraag me af of iedereen dan toch zo graag bijv een VW of een Peugeot koopt omdat die niet in China gemaakt worden maar wel 5000 euro duurder zijn dan een vergelijkbare Chinese auto?

Er zijn ook behoorlijk wat kanalen te vinden waar ex medewerkers een boekje open doen over wat een vreselijke bedrijfscultuur daar heerst. Een Uli die geen enkele kritiek duld, als een psycho personeel onder druk zet tot op micromanagement niveau. Moog is aan de prijs maar Behringer is (nog) te laag in prijs. Zal me niet verbazen als er vroeg of laat synth fabrikanten noodgedwongen moeten stoppen en dan is het huilie huilie omdat er nog zo weinig keuze is. Ik heb zelf een paar behringer dingen staan al vind ik de meeste van die clones niet echt boeiend.

Moog betaal je tegenwoordig naar mijn mening vooral voor de naam... de kwaliteit moet je er maar bij verzinnen want daar schort het soms flink aan...
Ik noem ff het rijtje bij mij op..
Sub Phatty: slechte midi over usb verbinding, gammele potmeters/encoders, Editor/vst =ellende
Minimoog Voyager & XL: slechte potmeters/encoders, firmware pffff ...drama.
Sub 37: Filterknop.. wat een ellende en editor/vst..pfff.. alweer een drama
One: Keybed.. slechte toetsen af fabriek vanaf grofweg 6500 euro
Grandmother... Veer van reverb die afbreekt van de behuizing , (hebben ze als goed is inmiddels opgelost)
Eurorack-semi-modular van ze is gewoon goedkope bagger waar je niet aan moet beginnen

Oke, als je er op tijd bij bent dan wordt het "gratis' gerepareerd maar dan ben je ook direct je synth voor een half jaar kwijt.

Maar goed je moet wat over hebben voor de Moog Sound..want ze klinken meestal wel erg goed :-)

Zoals de titel al zegt; waarom moet Moog altijd zo duur zijn?
Naar aanleiding van alweer het gezeik in een Behringer topic draaien we het nu maar 'ns om.
Wie is er blij met de hoge prijzen die Moog hanteert in deze tijd van globalizering?
Laat maar horen wat je wel of niet bevalt en blijf het over de prijsstelling houden want daar gaat dit topic over en niet of Moog de enige, echte, helemaal originele fabrikant van synths is die altijd de uitvinder is.
Omdat je betaald voor de naam Moog. Ik zou heel graag een Sub phatty clone of Grandmother of Matriarch zien. Dus Beringher verrass ons. Moog is over priced. Zelfde als Elektron. Hoewel dat wel unieke boxes zijn.

Probeer zelf eens synths te bouwen in eigen land met personeel met n normaal inkomen. En zorg dat je zaak ook nog bestaat over 10 jaar. Benieuwd wat je prijzen zullen zijn. Zwijgen we over service, firmware en editor updates enz.

Back