Waarom moet Moog altijd zo duur zijn?

Zoals de titel al zegt; waarom moet Moog altijd zo duur zijn?
Naar aanleiding van alweer het gezeik in een Behringer topic draaien we het nu maar 'ns om.
Wie is er blij met de hoge prijzen die Moog hanteert in deze tijd van globalizering?
Laat maar horen wat je wel of niet bevalt en blijf het over de prijsstelling houden want daar gaat dit topic over en niet of Moog de enige, echte, helemaal originele fabrikant van synths is die altijd de uitvinder is.
Moog is duur om dezelfde reden dat Fender en Gibson duur zijn ;)

Vermits moog ook stuk gaat (ik las recent ook dat de phatty plakkerige zijkanten krijgt) gebruiken ze duidelijk nog niet de beste onderdelen. Had voor mij dus nog wat beter en duurder mogen zijn. Heb 3 moogs (gehad) en kan niet zeggen dat ze zijn wat ik qua build verwacht van zo n merk.
Maar goed… mijn referentie is dan ook de technics sl1200

Discrete versus geïntegreerde oscillatoren. Maar ik hoorde geen verschil tussen de 3340 en de moog oscillator in de mother versus de behringer clone

Moog wordt in de US (hand)gebouwd, maakt zijn eigen ontwerpen, gebruikt meestal hoogwaardige componenten/ materialen en is eigendom van de werknemers die allemaal profiteren van het succes. Behringer wordt in China aan de lopende band massa geproduceerd, gebruikt ontwerpen van anderen, gaat voor de goedkoopste optie met ongeveer alles en knijpt zijn medewerkers uit zodat Uli zijn zakken kan vullen. Oftewel, Moog gaat uit van de kwaliteit van het product en het welzijn van de medewerkers, Behringer gaat voor zoveel mogelijk hokken voor zo weinig mogelijk geld produceren ten koste van de rest zodat ze volume kunnen maken. Twee verschillende filosofieën.

Laatst gewijzigd:
Lastig. De Moog Model D kon ik niet echt verantwoorden qua prijs, bij de Boog kan dat wel voor 1/10de. Moog heeft nooit een module versie uitgebracht, terwijl ik geen behoefte had aan nog een keyboard in de studio. Aan de andere kant zou ik toch eerder een Mother 32 halen voor 2x de prijs ondanks dat ik géén verschil hoor.

Prijs communiceert ook en de meeste beslissingen nemen we onbewust. Als iets duur is, vinden we het instinctief vaak beter. Dat zal ook meespelen. Met argumenten als handgemaakt, made in USA en dat legendarische logo hebben ze daarnaast een steengoed verhaal 👍

Ik vind prijsverschillen trouwens altijd opvallend bij cola. 2 liter cola light kost bij Lidl 86 cent. 1,5 liter coca cola light € 2,24! Dan betaal je dus echt voor het merk en de reclamespotjes. Ik proef althans weinig verschil.

Laatst gewijzigd:
Prijs communiceert ook en de meeste beslissingen nemen we onbewust. Als iets duur is, vinden we het instinctief vaak beter. Dat zal ook meespelen. Met argumenten als handgemaakt, made in USA en dat legendarische logo hebben ze daarnaast een steengoed verhaal 👍

Ik vind prijsverschillen trouwens altijd opvallend bij cola. 2 liter cola light kost bij Lidl 86 cent. 1,5 liter coca cola light € 2,24! Dan betaal je dus echt voor het merk en de reclamespotjes. Ik proef althans weinig verschil.
Bij Light proef ik alleen Gore aspartaam maar ik proef blind wat Coca Cola is, tenzij het van die spuitsiroop is

Apple gebruikt dezelfde lage lonen arbeiders en is nog steeds duur 😂
Omdat je betaald voor de naam Moog. Ik zou heel graag een Sub phatty clone of Grandmother of Matriarch zien. Dus Beringher verrass ons. Moog is over priced. Zelfde als Elektron. Hoewel dat wel unieke boxes zijn.
Dat is (deels) niet waar. Je betaald meer omdat het kosten/baten plaatje er heel anders uitziet. Je zal vast wat goodwill betalen bij moog, sequential etc, maar voornamelijk hebben ze veel hogere kosten en veel lagere verkoopvolumes.

Als iets duur is, vinden we het instinctief vaak beter.

Het maakt mij vooral argwanend. In een ander draadje kwamen MacBook Pro's ter sprake, ik heb niks met Apple en viel bijna van m'n stoel toen ik las dat de topmodellen boven 6k euries zitten. Argwanend even gekeken wat de winst is van Apple, dat is zo'n $100 miljard per jaar. Beter is in dit geval dus vooral beter voor de aandeelhouders van Apple, niet noodzakelijkerwijs voor de koper van zo'n MacBook Pro, denk ik dan...

Oja, gewoon koffie! :koffie: :okdan:

ik heb niks met Apple en viel bijna van m'n stoel toen ik las dat de topmodellen boven 6k euries zitten.

Dat lukt je bij concurrerende Windows laptops ook wel. En die worden gruwelijk heet en/of enorm luidruchtig bij dezelfde performance waar je een MacBook Pro niet hoort.

Vroeger was macOS echt veel beter dan de rest, nu is het eerder de hardware. Het OS wordt steeds rommeliger en de native applicaties worden steeds minder.

@Disharmonic Ja, maar dan heb je ook wel een ridicuul zwaar systeem met 8TB SSD etc. Voor 3k koop je ook gewoon een hele dikke Apple laptop. Apple is sowieso idioot duur natuurlijk, maar het is dan ook wel echt heel mooi spul dat vaak ook langer meegaat dan de alternatieven.

Maar natuurlijk telt merkbeleving ook mee in de prijs. Dat geldt voor alle "premium" producten, of het nu om auto's, frisdrank, kleding of tassen gaat. Sommige mensen worden wild van een paar sportschoenen van duizend euro of een polo shirtje van €200. Je kunt ook naar de Primark gaan en je hele kledingkast vullen voor een paar tientjes. Het is maar waar je hart sneller van gaat kloppen en wat je te besteden hebt.

Daarom is het zo fijn dat er keuze is.

Je kunt ook naar de Primark gaan en je hele kledingkast vullen voor een paar tientjes. (...) Daarom is het zo fijn dat er keuze is.

Helaas, hier geen Primark in de buurt, die keuze heb ik niet. Moet het doen met de Wibra of Zeeman...

:D

Moog is top
Behringer in het beste geval een redelijk gelijkende copy van de top , waarbij op vrijwel ieder onderdeel bespaard is (grootte, knoppen, pots, keyboard, midi interface en ook arbeidsloon en etc )
En dat verschil hoor en zie je .
En dat zeg ik als gebruiker van zowel de orginelen alsook van enige behringers ( boog, barp, bc350, boland sys100m etc ).
Het is als het vergelijken van een volkswagen met een rolls

Vermits moog ook stuk gaat (ik las recent ook dat de phatty plakkerige zijkanten krijgt) gebruiken ze duidelijk nog niet de beste onderdelen. Had voor mij dus nog wat beter en duurder mogen zijn. Heb 3 moogs (gehad) en kan niet zeggen dat ze zijn wat ik qua build verwacht van zo n merk.
Maar goed… mijn referentie is dan ook de technics sl1200

Die plakkerige zijkanten zijn helaas typisch voor bepaalde weekmakers die veel in de 90's - 00's gebruikt werden. Ironisch genoeg vooral bij het duurdere spul. Daardoor zit je 10-15 jaar later plots met een plakkerige Moog of ... Ferrari. En dan heb ik het niet over de grasmaaiers. Tegenwoordig is het probleem bekend dus zou je hopen dat fabrikanten erop letten in de materiaalkeuze.

Ik heb zelf geen ervaring met nieuwe Moogs, wel met oude (Minimoog, Source). Wat me opvalt bij de oude, naast het feit dat ze degelijk zijn, is dat ze een heel levendige sound combineren met een hoge precisie in de knoppen. Over het hele bereik doet de knop duidelijk wat je ervan verwacht. Bij de oudste Korgs (700/800) bv staat de sound ook als een huis, maar bij de knoppen is het vaak toch wat meer zoeken naar de nuttige range.

Zijn oude Moogs duur? Bij aankoop even wel. Maar 40 jaar later staat er nog steeds een steengoede, werkende synth in huis. Zijn Bösendorfers duur? Bij aankoop even wel. Maar deze hier werkt nog steeds goed, klinkt nog steeds top, en is 100 jaar ouder dan zijn eigenaar. Per jaar beschouwd dus de goedkoopste goede instrumenten die je kan vinden.

De prijs van een nieuwe Moog vind ik dus niet duur ALS de degelijkheid er ook is (weerom, zelf geen ervaring mee). Je moet hem dan alleen niet als een aankoop voor vandaag beschouwen, maar als een partner voor het leven.

Als je het hebt over 'nieuwe' Moogs (die nog in productie zijn), dan lijkt het me een simpel bedrijfseconomisch verhaal.

Handgemaakt, kleine runs, (vaak) goede onderdelen.
De kosten die ze maken worden verdeeld over relatief weinig producten.
Daarnaast drukken ze er natuurlijk een redelijke marge overheen omdat 'het kan'.
De dealers vragen ook nog een beetje.
Tadaaaaa.
Dure Moog.

Wat ik er van vind?
Het is de marktwerking en ik doe er aan mee.
Alleen kijk ik op de 2e hands markt voor een 'jong gebruikt' exemplaar.
Soms vind je dan een verkoper die ergens van af wil en kun je nog een 'koopje' scoren.

En ergens 'gun' ik het de Moog medewerkers wel. Een boterham met pindakaas zeg maar.
Het is natuurlijk marketing, maar ze hebben bij mij een hoge(re) gunfactor dan bijv. de veel genoemde Behringer.

Ik heb momenteel 2 Moogs in huis (Subsequent 37 en Minitaur). Of ze mij gaan overleven weet ik niet (met name de editor zal Moogelijk een ding worden na verloop van tijd.
Verder voelt het allemaal best premium.

En als je Moog duur vindt, dan zijn er nog wel wat merken te noemen die een prijsniveau hebben waar je U tegen zegt.

Moog heeft als naam echte geschiedenis geschreven in muziekwereld, en bied ook de kwaliteit. 2 dingen die dus rechtvaardigen waarom ze hun prijs hebben.

Of op mensen die gewoon bereid zijn een eerlijke prijs voor een eerlijk product neer te leggen. Niet alles hoeft altijd maar ultra goedkoop te zijn, mooie dingen die met liefde zijn gemaakt mogen best iets kosten.
Ja dat weet ik wel zeker en die kunnen de prijzen die Moog hanteert betalen. En ook voor mij hoeft het niet perse altijd super goedkoop te zijn, maar Moog heeft nog nooit iets bij mijn weten op de markt gebracht dat ultra goedkoop was.

Back