Goose en hun dikke Teisco synth

Ik ben erg onder de indruk van de geluidskwaliteit van deze 60f. Spatzuiver, extreem muzikaal en vol karakter en het snijdt makkelijk door de mix heen. Je zou zeggen dat deze synth meer hype verdient.
Exact om deze reden zijn er dus nog zoveel mensen gecharmeerd om die vintage spullen. Het is niet dat de teisco daar de enige in is. Idd een sh101, pro one enz enz zijn gewoon fantastisch klinkende synths. En die wow factor is vaak toch wat minder bij nieuwere varianten. Maar die kunnen dan weer een hoop meer. En hebben zo weer hun eigen voordelen. Ook de bouwkwaliteit telt mee in de ervaring. Als je bijv aan de faders van een SH5 zit. Of de schakelaars. Die voelen degelijk en robuust. Ik ben fan :)

Edit: en ze zijn allemaal gewoon vrij eenvoudig te maken ! Is ook een groot pluspunt.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Ik ken natuurlijk een hoop van die vintage synths wel, heb ze vaak gezien en regelmatig op gespeeld. De Pro-One, Moog Prodigy, Minimoog, MS-20, Arp Oddyssey, Yamaha CS-?, Juno 60 etc. heb ik allemaal wel bepoteld. De meeste vind ik leuk maar niet magisch. Dit heb ik wel bij de OB-X (daar heb ik dan een OB-X8 voor gekocht) en de Teisco. Anders was ik er ook niet specifiek naar op zoek gegaan :D

dat kan natuurlijk! Ik vind de synths die je noemt wel behoorlijk “magisch” klinken. Of iig vergeleken bij moderne monos. Maar ieder z’n eigen ding tuurlijk. Welke moderne monos hebben die “magie” voor jou wel ?

Ik heb er zelf ook wel een paar moderne die ik echt wel heel vet vindt. (Bijv een Make Noise shared System / Buchla easel / Tinrs Fenix IV enzo)

Maar bijv een Oberheim Sem, een 2600 een Synthi, of moog Model 10/15 enz.

Wowee zowee :)

dat kan natuurlijk! Ik vind de synths die je noemt wel behoorlijk “magisch” klinken. Of iig vergeleken bij moderne monos. Maar ieder z’n eigen ding tuurlijk. Welke moderne monos hebben die “magie” voor jou wel ?
De Moog Matriarch vind ik de mooiste moderne mono/parafone synth denk ik.

Deze synth heeft een "lo" en "hi" uitgang, en de eerste stuurt op het juiste niveau uit om zonder gedoe gitaarpeNdalen etc. aan te kunnen sluiten (in dit geval Earthquaker Devices Sunn O))) Life octave distortion en Boss DM-101 analog delay). Dat opent weer een heel palet aan mogelijkheden :D

1787163965902.png

Wat bedoel je met low-Z? Die term heb ik nog niet eerder gehoord geloof ik.

Heb wel vaker wat ouwe outboard spullen gehad met Hi/Lo inputs en outputs, vroeger was dat schijnbaar gebruikelijker dan nu.

Impedantie. Het verschil tussen een gitaarsignaal en lijnsignaal, los van volume. En de reden waarom synths vaak niet goed werken op peNNdalen die geen input buffer hebben.

Waarom zou je een Low-Z op een synth hebben. Bij gitaren heeft het met de output impedantie van de elementen te maken toch ( net als mics) en dus het ontwerp.

Het aantal synths waarbij high en low naar impedance in plaats van gain verwijst, is klein. En oud. Concreet is het bij mij bv het geval bij de Minikorg 700 (staat ook in de manual: 100k versus 5k). Op mijn lijnmixer aangesloten is zijn LOW output zelfs luider dan de HIGH output. Waarom deed men dat? Om de synth ook aan te kunnen sluiten op mixers die enkel mic kanalen hadden bv (1974, men had nog geen Behringer mixertjes he). En een leuk neveneffect is dat ze dan ook beter op ongebufferde pedaaltjes kunnen werken.

Maarrrr wat pedaaltjes betreft is er nog een tweede ding aan de hand: die pedalen verwachten vaak een veel stiller signaal dan een hete synth. En dat kan ook een reden zijn waarom pedaaltjes beter op de ene output dan de andere werken.

Bij bv een goed Boss pedaaltje met ingangbuffer en veel headroom ga je er weinig van merken. Maar ik heb hier een cheapo distortion pedaaltje dat geheel onbruikbaar is met synths omwille van de mismatch.

Laatst gewijzigd:
Cr 78 heeft t ook. En vast nog wel wat kelder bakken.

Wel vet hoor, wat pedalerij eraan. Dat Sunn O))) Life Pedal laat dit ding echt schreeuwen, gillen en scheuren als een malle. Soms ook VCO-sync achtige sounds. En dat met 1 VCO.

Die tekst laat in het midden of de impedantie van de L output in jouw geval meer op gitaarniveau gericht zou zijn (men spreekt wel van een gitaar amp), expliciet is het niet. Dat zou dan omgekeerd zijn aan mijn Minikorg, want zoals eerder gezegd was de gok altijd of de low op gain of impedance sloeg. Wel expliciet zijn ze over de gain van beide outputs. Enfin, je weet wat werkt dus gaan ermee.

Bij mij Roland mixer gebruik ik trouwens niet de rec out maar de main out omdat de main lekker luider is (ook een +4 als ik het me goed herinner) en in dit geval gelukkig ook cleaner.

Bij mij gaat uiteindelijk alles de interface is, dus risico op opblazen is er gelukkig niet. Merk dat bij 'lo' output de range veel groter is van clean tot helemaal kapot. Bij 'hi' is het meteen kapot tenzij ik het volume van de synth vrijwel op 0 zet.

Jup, zeker bij distortions kan dat opmerkelijk zijn. Moderne pedalen zoals een Big Sky zijn vaak gemaakt met ook lijnsignalen in gedachte en werken perfect op een gewone lijn synth output. Maar oud spul vaak ook hoor. BOSS pedaaltjes, originele pocket pod... Maar er zijn dus ook heel veel synth/pedaal combi's die niet erg gelukkig samen zijn.

Back