Goose en hun dikke Teisco synth

Hey iedereen,

Ik lees nu pas deze thread, fijn! Mochten jullie nog geïnteresseerd zijn:
De bass synth die je hoort op deze track Low Mode is 100% zeker een Novation Bass Station 1. Met veel PWM op beide oscillators. Het zou kunnen dat we subtiel een chorus toevoegden in het refrein tijdens de mix. Waarschijnlijk een Dimension D. De tussen klanken 'prrrt' en 'wow' klanken zijn een Teisco 60f. De 60f was (naast de Odyssey mk3) wel één van onze key synths tijdens de opname van ons eerste album 'Bring It on'.
We hebben de bass synth partij nog heringespeeld met de 60f maar we waren al te gehecht aan de Bass station take dus deze is uiteindelijk niet gebruikt geweest.
De 60f klinkt in al zijn eenvoud echt fantastisch voor bass partijen, de 110f komt dicht maar mist toch wat die punch in het laag die de 60f wel heeft. De 110f is dan weer fantastisch voor 'mid' partijen en veel andere dingen. De 110f kochten we pas toen dit album net af (we vonden geen vroeger te koop ;-))was en zijn we gaan gebruiken om dit album live te gaan spelen. Teisco love!

Ik kende deze synths niet echt tot ik Goose vorig jaar live zag en de sound inderdaad heel dik vond. Normaal ben ik niet zo van de vintage, maar ik ben sindsdien toch wat gaan zoeken en heb vandaag een mooie 60F in de buurt kunnen overnemen van een forumlid. Tof ding hoor!

Dit is de eerste keer dat ik zo'n oude synth zonder MIDI heb, maar aansluiten was wel heel makkelijk via die DC Coupled outputs van de Motu 16A en de CV Instrument tool in Ableton Live. Wel irritant dat het keyboard niets meer doet als de CV/Gate kabels ingeplugd zijn. Dus ik heb de Xsynth er maar naast gelegd (via USB naar Live en terug als CV/Gate naar de 60F). Voordeel is dat je dan wel legato en last note priority hebt, want het ingebouwde keyboardje doet alleen high note priority en geen legato. En een fatsoenlijke pitchbend (met mijn controller keyboard dan, want dat is ook niet veel op de Xsynth), want die rubber drukknoppen zijn ook niet alles. Met wat fx erop wordt 'ie nog mooier.

IMG_3440.jpg

Laatst gewijzigd:
Ja, die drukknoppen op de 110f moest ik ook met mijn niet onaanzienlijke gewicht dwingen tot wat reactie. Is vast wel te fiksen anno 2026.

Ik lees op matrixsynth iets over productie onder licentie van Arp, enig idee wat de link is?

1786183278515.png

Edit: Het zou over de pitchbend knoppen gaan schijnbaar

Gaat om die pressure dingen, het patent daarvan ligt bij Arp. Het is verder enkel een uit de hand gelopen gerucht dat de synth onder licentie van Arp gemaakt is.

De SX400 had aftertouch.. totaal iets anders.. :D Ik deed in de Livejam hieronder de MonoLead ermee en kon Vibrato er iig mee aansturen. Erg expressieve synth!! Lijkt op de JP4 maar kan alle 4 stemmen in Unison laten klinken.. super dik.. al had ik hier met de 400 gewoon 1 stem gebruikt in als monofoon..

Laatst gewijzigd:
Nee, die had juist van die knoppen. (zie hieronder).
De SX400 was voorzien van een goed bespeelbare Aftertouch. Op de mijne werkte het iig prima nog. Ik had wel geluk trouwens met de interne batterij (Er zaten 8 presets in.. :) ), lekte al, en viel 'n paar maanden na aankoop ineens uit. Gelukkig zonder al teveel schade. :)
5.webp

Ik vind de 400 stiekem toch wel leuker dan de JP4 denk ik..

Laatst gewijzigd:
Dit is de eerste keer dat ik zo'n oude synth zonder MIDI heb, maar aansluiten was wel heel makkelijk via die DC Coupled outputs van de Motu 16A en de CV Instrument tool in Ableton Live. Wel irritant dat het keyboard niets meer doet als de CV/Gate kabels ingeplugd zijn. Dus ik heb de Xsynth er maar naast gelegd (via USB naar Live en terug als CV/Gate naar de 60F). Voordeel is dat je dan wel legato en last note priority hebt, want het ingebouwde keyboardje doet alleen high note priority en geen legato. En een fatsoenlijke pitchbend (met mijn controller keyboard dan, want dat is ook niet veel op de Xsynth), want die rubber drukknoppen zijn ook niet alles. Met wat fx erop wordt 'ie nog mooier.

Bekijk bijlage 3875525
Dat ik dit nog mag meemaken. +veegt traan weg+ @Nap die vintage koopt. Ik zeg Pro One next 🥁

Nee een Pro One, geloof me. BALLS - en de nauwkeurigheid om te tweaken (range) in de knoppen is echt ongezien.
Ik zou mijn tubbu nova custom zwarte sh 101 ooit durven verkopen, met stereoping voor een dikke zak euro's - de pro one, nope. Wel ff een fatar er in.

Ik ben erg onder de indruk van de geluidskwaliteit van deze 60f. Spatzuiver, extreem muzikaal en vol karakter en het snijdt makkelijk door de mix heen. Je zou zeggen dat deze synth meer hype verdient.

Laatst gewijzigd:
Filter is toch ook onder Arp licentie. Zit er geen sticker aan de onderkant van die 60F ? Bij een 110F zat vroeger een sticker met iets als Arp licentie etc

Volgens mij verwijzen die patenten van arp alleen naar de PPC van de 60f en 110f. En bij de s100p het keyboard met after touch (pro soloist)

Back