Derrick en knullige synth muziek

Rowy

Ingeburgerd
Lang geleden keek ik met plezier naar afleveringen van de tv-serie Derrick (Harry, hol schon mal den Wagen). Gelukkig kan ik nu de serie op Youtube nog eens bekijken. Er viel mij onlangs iets op. Oorspronkelijk was de ondersteunende muziek akoestisch van aard. Vakkundig gemaakt en goed van sfeer. Maar toen kreeg de componist een synthesizer te pakken. De begintune bleef hetzelfde, maar op momenten van vooral spanning zette hij de synthesizer in. Je kunt horen dat hij heel erg moest wennen, want het niveau is veel lager dan eerst. Of er werd een andere componist ingezet, maar dan nog was het niveau laag.

Ik weet niet vanaf welke aflevering de synth opdook, maar ik heb een voorbeeld van een vroege aflevering waarin je de synth hoort. De experts zullen ongetwijfeld horen wat voor synth. Deze aflevering is waarschijnlijk uit de tachtiger jaren. Frappant, hoe een vakkundig componist opeens afzakt naar een bedenkelijk niveau.

Misschien iets met de rechten van de oorspronkelijk muziek waar ze met de oorspronkelijke componist(en) niet uitkwamen??

Ik werd bij het bekijken zomaar even meegezogen in het drama.. en maar weg geklikt voordat ik niet meer kon ontkomen... :) Maar Derrick en zijn team kennende zal dit wel allemaal tot een goed einde zijn gekomen..

Ik weet niet precies wat je leeftijd is, maar: welkom in de jaren '80. Ik heb die tijd, helaas, nog bewust meegemaakt. Ben er nog steeds voor in therapie. Men dacht destijds dat alles uit het verleden klotezooi was vergeleken bij het moderne. Weg moest de kleding met een goede pasvorm van eind jaren '70 (begin jaren '70: ander verhaal!) en "oversized", schoudervulling en schoenveters in fluor-kleur erin. Als je hield van rock, hard rock, psychedelische muziek, jazz-fusion of synth muziek (lees: Jarre, Vangelis, Pink Floyd, Zappa, etc.) was je ouderwets en je had gewoon geen smaak. Dood moest je. ALLES MOEST EN ZOU een Yamaha DX7 erin hebben. De flauwe disco van Jackson en Madonna "ruled supreme".

Kijk maar eens naar "De Lift" of "Amsterdammed" van Dick Maas. Gemaakt met dezelfde klote synths uit de Derrick aflevering. En wat mij betreft valt het Derrick fragment nog mee ook! Het kan veel, en veel erger. Gek waren ze in de jaren '80. Weg moesten Moog, Hammond, ARP en Sequetial. Klotezooi moest er in. De eerste sampler (de Fairlight) kostte een ton en was zo cheesy als de neten. Maar dat kreng moest en zou gebruikt worden in iedere song verdorie! Want al dat geld voor nix? Nee. Dan maar doen alsof het een wondermachine was.

Dank God voor Acid House en het eind v/d jaren '80. Dank God voor de 90's, 00's, 10' en 20's. Dank de Heer voor de 60's en 70's. Maar de tachtiger jaren? Jij hebt goed aangegeven waarom dat een waardeloos kolere decennium is. Vergeten en uitsluiten. :D

P.S. Ik ga nu even mijn pilletje innemen.

Laatst gewijzigd:
Ik weet niet precies wat je leeftijd is, maar: welkom in de jaren '80. Ik heb die tijd, helaas, nog bewust meegemaakt. Ben er nog steeds voor in therapie. Men dacht destijds dat alles uit het verleden klotezooi was vergeleken bij het moderne.
Ik ben 66. Zeer herkenbaar, wat je hier omschrijft. In de klassieke sector was tonale muziek en een melodie opeens verdacht. Het moest piepen en knarsen, anders telde je niet mee. Ik heb daar nooit aan meegedaan. Wel heb ik tijdens mijn studie me moeten verdiepen in alle muzieksoorten, dus ook atonale en seriële muziek, maar toen ik de deur van het conservatorium voor het laatst achter me dicht liet vallen, besloot ik verder te gaan waar ik gebleven was aan het begin van mijn studie. Bij tonale en lyrische muziek. Ik koos bewust voor een leven als paria. Subsidie kon ik toen wel vergeten.

… P.S. Ik ga nu even mijn pilletje innemen.

Misschien tevens dosis verhogen? :D

80ies vind ik (modieus gezien) inderdaad hopeloos, maar die hopeloosheid kom je in meerdere decennia tegen.. ;)

Muzikaal zijn de 80ies voor mij wel jeugdsentiment, dus dan verlies ik wat objectiviteit .. :dubbel:

Ik vond de 70's modieus gezien hopeloos, doe mij die foute Miami Vice look met opgerolde colbert-mouwen maar 8)
Maar goed, naast snoeiharde EDM heb ik dan ook een perverse voorkeur voor foute 80's disco :mega:

Maar de tachtiger jaren? Jij hebt goed aangegeven waarom dat een waardeloos kolere decennium is. Vergeten en uitsluiten. :D
Nou je kan overdrijven maar ik ben 't in zekere zin wel met je eens, die DX7 sounds die je dan hoort zijn niet m'n favorieten en als je albums hoort uit het begin van het digitale tijdperk zoals Toto 4, Duran Duran Kajagoogoo, Time Bandits met die specifieke 80ties sound omdat het modern moest klinken dan sla ik ff over, ik vind 't onnatuurlijk klinken, tegenwoordig is er niemand die zo opneemt gelukkig.

De jaren '80 is naar mijn mening wel echt het decennium met de ergste dieptepunten. De hoogtepunten zijn enorm tof, maar de meest commerciële meuk uit de '90's vind ik nog 100x prettiger dan de meuk uit de jaren '80.

Dit is natuurlijk allemaal erg subjectief en ik heb gewoon een enorme zwak voor alles 90's. Maar jezus, man. 'Big hair', Journey, fluoriscerende beenwarmers, van die gitaren met zo'n driehoek eruit, snares met die gated reverb erop, überhaupt van die kuttige punchy jaren '80 'echte' drums, I'm your Venus your desire, Stock, Aitken & Waterman, die DX7 electronic bass, wat een BAGGER!

Ik vond de 70's modieus gezien hopeloos, doe mij die foute Miami Vice look met opgerolde colbert-mouwen maar 8)
Maar goed, naast snoeiharde EDM heb ik dan ook een perverse voorkeur voor foute 80's disco :mega:
Ik weet nog goed dat ik de eerste disco EP hoorde. Ik heb toen met de nodige stelligheid gezegd: Dat wordt nooit een succes! Vergeefs probeer ik al jaren de eindcijfers van het winnende lot van de Staatloterij te voorspellen. Zeg, wat zitten hier veel oudjes!

Afijn, even mijn rollater draaien en dan de verwarming hoger zetten. Waar zijn mijn pantoffels?

Zeg, wat zitten hier veel oudjes!
Er zitten hier wel wat oudjes maar waarom wordt er tegenwoordig vrijwel nooit meer iets geproduceerd met de specifiek eighties sound?
Heeft natuurlijk ook te maken met het gegeven dat het digitale tijdperk nog in de kinderschoenen stond maar je mag het ook wel zeggen als iets slecht klonk.
Tegenwoordig wordt vrijwel alles digitaal opgenomen maar heeft het wel een andere klankkleur dan wat je in de jaren 80 hoorde.
In de jaren 70 had je dan wel disco maar dat werd toen toch vooral analoog opgenomen met analoge synthesizers

Edit: weggehaald, gezeik over dit onderwerp hou ik wel voor mezelf

Laatst gewijzigd:
En in de jaren tachtig ging alleen 's avonds de radio aan (en overdag met Jacques Plafond). Ik had niet eens een TV. Gewoon goeie muziek uitzoeken en de rest negeren, net als nu. Over dieptepunten gesproken, Jezus, die ongelofelijk domme mainstreamkutmuziek van de laatste 15 jaar. Ga je schamen, jeugd van tegenwoordig!

Tijd voor een 'De beste producers / muzikanten uit de jaren 80' draadje.. 't zijn er best wel wat.
Maar wat hierboven genoemd is, is ook echt wel vreselijk, laten we niet doen alsof dat niet zo is. :D

Dit is wel echt goed trouwens, ondanks die gitaar met die driehoek er uit..

Ik vind het zelf vreselijk, maar volgens mij is die hele synthwave beweging behoorlijk groeiende
Oh dat zou zomaar kunnen, zelf vind ik van die synthwave niet alles meteen slecht maar het ging mij vooral om de sound qua produktie die toen nagestreefd werd.
Goed voorbeeld is dit album van Gino Vanelli wat ook die specifieke eighties sound heeft, een producer uit die tijd zei ooit dat drums toen in die tijd moesten klinken als kanonslagen bijv.
Sommige mensen vinden het tof maar het is niet my cup of tea.

Ja, geef de gitaar maar weer de schuld.
Naast dat de elektonische gitaar oprecht niet bovenaan staat in mijn favoriete geluiden, vind ik het design van die gitaar gewoon niet tof. Is allemaal smaak, hè. Tuurlijk is er onnoemelijk veel mooie muziek uitgekomen in de 80's. Het is qua esthetiek en geluid grotendeels gewoon niet mijn decennium.

Ik bedoel, ik weet ook heus wel dat de 90's zijn overspoeld met de meest nare formulaïsche house, maar daar kan ik dan wel prima naar luisteren. Happy hardcore is kut, maar dat hoor ik vaak alsnog liever dan wat ik hierboven beschrijf. Ik zie ook liever een kale gabber dan big hair. Kan ik ook niets aan doen.

Back