uw elektronische invloeden.

Ik worstel hier oprecht mee. Heb zelfs al een paar keer overwogen een draadje hierover te starten maar vreesde een beetje dat het over zou komen als interessantdoenerij. Maar ik worstel al een tijd met een soort muzikale identiteitscrisis, gevoed door de overweldigende hoeveelheden nieuwe muziek die ik afgelopen jaren ontdekt/geluisterd heb, gecombineerd met mijn eigen capaciteiten maar vooral ook zwaktes, waardoor ik soms door de bomen het bos niet meer zie welke kant ik eigenlijk op wil.
Mijn eerste idee dat hierbij opkomt is om jezelf meer te beperken. Kies een stroming uit en concentreer je daar op. Of kies een synthesizer uit en werk alleen daar mee. Ik heb ook eens meerdere nummers gemaakt door systematisch 50 presets van één synthesizer te gebruiken 1-50. En daarmee een multitrack improvisatie te maken waar je dan later weer op voort kunt borduren door de interessantste stukjes daaruit te gebruiken voor een nieuw nummer.

@Nap ik open hier wel een topic hierover.

Anyhow mijn electronische invloeden is echt een F-ing lange lijst.

- Air
- Direct Beat, detroit electro
- Drexcya
- AFx twin
- Underground Tekno/acid
- early house
- Drum and bass // Jungle. heel veel
- Hiphop....te veel
- Kraft Werk
- Ulrich Schnaus

....................................

Ik luister oa Walhalla (label) hun laatste jaren lp’s waarvan de inhoud vergeten cassettes zijn uit de 80’s. En dat dient dan weer als inspiratie

Door Nova en Vangelis, Jarre (en de synthesizer greatest-series) ben ik me gaan interesseren in synthesizers.

Maar (veel) later er pas wat meer mee gaan doen. Echte voorbeelden? Hmm, diverse techno artiesten en misschien wat Underworld. Maar fluctueert nogal eens..
Nog steeds wel dit met als toevoeging ambient en triphop artiesten.

Klaus Schulze, Tangerine Dream, Adelbert Von Deyen, Kraftwerk.

Ik luister oa Walhalla (label) hun laatste jaren lp’s waarvan de inhoud vergeten cassettes zijn uit de 80’s. En dat dient dan weer als inspiratie

Deze kende ik totaal niet! Thanks!

Holger Czukay, Autechre, Shriekback, Abul Mogard, Alva Noto, Tuxedomoon, Cabaret Voltaire, Clock DVA, Legendary Pink Dots, Fad Gadget, Minny Pops, Mekanik Kommando, Pan Sonic, Ryoji Ikeda, Trisomie 21, Vladislav Delay

Ik worstel hier oprecht mee. Heb zelfs al een paar keer overwogen een draadje hierover te starten maar vreesde een beetje dat het over zou komen als interessantdoenerij. Maar ik worstel al een tijd met een soort muzikale identiteitscrisis, gevoed door de overweldigende hoeveelheden nieuwe muziek die ik afgelopen jaren ontdekt/geluisterd heb, gecombineerd met mijn eigen capaciteiten maar vooral ook zwaktes, waardoor ik soms door de bomen het bos niet meer zie welke kant ik eigenlijk op wil.
Trip-hop?

Adelbert von Deyen, daar heb ik ook een lp van. Niet de meest bekende artiest. Leuk!
Heb tot zijn overlijden in 2018 veel contact met hem gehouden, mocht ook een aantal van zijn schilderrijen voor mijn hoesjes gebruiken. Had nog voorgesteld om samen een cd te maken, maar daar had hij geen zin meer in.

Anyhow mijn electronische invloeden is echt een F-ing lange lijst.

- Air
- Direct Beat, detroit electro
- Drexcya
- AFx twin
- Underground Tekno/acid
- early house
- Drum and bass // Jungle. heel veel
- Hiphop....te veel
- Kraft Werk
- Ulrich Schnaus

....................................
Boc
Massive attack
en de nieuwste "floating points"

Net als bij anderen heb ik een waslijst aan invloeden en ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar het begon met Nova, Vangelis en Jean-Michel Jarre.
Inmiddels laat ik me inspireren door alles wat ik luister, van vage amateur live modular dingen en opkomende artiesten op YouTube en Bandcamp tot ontdekkingen uit vervlogen tijden die om evidente of onduidelijke redenen nog niet eerder mijn pad kruisten.

Vet grote invloed: de VPRO Cyberradio afleveringen uit de 90' s (met afx, black dog / plaid, FSOL, Uziq, massive attack, veel tresor dingetjes, etc), alle tranceuropean express cd compilaties (die boekjes erbij!!!). MTV chiloutzone uit dezelfde tijd. Superinspirerende tijd met voor toen baanbrekende visuals/kunst en een hele toffe sci-fi sfeer die ik nu wel eens mis.

Verder 808 state, squarepusher, legowelt/smackos, veel dingen op clone records,meeste werk op rephlex records, vrijwel alles op Merck records, veel uit de haagse underground, bunker, creme organisation, boc, en veel van die nieuwe 'hypnotic' techno (fucking rare term maar goed), ik trek het goed. Leuk om te zien dat er een hele nieuwe generatie opstaat en dit soort muziek maakt, en bv soundscape listening parties doet. Jaren 90 japanse ambient doet het bij mij ook goed.

Back