Inutuitief voelt het als 'valsspelen' als je een nummer uitbrengt als 'jouw nieuw nummer' terwijl iemand anders het maakte.
Vanuit de 'ghost' producer kant kan ik best geloven dat er zijn die dit geen enkel probleem vinden (ze krijgen de cash, en hebben wellicht x redenen om géén ster te willen zijn, niet iedereen wil dit, en een producer is ook niet vanzelf ook een goeie DJ).
Verder zijn we zo geevolueerd dat van DJ's verwacht wordt dat ze blijkbaar zelf nummers moeten kunnen maken : vooraleer EDM er was en DJ's gewoon nummers van allerlei genre op het publiek loslieten, vond niemand dat ze ook zelf nummers moesten kunnen maken.
Als DJ kan je wel eventueel meer voeling voor (wat werkt in) muziek hebben maar een nummer maken gaat verder dan 'ik heb een tof melodietje in mn kop' ... in/met een studio kunnen werken is een vak apart dus je mag ook niet verwachten dat als iemand DJ is, hij dan ook persé platen moet kunnen maken.
En mocht iedereen zo opgezet zijn met zn ego dan bestonden ghost producers gewoon niet. Maar ze zijn er wel, verdienen er hun brood mee, en tekenen een contract waartoe niemand hen dwingt. Blijkbaar vind men het hier niet kunnen dat je niet als co-producer vermeld staat, maar die ghost producer kiest er wel zelf voor, dus ?
Verder is in veel non-EDM muziek de stempel van de producer groot, maar beseft iemand uit het publiek van die groep dat ? Staan ze voor hem te klappen tijdens een concert ? Does he even care ?
Het is en blijft muziek business waarbij er werk is achter de schermen, op een podium, op social media/boekjes, administratieve rompslomp voor ditributie etc etc
Weinigen willen/kunnen al die jobs allemaal zelf doen en de 'sterren' waarvoor we applaudisseren zijn juist degene die op het podium in het zicht staan.
'het publiek' heeft geen benul van wat er allemaal al gebeurde voor ze 'het plaatje horen op de radio' dus je kan het hen niet kwalijk nemen dat ze zich 'bedot' voelen als ze te weten komen dat iemand anders het nummer gemaakt heeft. Al stellen ze zich wellicht nog geeneens vragen : wie wist niét dat Milli Vanilli fake was ? Dat in jaren 80 ongeveer alles door hetzelfde producerstrio gemaakt werd (S,A&W) ?
Het enige wat ik me rond het heel ghost producers gedoe afvraag is hoe je je als 'artiest' moet voelen om te zeggen dat je een nieuw nummer hebt terwijl je weet dat je het zelf niet maakte, de leugens errond. Maar ik denk dat met de cash die ermee verdiend wordt , de 'principes' snel achterwege worden gelaten. Als het over (10) duizenden euro's gaat denk ik dat er velen hier niet om zouden malen of je credits op het plaatje staan of niet...
Wat nu met coverbands ? Draagmoeders ? :-)