Trappist in de koelkast?

Alcoholvrij bier is een mindset. Als je het drinkt en de hele tijd bezig bent jezelf te vertellen hoeveel minder je wel niet vind en aan het zoeken bent naar negatief vergelijkingsmateriaal als kots... tsja, dan gaat het echt niet ineens heel lekker worden.

Smaak is tot zekere hoogte subjectief, maar die natte honden nasmaak van Heineken 0.0 krijg ik echt niet weg met positieve vibes en happy thoughts.

Maar misschien hebben we een 'Slap Spel' (vrij naar de alcohol-vrij zijde van de menukaart van het Waterhuis aan de Bierkant, Gent) draad nodig om te discussiƫren over alcoholvrij bier zodat we deze draad kunnen bewaren voor het goede spul.

Laatst gewijzigd:
ik drink bijna niet meer.
Dit jaar haal ik de 10 bier denk ik niet :-)
En zo geniet ik wel van dat ene biertje.

Vraag me af of een alcoholvrij bier draadje nog wel mag nadat wetenschap, filosofie en levensbeschouwing hier in de ban gedaan zijn. Het huidige draadje mocht kennelijk blijven bestaan omdat het heel populair was, maar een nieuw niet-synth gerelateerd draadje kon wel een een kort leven beschoren zijn. Overigens drink ik inmiddels zowel alcoholhoudend als alcoholvrij bier maar dan wel op verschillende dagen want het is echt een andere tak van sport. De ervaring is door het wel of niet aanwezig zijn van alcohol compleet anders. Alcoholvrij bier moet het echt van de smaak hebben, wat een zwaardere opgave is dan voor gewoon bier waar je normaal gesproken of het nu smaakt of niet toch wel lollig van wordt.

Ik vind bijna alle pilsen redelijk uitwisselbare uilenzeik, de vermeende ENORME verschillen in smaak die sommigen claimen, hebben volgens mij meer te maken met (anti)marketing/imago gerelateerde emoties dan wat anders. Daarnaast proef je na de 3de toch het verschil niet meer en is alles lekker.

ik drink bijna niet meer.
Dit jaar haal ik de 10 bier denk ik niet :-)
En zo geniet ik wel van dat ene biertje.
Ik dronk niet, tot ik deze thread tegenkwam, :halleluja nu af en toe een bijzondere, meestal Belgs, vooral vanwege nostalgie van toen je die biertjes nog in het wild tegenkwam of van horen zeggen mystiek.

Ik vind bijna alle pilsen redelijk uitwisselbare uilenzeik, de vermeende ENORME verschillen in smaak die sommigen claimen, hebben volgens mij meer te maken met (anti)marketing/imago gerelateerde emoties dan wat anders. Daarnaast proef je na de 3de toch het verschil niet meer en is alles lekker.
Eens. Maar van Heineken moet ik altijd vreselijk vaak pissen. Geldt dat ook als criterium?

Hmmm, misschien is je blaas allergisch voor een van hun schuimversterkers.

Neubourg (van Gulpener, in een blauw flesje) vind ik wel lekker. Ook heb ik in Roemeniƫ en Litouwen lekkere pilsen gedronken, het kan dus wel.

dit is natuurlijk niet waar
dat de een zn smaak murw gebeukt heeft wil nog niet zeggen dat de ander dat ook heeft. er zit wel degelijk behoorlijk wat verschil tussen.
sommige zijn wat gorig, maar het is ook gewenning. ik drink nu bv ook liever elite grachtengordel havermelk in mn capo dan koeiensap. een indrukwekkende transitie.
qua 0,0 doordrinkertje kan ik bv een warsteiner aanraden... best soepel weg te tikken. grolsch en heineken moet je ongeveer met een stok naar binnen drukken zo stroef

Gember bier moest ik nog proberen, en ik heb er een in de Jumbo gevonden:

ginger beer.png

Heerlijk!!

Ginger Ale/Beer en Root Beer (dat moet ik nog steeds een keer proberen) vallen onder de frisdranken toch? Zonder alcohol ook enzo?

Ja - die ik geprobeerd heb is eigenlijk een frisdrank vandaar dat ik 'm in de supermarkt nooit zag staan, want frisdranken op zich interesseren me niet. Er zijn ook gember bieren met alcohol maar daar moet je - denk ik - voor bij een speciaalzaak zijn. En daar kom ik niet vaak, want dat is een heel eind fietsen. Het grote voordeel van Bundaberg is dat die vol van smaak is. Bij veel alcoholvrije bieren is de afdronk maar waterig waardoor je iets blijft missen. Bij Bundaberg is dat niet zo, die smaakt vol en is goed zoals die is.

Het grote voordeel van Bundaberg is dat die vol van smaak is. Bij veel alcoholvrije bieren is de afdronk maar waterig waardoor je iets blijft missen. Bij Bundaberg is dat niet zo, die smaakt vol en is goed zoals die is.
Ik zie dat er nog meer suiker in zit dan in Coca Cola.

Ik heb pas nog weer wat alcoholvrije bieren aan een hertest onderworpen en daarbij is er nog weer een en ander door de mand gevallen, maar de Leffe Blond 0,0% vind ik nog steeds goed. Plus nu dus de Bundaberg.

Wat betreft het suikergehalte: ik heb de suikerpot al lang geleden afgeschaft, dus alle suikers die ik nu nog binnen krijg zitten in wat ik eet en drink. En wat ik eet en drink is (afgezien van een incidenteel biertje) gezonde kost. Daarbij ben ik eerder te slank dan te dik, en heb ik ook voldoende lichaamsbeweging. Dus over dat suikergehalte maak ik mij geen zorgen.

Het is in Nederland moeilijk te krijgen (maar er is wel aan te komen online of via sommige winkels, volgens mij heeft AH XXL het?), het is vooral in de US populair geloof ik.

Back