Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Die volg ik niet. :? Waarom zou een goede, gezochte LP even goedkoop moeten zijn als de "bagger"...?

Omdat ze niet gesorteerd staan in de bakken. Als je in prijs kan differentiëren, dan ook in presentatie. Als ik door alles heen moet baggeren, mag de prijs ook gelijkgetrokken zijn. Anders kan ik mijn spul veel sneller en vaak goedkoper op mp of in de platenzaak vinden.

Ach, vroeger verstopte ik ook wel eens een plaat bij de Zangeres Zonder Naam als ik niet genoeg geld gad om ‘m op dat moment te kopen.

@ Nicolas 2000

Werd de prijs daar pas bepaald aan de kassa? Het enige geval waarin ik je gelijk geef is als die plaat uit een bak met uitsluitend 1 euro platen kwam. Dan mag het niet zijn dat die prijs dan aan de kassa verhoogd wordt.

Bij de Kringloop waar ik werk zijn de platen per stuk geprijsd, maar ze staan niet op prijs gesorteerd in verschillende bakken (wel deels op genre gesorteerd). De klanten kunnen zelf bekijken wat ze voor een plaat moeten betalen, en of die plaat ze dat bedrag waard is. Dat lijkt mij volstrekt redelijk.

Ach, vroeger verstopte ik ook wel eens een plaat bij de Zangeres Zonder Naam als ik niet genoeg geld gad om ‘m op dat moment te kopen.

Ja ja - vandaar al die lege hoezen van top bands in de bakken...

@ Nicolas 2000

Werd de prijs daar pas bepaald aan de kassa? Het enige geval waarin ik je gelijk geef is als die plaat uit een bak met uitsluitend 1 euro platen kwam. Dan mag het niet zijn dat die prijs dan aan de kassa verhoogd wordt.

Bij de Kringloop waar ik werk zijn de platen per stuk geprijsd, maar ze staan niet op prijs gesorteerd in verschillende bakken (wel deels op genre gesorteerd). De klanten kunnen zelf bekijken wat ze voor een plaat moeten betalen, en of die plaat ze dat bedrag waard is. Dat lijkt mij volstrekt redelijk.
Bij ons staan ze wel individueel geprijsd maar niet op genre, gewoon alles door elkaar. En dan vind ik het zo'n enorm gedoe om ale platen te moeten doorspitten zonder op voorhand te weten of er iets goed in zit, en als ik dat dan al vind, of de prijs interessant gaat zijn, dat het voor mij niet hoeft. Platenwinkelprijzen vind ik ok in combinatie met platenwinkelservice, niet met rommelmarktservice. De dag dat ik gek genoeg ben om 8eur te geven aan Hot August Night, ga ik er niet eerst nog een uur naar lopen graven.

Dat is niks nieuws, dat was 20 jaar geleden al. Bij de platenzaak had je ze ofwel per artiest gesorteerd voor ongeveer de kringloopprijs, ofwel ging je door de 1eur of 2eur bakken die een betere selectie hadden dan de kringloop.

Laatst gewijzigd:
Dan is Kringloop gewoon niet aan jouw besteed. Een Kringloop werkt hoofdzakelijk met vrijwilligers, en vaak ook nog mensen met beperkingen, en men moet het doen met wat er aangeleverd wordt. Dan kun je geen professionele presentatie van een top-assortiment verwachten. Je moet lol hebben in snuffelen en/of te weinig geld voor het kopen bij een speciaalzaak, en dan is het wel leuk. Overigens ben ik het met je eens dat een Kringloop geen platenzaak prijzen moet gaan rekenen. En dat gevaar zit er wel in als men blind af gaat op Discogs e.d.

Ik ben het met heel je verhaal eens, maar ik vind dat het of/of moet zijn. Ofwel heb je niet de tijd, middelen en/of kennis om het te sorteren en gooi je alles in bakken bij elkaar voor 1euro. Perfect. Zo ken ik genoeg kringlopen en daar zoek en koop ik nog wel eens wat als er iets leuk tussen zit. Ofwel heb je blijkbaar wel tijd en kennis in huis om iedere lp individueel op waarde te beoordelen en te prijzen, zet ze dan ook even zo in de bakken. Als je aan de kassa een platenzaak wil zijn ipv een kringloop, doe dat in de bakken dan ook even.

De zaken zijn vaak niet zo zwart/wit. Zo heb ikzelf wel de kennis en ervaring om de platen te sorteren en te prijzen, maar niet genoeg tijd en ruimte om dat op de door jouw aangegeven wijze te doen. Ik doe namelijk ook nog oude en bijzondere boeken, en extra plaats voor op prijs gesorteerde platen zou ten koste gaan van beter verkopende artikelen (dus die ruimte gaat er niet komen). Bovendien zou zo'n platensysteem te ingewikkeld worden voor anderen die ook zo nu en dan de platen doen. In een Kringloop waar alles nagenoeg ongesorteerd voor standaardprijzen in bakken gaat zou ikzelf niet willen werken, dat is meer iets voor een rommelmarkt of garageverkoop. We proberen er in onze Kringloop met beperkte middelen het beste van te maken. Maar een Kringloop is geen normale winkel, en dat is deels ook de charme ervan.

De categorie kringwinkels die ik in gedachten heb zijn wat media betreft exact een rommelmarkt met al het bijhorende zoekwerk maar dan een pak duurder voor alles wat enigszins de moeite is, en daar zie ik eerlijk gezegd de charme niet van in. Ik doe veel kringwinkels per jaar in BE en NL maar ik heb enkel gekocht bij vaste prijzen en gesorteerde variabele prijzen. En het is niet voor de handel.

Wat ik ook een leuk concept vind is Deens, dat zijn permanente overdekte rommelmarkten waar mensen een rek huren voor een maand. Daar kocht ik deze zomer zo veel dat ik niet wist of we er nog thuis mee gaan geraken. :-) Het aanbod is er door het andere concept iets anders: vaak iets beter en dus ook wel duurder spul, anderzijds minder echt oud spul. En voor goedkope Lego moet je niet in DK zijn! Playmobil wel. Naar Hotwheels voor een leuke prijs was het er wat zoeken maar toch gevonden.

Gewone rommelmarkten heb ik dit jaar ook wel wat gedaan. Meer goedkope cds dan vroeger. Flink gekocht. LPs was dit jaar minder de moeite voor mij. Er is blijkbaar heeeel veel verkocht dat mijn smaak niet is. :) wat mij opviel: het aanbod platenspelers op rommelmarkten is gedecimeerd. Ik denk dat die tegenwoordig vooral de weg naar mp vinden?

Dit jaar geen synths ed in kringwinkels of Denemarken gezien. Op rommelmarkten wel. Maar het blijft eerder uitzonderlijk.

Sinds ik mij in synths ben gaan verdiepen heb ik ook opgelet of ze in Kringlopen staan, maar ik heb er daar nog nooit een gezien: enkel maar betrekkelijk eenvoudige keyboards.

Ik heb zelfs nog niet het Casio niveau in kringwinkels gezien, enkel speelgoed en Bontempi. Kan leuk zijn voor lofi of circuitbending, dat wel. Dan heb ik op rommelmarkten al net iets mooier spul zien langskomen maar nog geen heilige gralen ofzo hoor. MIDI masterkeyboards en MC303 waren zo ongeveer de top...

De enige instrumenten die ik met enige regelmaat in de kringloop zie zijn piano's, die meestal voor een habbekrats te koop zijn (€30-40 is geen uitzondering). Ik heb niet zoveel verstand van piano's, maar volgens mij is dat zelfs voor een matige piano al idioot goedkoop. Maar ja, piano's zijn groot en zwaar en lastig te vervoeren en nemen een hoop plek in, dus ik denk dat mensen ze in sommige gevallen liever gratis weggegeven dan dat ze ermee moeten gaan lopen leuren.

Piano's inderdaad wel aanwezig. Als het mechaniek nog in orde is, kan je er geen buil aan vallen. Goed laten stemmen en genieten maar. Als het mechaniek niet in orde is (of bv ontbrekend toetsbeleg), zijn ze vaak helaas de reparatie niet waard.

Een aantal jaren geleden een OG Les Paul Gibson voor 125 euro laten hangen in een tweede hands winkel.
Dacht ik vraag het effe aan iemand.
Was de volgende dag gelijk weg natuurlijk,
Een tijd daarna een geweldige gitaar bij de vuilnis gevonden.
Nieuwe brugelementen en electronica erin en die gaat weer heerlijk.

Kwa synths had ik meer sucses bij cash en converters.
Daar bv mijn eerste high end synth gescoord de MC303

Met de MC303 ben je natuurlijk wel een beetje klaar wat synths betreft, halo model.

een OG Les Paul Gibson voor 125 euro
Let daarmee op: het "goedkope B merk van Gibson" (zoals Fender Squier heeft) is Epiphone. En er was een (redelijk korte) tijd dat Epiphone op de truss rod cover "Gibson" mocht zetten. Ik heb zo'n Les Paul junior waar daar origineel "Gibson" op staat, maar het is dus een Epiphone. En dan is 125€ mogelijks de normale prijs.

epiphone_les_paul_standard_with_gibson_trussrod_cover_1511148489_e0c7913f.jpg

En als het een Gibson was, dan was het goedkoop. :) Een Amerikaanse kennis kocht ooit een 1959-1960 Gibson SG prototype in de kringloop voor 60 dollar. Dat is nog een ander niveau...

Ik heb zelfs nog niet het Casio niveau in kringwinkels gezien, enkel speelgoed en Bontempi. Kan leuk zijn voor lofi of circuitbending, dat wel. Dan heb ik op rommelmarkten al net iets mooier spul zien langskomen maar nog geen heilige gralen ofzo hoor. MIDI masterkeyboards en MC303 waren zo ongeveer de top...

Je hebt dan wel erg veel pech met je Kringloopbezoek! Een tijdje geleden heb ik er een Casio keyboard gekocht om te oefenen. Niks bijzonders verder, maar dat komt er zeker wel langs. En ik zie er ook wel Yamaha keyboards. En gitaren zijn er ook geregeld.

Ik heb de indruk dat er in BE veel kringlopen zijn die extreem "selecteren" (vul daar gerust een eerlijker maar minder net woord in) aan de ingang. Er zijn er hier bv meerdere die geen electronica hebben. Of alleen naaimachinepedalen. Terwijl ik in NL kringwinkels bijna altijd wel enkele PC schermen en toetsenborden, wat stereospul etc kan vinden. Als ze al zo elektronica achterhouden, kan je wel raden hoe groot de kans is dat een half degelijke synth ooit de binnenkant van de winkel ziet. Het is dan een verademing voor me als ik een kringwinkel vind waar schijnbaar veel/alles tot in de winkel geraakt. Dan ben ik er ook meteen eerder een uur dan 5 minuten binnen. :)

En als er meer leuk spul in de winkel geraakt, kan ik me er ook amuseren zonder daarom te kopen. Je komt dan eens dingen tegen die je zelden ziet, bv een Commodore kassa of een signaalgenerator van een stokoud massageapparaat (niet in je modular gebruiken, extreem hoge spanning!). En dat vind ik dan dus wel de charme van een kringloopwinkel.

Piano's inderdaad wel aanwezig. Als het mechaniek nog in orde is, kan je er geen buil aan vallen. Goed laten stemmen en genieten maar. Als het mechaniek niet in orde is (of bv ontbrekend toetsbeleg), zijn ze vaak helaas de reparatie niet waard.
Ja, dat zou inderdaad leuk zijn en ik zou best een piano willen. Helaas hebben we er nu niet echt de ruimte voor.

Jammer maar in mij stad zie ik helaas geen keyboards. Wat ik wel heb geleerd is zie je iets leuks/ voordelig meteen kopen. Tijdje geleden een roman van mijn favoriete, niet zo heel bekende auteur, in een bak gezien. Een boek dat nogal omstreden was en zeker niet herdrukt gaat worden. Ik dacht die staat er later nog wel... Niet dus.

Back