Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Oh yeah. Ik moest er even op wachten, maar eindelijk is deze uitstekende compilatie weer in mijn collectie!
1000028702.jpg

Collector's item in wording. ;-)

Waar kunnen we een voorproefje beluisteren? Ik meen dat ik er al eens iets van gehoord heb...

Haha. Wie weet...?

Al mijn albums zijn te vinden en beluisteren op Bandcamp: Gandavon

Ik maak een selectie van albums die ik als fysiek exemplaar aan wil bieden: BOLD, The Hanseatic endeavour, Fakescapes II, Tokyo Transit, Crossing rivers, The art and science of skipping stones...

...Waar zich niet noodzakelijkerwijs een platenspeler bevindt. Het is dus ook niet zo relevant dat gekleurd vinyl vaak iets slechtere kwaliteit is dan zwart.

Ik zal mijn nicht voor haar verjaardag eens enkele van mijn dubbele LP's geven, seventies classics. Je kan niet 24/7 een Swiftie zijn.

Vinyl luisteren voor de geluidskwaliteit is sowieso bullshit natuurlijk. Het fysieke en de hoezen en (gekleurde) platen maken het leuk om te hebben en mee bezig te zijn. Als je puur voor geluidskwaliteit gaat, kun je in de meeste gevallen beter een CD of lossless Flac oid aanzetten.

...Waar zich niet noodzakelijkerwijs een platenspeler bevindt.

Precies dat, haha. Maar zo werkt het natuurlijk al eeuwen bij pubers. Je wilt je plek vinden en dan ga je je profileren. Je loopt het liefst ook met een doorzichtig tasje de deur uit 😊

Hetzelfde zie je trouwens bij concerten. Beyonce, Harry Styles, Taylor Swift, Deftones en uiteraard Billy Eilish: kaarten zijn fooiduur én vliegen over de toonbank. Social media speelt daar vast ook weer een rol bij.

Weleens geprobeerd naar Michael Jackson of Madonna te gaan in de 80's? 😅 Is Beyonce nog hip bij de jeugd? Die draait ook al zo'n 30 jaar mee inmiddels.

Fleetwood Mac blijft ongekend populair, en dan helemaal dit album. Ik heb hem zelf ook op vinyl, 12 jaar geleden voor weinig gekocht in de kringloopwinkel. De platenspeler heb ik al lang niet meer 😄

Ik vind fysiek trouwens ook veel leuker dan streaming. Van de week een cd van Weezer gekocht. Boekje met songteksten erbij, je hebt echt wat in handen.

Soms wel irritant met nieuw vinyl dat knetter statisch is. Rustige muziek is dan bijna onluisterbaar. Gelukkig doet een was beurtje wonderen.

Sommige platen klinken echt veel beter voor mijn oren op vinyl dan CD, ik denk kwestie van mastering en loudness wars ect ect.
Zo klink mijn vintage Kim Wilde LP echt veel fijner dan dezelfde tracks van de verzamel CD. Op eerste gehoor is de plaats doffer en de CD mooi helder, maar dat hoog is helemaal niet mooi meer. Ik vind het wel leuk om die verschillen te horen.
Dat is ook irritant aan streaming, vaak alleen de remasters die dan zooooo anders klinken dan dat je gewend bent. Soms echt niet te doen.
(als je de muziek niet kent / houd van, een andere versie, dan maakt het vaak niet uit.

En hoe verklaren we dit?

Bekijk bijlage 3871143

Er is nog weleens belangstelling voor heruitgaves of anniversary editions van klassieke albums. Er komen wel erg veel (semi)evergreens opnieuw uit de laatste jaren, soms zelf vinyl versies van albums die eerder nooit op vinyl zijn uitgebracht. Of misschien zat een liedje in de soundtrack van een populaire serie, zoals die 80s revival een paar jaar geleden vanwege Stranger Things. Gebeurt nogal eens dat dat ineens los gaat op TikTok en ineens een heel nieuw publiek vindt.

Er is nog weleens belangstelling voor heruitgaves of anniversary editions van klassieke albums. Er komen wel erg veel (semi)evergreens opnieuw uit de laatste jaren, soms zelf vinyl versies van albums die eerder nooit op vinyl zijn uitgebracht. Of misschien zat een liedje in de soundtrack van een populaire serie, zoals die 80s revival een paar jaar geleden vanwege Stranger Things.

Zoiets zal het wel zijn. Het is een prachtige plaat, maar er zijn honderden andere bands en albums die even goed zijn maar die je nooit meer hoort.

Ik vind Fleetwood Mac echt kutmuziek, ik koop en draai het nooit, dus ik trek mijn handen er vanaf. :D

Leuk, dat van Fleetwood Mac. Heb zelf de herdruk van die LP

Ook leuk om te zien dat bijvoorbeeld Music on Vinyl en Russische Maschina Records veel platen opnieuw uitbrengen of een oud cd release op vinyl laten drukken.

Back