Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Wat geluk gehad de laatste tijd...

Attachments

• IMG_20240106_210956.jpg
    IMG_20240106_210956.jpg
    239,5 KB · Bekeken: 97
"Hahaha, wat een goede opmerking, hahahaha!"

Ik werkte vroeger in een magazijn en daar stond altijd Radio 538 op. Na de duizendste keer dezelfde k*thit werd ik gek, en zette ik ongevraagd een andere zender op. Er brak nog net geen volksopstand uit. Hoe ik het gore lef had. Toen dacht ik wel: hier ligt mijn toekomst niet 😉
Ik heb ooit ontslag genomen omdat heel de dag radio 538 aanstond op een bureau vlak naast me.

Adele kwam toen 20x per dag voorbij 3 weken lang, daarna was ik weg..

Ik vind dat ik het nog lang heb uitgehouden.

Wat geluk gehad de laatste tijd...
Mooie vangst! Daar heb/wil ik er ook wel wat van. Die Discovery is opmerkelijk: flinterdun oliecrisis vinyl, maar klinkt toch goed. Daar sta je dan met al je audiofiele 180gr lerpen...

Speaking of 180gr lerpen: ik heb zonet de LP Kebu - to Jupiter and Back in ontvangst genomen.

Ben (verplicht) opgevoed tussen 1988 en eind jaren 90 met de BBC die m'n pa altijd op had wanneer ik bij hem was in de weekeinde. Nog steeds wel blijf mee, inclusief de 1000+ cds die ik heb moeten aanhoren en het dubbel aantal platen. In de Jaren 90 luisterde ik zelf altijd naar Haarlem 105, de radio zender van Haarlem. Had je op donderdag avond Giel Beelen (voordat hij bekent was) en Mark Bergt. Tof om te luisteren, en daarna werd er Jungle gedraaid. Vond het helemaal niks, maar luisterde wel altijd. M'n pa heeft op deze zender in de jaren 90 voor het Patronaat (poppodium in Haarlem) radio gemaakt met een maat van hem. Mocht er dan ook altijd bij zijn in de studio. Daar werd volop weed gerookt (niet door mij) met obscuren en ander soort muziek dan mainstream, hadden ze toch aardig wat luisteraars mee.

Kan me nog herinneren, ergens in 1997 of zo, dat ik voor stage moest werken in zo'n grote warehouse waar de teledag Sky Radio werd gedraaid, verschrikkelijk!!! Volgens mij had je daar dan ook de plaat en z'n verhaal wat dat sentimenteel werd voorgelezen. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik af en toe wel werd geraakt hier. Zo rond 2000 ben ik echt de arbeid in gerold, veelal magazijn werk, en werd het afgewisseld tussen 3FM (wat toen nog wel ok was) en 538. Op vrijdag middag (3FM) had je volgens mij Dolf Jansen, dat was toch wel een aparte manier van radio presenteren, en vol verrbaasing altijd wel van genoten van de mensen die hij aan de telefoon had. Hoe meer mijn muziek smaak groeide, hoe meer afgrijzen ik kreeg naar de radio en nu al jaren geen radio heb geluisterd. Tegenwoordig luister ik meer Spotify en de radioshows van Markus Schultz, Above and Beyond en Armin van Buuren. Krijg ik gewoon te horen wat ik fijn vind.

Ja mensen - dat is schaduwkant van het ontwikkelen van je muzikale smaak, met je groeiende waardering voor de betere muziek groeit (meestal) ook je weerzin tegen muzikaal broddelwerk. Zolang we nog in de gewone maatschappij meedraaien kunnen we het gedwongen aanhoren van muzikale bagger niet altijd vermijden. Het is de wet op het behoud van ellende zeg maar: een fijnproever ervaart meer genoegen maar ook meer afschuw. ;)

"Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Alvast een heleboel hier:

www.muziekweb.nl rules! 'k Bestel (leen) er vrij regelmatig iets,
en handige site om van een release even wat fragmenten te kunnen luisteren.

En bij de (begrijpelijke) teloorgang van locale bieb-collecties ook troostend dat dit enorme archief er nog gewoon is 8o

Leuk om dit filmpje ervan te zien, dank!

Net in de buurt wat cd'tjes opgehaald via Marktplaats. De jongste wilde heel graag Discovery van Daft Punk hebben. De verkoper had alleen Homework voor 2 euro, dus die maar meegenomen. Eenmaal thuis stopt hij hem in de cd-speler, blijkt het Discovery in het verkeerde hoesje te zijn. Nu zit hij lekker mee te zingen. Leuk en dat heb je ook niet bij streams 😀

Wat heb je dus met zo'n radio

Irritante dj's die heel de tijd stom lachen en domme spelletjes spelen met hun bellers
Kut muziek
Reclame
Nieuws
Reclame
Kutmuziek
Irritante dj's die heel de tijd stom lachen en domme spelletjes spelen
reclame
nieuws
Reclame
..

En dan zijn er serieus mensen die daar graag naar luisteren. Ongelofelijk.. :D

Ik heb geen probleem met het concept "stilte", dat maakt de radio alvast veeel minder noodzakelijk.

In de werkplaats staat hij wel op, omdat iedereen dan weet dat de spanning op potentieel gevaarlijk gereedschap staat.

En dan zijn er serieus mensen die daar graag naar luisteren. Ongelofelijk.. :D

Daarom zijn podcasts ook ideaal. Dan knippen ze netjes de commercials eruit. Argos (onderzoeksjournalistiek), Radio Kunststof (boeiende gesprekken met o.a. muzikanten), De Dag etc. 3vOOR12 van de VPRO heeft ook een aantal goede shows. Als je zoekt vind je echt wel mooie dingen.

Staat al een tijdje op mijn lijstje om podcasts te gaan luisteren terwijl ik werk of aan het rijden ben, ik moet nog een wat goede bronnen zoeken, ben daar nog niet helemaal in thuis. Onlangs ook tegen twitter 'spaces' aangelopen, net weer wat anders maar soms ook leuk om te volgen.

Ik moet nog een wat goede bronnen zoeken, ben daar nog niet helemaal in thuis.

DM me maar, ik kan je zo een lijstje geven 😀 Radio Kunststof is sowieso een aanrader, gesprekken van een uur met creatieven. Fotografen, theatermakers, muzikanten, mensen in de media etc. Het inspireert me altijd als ik naar mensen luister die over hun passie praten. Ik hoorde zo ooit een gesprek met Boef. Zo ontwapenend.

`K weet niet of dit erg ver buiten het onderwerphoofdstuk valt . . . . maar
Ik heb een tijd terug een Philips radio gekocht (met internet) en daar zitten duizenden podcasts op. Uit te zoeken naar onderwerp.
Ook zitten er zenders op die alleen van éen enkele elpee de hele dag door die muziek draaien.
Elk kwartier wordt bijvoorbeeld rubber-bullets-10cc gedraaid. (wat ik nog al een goed nummer vind) en de rest van hun elpee.
Of van andere muziek groepen na keuze.
Er zijn er zoveel dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Er zijn er twee die ik wel 'ns heb op staan; Internet radio met keuze uit een kleine 11000 radiostations uitgesplitst in iets van 70 categoriëen met allerlei stations en Soma fm met een hele rits stations naar keuze van pop tot rock maar ook bijv Goa, trip hop, ambiënt, metal, chill out, Indie, psychedelic, deep house, dub, lofi, bossa nova en nog veel meer.
Wat een verschil met toen ik jong was, dan had je maar weinig keuze.

Back