Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Aan het einde van het LP tijdperk jaren 80 à 90 heb ik al mijn LP`s een stuk of dertig gewassen in het bad met zeep waarbij er heel wat bagger-zwart afkwam.
Genoeg LP`s om paar lage curver doosjes mee te vullen. De hoezen bewaar ik appart want die stonken erg. Die konden nog minder ruimte innemen want papier kan gote druk weerstaan. Tussen elke LP deed ik een dun papiertje voor het plakken.
CD`s namen / nemen al heel wat minder ruimte in. Cassette bandjes heb ik er veel. `ge-orven` Maar van draaien komt ook niet veel. Bewaren maar dan.
Lp's wassen met water is sowieso af te raden: Leidingwater bevat kalk en dat is slecht voor de groeven van een lp.

Lp's wassen met water is sowieso af te raden: Leidingwater bevat kalk en dat is slecht voor de groeven van een lp.
Dat wist ik niet. Maar ik gebruikte ook veel zeep. En er zit toch ook geen kalk aanslag aan m`n thee en koffie glazen / stenen kopjes?

De instalatie CD om Windows mee te beginnen deed het niet.
De computer monteur Arie v Sponsen (van dat liedje hier ergens) pakte een afwaskwast en een sopje.
En kwam terug van een kapotte naar een goede CD en maakte mijn nieuwe computer die ik bij hem gekocht had.

Laatst gewijzigd:
Ik was vandaag nog bij de kringloopwinkel, en dacht aan deze draad toen ik die enorme bak ongesorteerde CDs zag staan. Het zijn er echt veel, en ik kan het gewoon niet opbrengen om er doorheen te lopen. Wel 2 Engelstalige boeken gekocht (Tom Clancy en John Grisham) én hetgeen waar ik voor kwam zoeken en wat er gelukkig ook toevallig net stond: een extra meubelstukje om achter mijn bureau neer te zetten zodat ik de Soma Cosmos kon verplaatsen om ruimte te maken voor mijn aankomende tweede Soma Ornament-8. Ik noem het een Gear Extender :D Zit ook nog een schuifsysteem met 4 bakken mét deksel in waar ik zooi als kabels in op kan bergen, altijd handig. Totale kosten: €18,60 :D

Ik heb vorige week nog twee cd's besteld: Sasha - Involver 1 en 2. Deze klassiekers (als je van het genre houdt) moest ik gewoon hebben. Ze klinken vanaf CD zoveel beter dan als MP3. Verder heb ik nog een kast met zo'n 1000+ techno-vinyltjes uit de periode 1994-2004 staan, van toen ik nog veel draaide. Kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te doen.

Je kende het album nog niet?
Nee. Zo zijn er wel meer die ik nog niet ken maar wel wil checken...OMD, Ultravox, Human League etc. Er zitten maar zoveel uren in een dag en ik ben het meeste van mijn vrije tijd bezig met zelf creeëren....

Dat wist ik niet. Maar ik gebruikte ook veel zeep. En er zit toch ook geen kalk aanslag aan m`n thee en koffie glazen / stenen kopjes?

De instalatie CD om Windows mee te beginnen deed het niet.
De computer monteur Arie v Sponsen (van dat liedje hier ergens) pakte een afwaskwast en een sopje.
En kwam terug van een kapotte naar een goede CD en maakte mijn nieuwe computer die ik bij hem gekocht had.
Je droogt de vaat af dus veeg je die kalk weg. De vaatwasser gebruikt daarvoor onthardingszout. Bij een plaat blijft er residu in de groef achter. CDs zijn plat dus geen residu. De laser moet wel door het plastic kunnen schijnen wat waarschijnlijk door vetvlekken niet ging, en daar werkt een sopje dan juist wel weer heel goed tegen 🙂

Ik had afgelopen week een mastering opdracht voor cassettebandje :D De eerste in 20+ jaar dat ik bezig ben.
Vinyl pre-masters zijn inmiddels bijna een maandelijkse klus, nog meer dan CD's masters.

Je droogt de vaat af dus veeg je die kalk weg. De vaatwasser gebruikt daarvoor onthardingszout. Bij een plaat blijft er residu in de groef achter. CDs zijn plat dus geen residu. De laser moet wel door het plastic kunnen schijnen wat waarschijnlijk door vetvlekken niet ging, en daar werkt een sopje dan juist wel weer heel goed tegen 🙂
Allemaal goed en wel. Maar ik vraag me toch af waar al die vieze donkere troep vandaan kwam die achter bleef nadat ik ze gewassen had.

LP's wassen kan met een Knosti. Maar ik ken ook iemand die het in de vaatwasser doet op een niet te warm programma.
Ben je dan niet ook gelijk de papieren labels kwijt? Ik heb een tijdje geleden Consequences van Godley&Creme gekocht via Discogs. Integraal alleen als 3-LP uitgebracht. De vorige eigenaar draaide 'm waarschijnlijk nat met slaolie. Had -'ie even vergeten te melden. Kort een stukje van gedraaid, naald gelijk ongelofelijk goor. Kan ik dat echt met een sopje en daarna afspoelen met gemineraliseerd water weer schoon en draaibaar krijgen?

Met afwasmiddel.
Je kan dan ook de plaat laten draaien en 1 kant schoonmaken.
Daarna met gewoon water afspoelen en daarna met de gedeminiraliseerd water.

Ik kijk er altijd gek van op als iemand zegt of in de ruimte gooit "'gebruik jij nog cd's? " De cd is nog een heel hedendaags begrip in mijn woordenboek... Als ik een nieuw "album" wil kopen koop ik dus bewust een -cd- van een band of artiest. Zowel nieuw als bijv op een rommelmarkt.
In mijn ogen zijn de vraagstellers iets te modern en schrijven ze de CD iets te snel af voor bijv een spotify of iets dergelijks...alsof dat beter zou zijn.
Ik heb nog steeds CD's van 30 jaar oud en ik heb ze al zo lang, betrouwbaar en een helder klinkend product, en ze zijn nog steeds te koop.

Allemaal goed en wel. Maar ik vraag me toch af waar al die vieze donkere troep vandaan kwam die achter bleef nadat ik ze gewassen had.
...zou dat geen microscopisch slijpsel kunnen zijn van de naald in de groef? Ook bij rokers in huis kunnen soms gewoon 'laklagen' van nicotine ontstaan op alles wat in huis staat.

Back