Ik doe ook in de winkel de elektronica niet, daar hebben we iemand anders voor. Maar de kwestie van de ingedeukte dustcap leek mij toen ik er op weg naar huis nog eens over nadacht een aardig topic voor hier. Vandaar...
Ik vermoed ook dat het verschil als het er al is heel klein is. Theoretisch zou er een faseverschil kunnen zijn tussen het geluid uitgezonden door de "toppen" en de "dalen" van de indeuking.
Volgende week ben ik pas weer in het winkeltje dus ik kan er nu niet veel over zeggen. Het leek me zo op het oog ook niet iets heel bijzonders. Mijn vraag voor dit topic was ook meer theoretisch bedoeld in de zin van waarom zijn de dustcaps bol, is dat enkel omdat dat er fraaier uitziet of heeft het ook een fysische reden. Wellicht iets in de geest van wat Nicolas 2000 al opperde.
Die dustcaps zijn toch onderdeel van de conus? Dus die bewegen mee met de rest van de conus, waardoor de conus effectief gezien platter maakt met idd minder fase verschuiving, dus belangrijker bij de weergave van hogere tonen.
De ingedeukte dustcap was van een halve bol veranderd in een soort van berglandschap. Ik kan mij voorstellen dat zo'n vorm ertoe leidt dat het geluid met een onregelmatiger verdeling over de verschillende richtingen wordt uitgezonden, maar ik heb het niet nagerekend.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.