Pittsburgh Taiga parafone analoge synth

56EA2B7F-4680-4F35-AC69-CC6AB6895CAC.jpeg

Interessante nieuwe parafone synth. 3 analoge oscs met waveshapers en wavefolders per voice, een dynamics sectie met lowpass gates, uitgebreide patch mogelijkheden en een bbd delay.

Ik zou zeker m’n digitale eaganmatrix erin plempen, past net!

Maar dan heb je 24hp voor extra modules.
Wat heb je aan 24 hp, daar kan je niet veel mee.
Een taiga in een niftykeyz bouwen is goedkoper en je hebt 52hp om uit te breiden.. en 47 toetsen ipv 39.
Dat is een betere oplossing maar alleen als je echt een vast keyboard wilt hebben, ik zou wat anders kiezen.

Ja ik heb nog steeds geen goede keys... dacht eerst wel dat ik over de brug zou gaan met de ub-xa maar toch houdt me iets tegen. Daarnaast heb eigeniljk geen plek meer want mn go case staat op mn keyboard standaard haha.
Heb hier alleen een HW sequencer en een korg nano studio.. en hopelijk een joystick een deze dagen..

Daarnaast heb eigeniljk geen plek meer want mn go case staat op mn keyboard standaard haha.
Heb hier alleen een HW sequencer en een korg nano studio.. en hopelijk een joystick een deze dagen..
Misschien maar goed ook, scheelt je weer geld uitgeven haha, maar met die Kobol en Neutron ben je voorlopig wel zoet en in die Go case heb je dan nog 2 x 60 hp over, dan kan je toch een paar modules nog wel kwijt?
Als je verder eigenlijk geen plek meer hebt en je wilt toch nog een keyboard dan kijk je toch voor een tweedehandse keystep of zo, die pak je voor een uurtje en zet je weer in een hoek.
Da's misschien niet het keyboard wat je wilt maar als je geen plek hebt moet je keuzes maken.

Ja ik heb nog steeds geen goede keys... dacht eerst wel dat ik over de brug zou gaan met de ub-xa maar toch houdt me iets tegen. Daarnaast heb eigeniljk geen plek meer want mn go case staat op mn keyboard standaard haha.
Moog matriarch, fijne keys, top geluid en mogelijkheden voor je modular.

Misschien maar goed ook, scheelt je weer geld uitgeven haha, maar met die Kobol en Neutron ben je voorlopig wel zoet en in die Go case heb je dan nog 2 x 60 hp over, dan kan je toch een paar modules nog wel kwijt?
Heb inmiddels ook een 2 tier moog case a60hp en heb dit weekend een 80hp case met module als verjaardag kado weggegeven beetje veel zo :)

Keystep vind ik niet zo

Ik zag gisteren een video van BoBeats en was niet onder de indruk maar dat kan aan mij of Bo gelegen hebben. De oscillatoren zijn het sterke punt. Interessant maar toch even checken of ik deze nodig heb: Ik heb een wavefolder van Intellijel in mijn €-rek. Geen drie maar een is genoeg. Lowpass gate zit er ook in en een stereo analoge delay zit in de Matriarch. Zo ga ik GAS te lijf, maar het werkt niet altijd.

Deze is beter.

Laatst gewijzigd:
Ik vind het wel goed nieuws om te horen aangezien ook de taiga desktop owners meevaren op deze ontwikkelingen. Ze lijken erg open te staan voor gebruikers ideeen en firmware update. Ze hebben nu ook een programmeur aangenomen hiervoor die veel beter is dan hijzelf.

Ook over cre8audio heb ik goede dingen gehoord. Geloof dat hun nieuwe programmeur de issues daar gaat fixen. Voor de WestPest zijn ze al goed bezig.

Hebben er inmiddels al leden ervaring met de Taiga (de versie zonder keyboard), en hoe bevalt die?

Goed nieuws zowel voor alle Pittsburgh en cre8audio (west pest) reeks. Er is een professionele programmer aangenomen die goed bezig is. Blijkbaar een lat hoger dan kennis die ze in huis hadden.

Komen er dan binnenkort verbeterde versies van hun reeds bestaande synths uit?

Ja, niet dat ik weet of het mk2’s worden maar gewoon geupdate vermoed ik. Ik heb ze dit expliciet horen zeggen op Yt en kreeg een mail. Er is ook al een oplossing voor het west pest probleem dat door een Europees reparatie centrum wordt uitgevoerd.

Ik heb eens mogen spelen op die van Stoter

Hey we hadden toch afgesproken dat we daar in het openbaar niet.... ohw, de Taiga. ;)

@MstrFX thanks voor de heads-up. Benieuwd naar eventuele updates, en wat via updates überhaupt verbeterd kan worden.

Vrees dat de downsides voor mij vooral in het analoge gedeelte zitten, overgevoeligheid van sommige potmeters met name. De oscillatoren moet je echt koesteren, zodra ze in tune zijn, en de knoppen van de envelopes gaan bij mij meestal niet verder dan 9 uur... tussen dicht en en beetje open zit heel veel range, dat had handiger gekund. En zo zijn er nog een paar details.

Ik vind 'm dus wat lastiger te "temmen" dan m'n overige apparatuur. Hij geeft (mij althans) weerstand in het muziek maken, wordt niet "onzichtbaar in de workflow". Dat geeft soms wat frustratie, maar levert vaak ook mooie momenten - en dat laatste vaker dan het eerste. Maar wees er dus op voorbereid dat je een dialoog met het ding aangaat, ipv dat 'ie braaf doet wat je zegt.

Dat laatste geeft natuurlijk ook weer dat ik 'm simpelweg beter moet leren kennen. Maar plug-en-play zou ik 'm dus niet noemen.

Bovenstaand zegt nog helemaal niets over de sound. Die vind ik geweldig - en kan je redelijk goed inschatten n.a.v. de filmpjes online. Het filter is prachtig, ook om via de input andere bronnen doorheen te laten gaan.

De cv-tools vind ik aan de minimale kant. Ook dat kan aan mij liggen. Maar heb (oppervlakkig) nog weinig gedaan met cv-manipulatie binnen de Taiga. Het lijkt vooral om de audio te gaan, minder om cv-tovenarij.

Dit ervaar ik bij de 0-Coast precies andersom, wat die twee apparaten ideaal maakt als duo. (De 0-Coast wordt nog wel eens genoemd, in gesprekken over de Taiga, en dan gaat het al snel over "of"... maar ze vullen elkaar juist aan, sluiten elkaar niet uit.)

Kan je daar wat mee, @ProgHead?

Ik ben echt niet bekend met de 4U community.. maar een 4U versie met extra tuning zoals de keys. Dat zou toch ook een hit kunnen worden als limited edition ofzo.

Back