Modwaev - Saturatus

Transistor

Insomniac
Tempo wat opgeschroefd voor deze. Merk wel dat ik de laatste paar tracks erg in hetzelfde sfeertje blijf hangen. Zelf opgelegd doel om volgende weer over een andere boeg te werpen. Spectrum zit alweer erg vol, ofwel nogal saturated :). Wat tips van een vorige tracks post geprobeerd toe te passen en een paar sporen een beetje meer van het midden een duwtje opzij te geven voor iets meer ruimte. Blijf het lastig vinden aan de goeie kant van de grens te blijven…

De sound lijkt eéén grote brei vanwege alle saturatie, de drums rammen daar wat mij betreft niet genoeg doorheen. Drums moeten denk ik iets harder en/of meer ducking op de brei. En EQ, ruimte maken voor alles.

Het geluidje wat er rond 2:00 bijkomt wat en melodie speelt mag ook veel meer door de mix snijden. Dat kan dan je hook zijn.

Je kunt bijvoorbeeld je "brei" laten ducken door het lead geluid, of een dynamiche EQ laten triggeren door het lead geluid.

Op 3:35 trekt het opeens helemaal open, mooi moment. Als je dat als basis voor je mix pakt, en de brei wat meer naar de achtergrond brengt kan het best een leuke track worden. Nu is het vooral erg vermoeiend om naar te luisteren.

Ik sluit mij aan bij @NorthernLightX het komt bij mij als een groot gevaarte met veel distortion op mij afgevuurd, waarbij ik de losse elementen niet meer kan onderscheiden. Er zitten verder best aardige elementen bij, maar misschien kan je met EQ en compressie een wat meer een gebalanceerde mix proberen af te leveren.

Nieuwe mix gemaakt en bestand vervangen. Er zijn nog wat details waar ik niet helemaal tevreden mee ben maar het is een hele verbetering, ik ga het hier bij laten en weer verder met iets nieuws. Wat ik veel liever wil delen hier is dit; Ik had veel te lang zitten prutsen om de mix meer te laten ademen en wat ik ook deed, niets lukte. En toen kwam na 20+ jaar pielen een ontzettend eureka moment die ik hier toch voor anderen wil achterlaten, die dit inzicht misschien nog niet hebben gevonden. Met hulp van Voxengo Span (gratis metering plug-in) het mid-side stereo beeld onderzocht en tot de ontdekking gekomen dat ik significant veel opbouw van laag in de sides had zitten op meerdere tracks plus over de breedte een hoop opbouw onder 40hz wat in de headroom was gaan vreten. Toen ik met mid-side EQ de boel ging opruimen kwam er zoveel meer definitie en detail naar voren en verdween een hele hoop modder (in vehouding tot eerdere mix versie brei dan). Krijg nu meteen de neiging om oudere tracks op een zelfde manier onder de loep te gaan nemen. Dat ik hier niet eerder bewust van was... Hopelijk dat iemand anders hier ook wat aan heeft!

Check het filmpje van Dan Worrall over Span ook! Ik gebruik zijn instellingen, werkt erg goed.

Back