In het spoor van de kloppende klank: MstrFX op Synthforum
Op een digitale vlakte vol kabels, koffiemokken en discussies over filters versus oscillatoren, is daar ineens die ene vaste waarde: MstrFX. Al sinds 2009 dwarrelt hij rond op Synthforum.nl – het online toevluchtsoord voor wie liever aan z'n modulaire draait dan aan z'n mentale gezondheid.
Met meer dan 5.300 berichten, een scherp oog voor detail, en een onverklaarbare liefde voor panfluiten, is MstrFX uitgegroeid tot een klankmonnik met een missie. Of zoals hij het zelf zou noemen: “Gewoon even een patchje proberen.”
Van oscillator tot orakel
MstrFX leest niet alleen handleidingen – hij voelt ze. Zijn advies is strak als een clock en droog als een ongefilterde saw wave. Neem dit pareltje uit een draadje over Disting EX:Volgens een anonieme bron was deze opmerking zo informatief dat één lezer spontaan zijn hele rack verkocht en opnieuw begon, met een Excel-sheet én een plan.“Ik ben ook bewust voor een 2x140 hp gegaan zodat ik niet per se gespannen hoef te doen over HP…”
“…De Disting EX heeft ook een lcd/oled breakout module in 1 U…”
Acid en panfluit: een gewaagde remix
Zijn meest besproken werk? Een track waarin hij – zonder ironie – panfluit met acid combineerde. Ja, dat lees je goed:Resultaat? Een soort muzikale Peru-trip op een 303, die door forumleden werd omschreven als:“Hij houdt van acid en panfluit dus heb die bij elkaar gegooid.”
Niet iedereen begreep het, maar dat hoeft ook niet. MstrFX componeert niet voor likes – hij componeert voor het onbenoembare in de frequentieband tussen intuïtie en ‘wat gebeurt hier?’“Slangenbezweerder op een technofeest.”
“Vreemd… maar het werkt.”
“Stem.”
Mixadvies met existentiële bijsmaak
In topics over mixen toont MstrFX zich als een bescheiden leermeester. Nooit belerend, altijd nieuwsgierig. Zoals hier:Een uitspraak die meer zegt dan 12 tutorials op YouTube: soms moet je gewoon beter luisteren. Of nieuwe speakers kopen. Of allebei.“Ik gebruik nu reference tracks waarvan ik eindelijk hoor wat de bedoeling is geweest… was al een eye-ear opener haha…”
Synthforum’s stille kracht
Tussen het gepingel, gezoem en het eeuwige GAS-geweld (Gear Acquisition Syndrome), is MstrFX een stabiele LFO in de modulaire chaos. Geen schreeuwer, geen betweter. Gewoon iemand die post, helpt, en af en toe ineens opduikt met een nummer dat niemand zag aankomen.Slotakkoord
Of je nu net begint met je eerste Volca, of al drie keer bent verdwaald in je eigen patchbay: het loont om MstrFX te volgen. Zijn pad is niet altijd lineair, maar zijn klanken zijn altijd raak.En in een wereld waar panfluit en acid elkaar eindelijk gevonden hebben, is dat misschien wel precies wat we nodig hebben.
: