Ik overweeg om te stoppen met modulair, want ik veel mooie hardware en ableton live suite

Een dure synth kan je volledig gebruiken… een porsche is retetraag in de file en de trajectcontroles. Ik vind de oude geweldig qua looks maar met de hedendaagse pesterijen op de weg blijf ik wel gear tweaken ipv 4 wielers vuilmaken, uitlaten en vervolgens poetsen 😁

ik dacht, ach de zon schijnt… ik,ga in de woonkamer (meer glas dan de kelder) de tr909 uitlaten naast de computer, wat nadoen op,yt. Geweldig was dat. Eilandjes dus hehe

Een dure synth kan je volledig gebruiken… een porsche is retetraag in de file en de trajectcontroles. Ik vind de oude geweldig qua looks maar met de hedendaagse pesterijen op de weg blijf ik wel gear tweaken ipv 4 wielers vuilmaken, uitlaten en vervolgens poetsen 😁

ik dacht, ach de zon schijnt… ik,ga in de woonkamer (meer glas dan de kelder) de tr909 uitlaten naast de computer, wat nadoen op,yt. Geweldig was dat. Eilandjes dus hehe
Ik snap je hierin 100% 8)

Allemaal heel erg bedankt voor het commentaar, de ideeën en adviezen. Tot nu toe was ik een jammer en nam alles op , nu ik Ableton Live beter begrijp wil ik nummers gaan maken en is/was mijn probleem dat ik feitelijk veel te veel heb om zinnige nummers te maken. Ik ga niets verkopen maar zien compartimenten, beperkingen aangaan om overzicht te houden. Daarnaast kan ik de volledig verknoopte setup gebruiken om helemaal los te gaan. Nog mails dank voor het richting geven aan mijn denk proces.

Ik heb 2 cd's op spotify staan; een zijn oude opnames van voor 2008 " Evaporating Drops", die tracks heb ik destijds gemaakt in garageband met veel loops, het gitaar en baswerk ben ik wel zelf. Mijn tweede in het resultaat van heel veel experimenteren met van alles en nog wat en beperkte mixing en mastering skills (vind ik niet zo leuk), dat album heet "Explorations". Ik maak muziek omdat ik het zelf doen heel leuk vindt.
Mijn nieuwe project moet wat korter stukken opleveren met zelf opgelegde beperking.
Nogmaals dank.

Als ik voor mezelf spreek, dan doe ik of alles op de modular, of alles in de daw met hard en software. Het zijn voor mij twee totaal verschillende werelden. Modular vind ik vooral leuk om te experimenteren, aparte combinaties maken, sequences genereren die je nooit met de hand zou maken, en de “oh ik heb geen envelopes meer, zou ik een oscillator heel traag kunnen zetten en door een vca halen en dan de sync input triggeren met een gate” momenten :) Daar wordt ik juist creatief van. Vaak heerlijk om even voor het slapen te doen. Als ik met de daw werk komt er vaak totaal iets anders uit. Vaak toch wat meer standaard aanpak.

sequences genereren die je nooit met de hand zou maken,
Dat lijkt me inderdaad een mooi doel om naar te streven. !
Zou je het niet doen dan kun je net zo goed beperken tot het eerste beste brave keyboardje van zoveel in een dozijn.

. . . Voor mij zit er voor het modulaire nadeel er wel in dat ik moet gaan zitten meten, solderen, kastjes op maat zien te krijgen / maken, ruimte moet organiseren, aan onderdelen moet zien te komen, handige rekjes met wieltjes er onder moet kunnen lassen, nog weer eens de hele boel overnieuw moet indelen. Met als na of voordeel dat je actief uit de stoel moet komen, eventueel een grotere ruimte moet verwarmen. Toch blijft het een pracht uitdaging om iets unieks te maken wat er nog niet eerder was.

. . . Voor mij zit er voor het modulaire nadeel er wel in dat ik moet gaan zitten meten, solderen, kastjes op maat zien te krijgen / maken, ruimte moet organiseren, aan onderdelen moet zien te komen, handige rekjes met wieltjes er onder moet kunnen lassen, nog weer eens de hele boel overnieuw moet indelen.
Waarom vind je dat dat moet? Ik heb gewoon cases en assembled modules gekocht. Ik kan niet eens solderen :)

Ik zou een mooie portable case gaan gebruiken, en daarin steeds te optimizen kwa modules. Je beperkt je met 1 case aan modules, maar je hebt genoeg keuze om als zaken toch niet zo goed bevallen weer een module te veranderen. Voordeel is ook dat zodra je jezelf beperkt, je de modules beter leert kennen. Ook kan je met een draagbare case nog eens ergens anders spelen. Het kan ook leuk zijn om bv een case met maar 1 merk modules te proberen. kom je erachter dat bepaalde modules / merken niet voor je werken, dan verkoop je die weer..

Ik vind ‘t moeilijk een algemeen advies te geven. Ik zie op fora en facebook mensen die een hele studio vol high-end analoge synths hebben en er erg blij mee zijn. Niks mis mee, maar zelf probeer om niet al te veel overlap te hebben tussen instrumenten. Natuurlijk wil je af en toe eens wat nieuws, maar probeer (deels uit ruimtegebrek) altijd wat te verkopen, ook omdat het anders simpelweg niet gebruikt wordt. Dus op het moment heb ik een analoge monosynth, een VA, een digitale piano, een Hammond-module, een stage piano voor gigs, etc. en niet veel meer. En veels te veel iOS apps. 😉 Voor mij werkt dat goed. Het minimaliseert ook het opnieuw moeten aansluiten en gesleep.

Wat ook goed werkt tegen GAS - in mijn geval - is gewoon eens kijken of je geluiden van instrument 1 uit instrument 2 kan halen. Vaak blijkt dat die unieke klank helemaal niet zo uniek is. 😉

Er is geen ideale manier van setup of werkwijze. Waar je jezelf goed bij voelt is het belangrijkste. Maar een waarheid is idd wal dat je anno 2023 zonder hardware kan. Processorsnelheid is top, en de kwaliteit van software synths evenaart 1:1 hardware, die vaak ook niet meer zijn dan software met daar rond gebouwde hardware.

Ik vind het aangenaam om hardware te hebben, maar gesteld dat ik het morgen niet meer tot mijn beschikking had, zou dat nagenoeg niks wijzigen aan de tracks die ik zou maken. Nu zijn mijn producties steeds een mix van. Ik begin vaak met soft, maar zoek dan naar alternatieven op mijn hardware, of layer sounds met hardware.

Ja dat doe ik ook.
BV een baslijn van vst preset maar dan later een Moog basje maken op de Boog.

Maar goed modulair is weer een hele andere wereld.

Het is denk ik belangrijk jezelf te vragen wat je wilt doen.
Waar je het meest plezier van hebt en welke tools je daarvoor nodig het.

Processorsnelheid is top, en de kwaliteit van software synths evenaart 1:1 hardware, die vaak ook niet meer zijn dan software met daar rond gebouwde hardware.
Ik twijfel hier toch nog steeds wat aan. Tuurlijk dingen als de modwave of opsix zijn 1:1 en je kan hele goede emulatie van bijvoorbeeld een minimoog vinden.
Maar als ik bijvoorbeeld de 909 in mijn TR6s vergelijk met de analoge hardware die ik laatst probeerde blijft VA toch wat achter.
Ik denk zelf dat instrumenten als de grandmother/matriarch, prophet 5, polybrute e.d. en zelfs eerder genoemde minimoog toch als echte analoge hardware anders en vaak interessanter klinken.
Als ik bij mijn V collection CS 80 gebruik geloof ik niet echt dat dit 1:1 is met de echte hardware.
Maar goed misschien naai ik mezelf een oor aan. Sowieso niks mis mee om software te gebruiken, veel voordelen en idd veel hardware is ook digitaal.

Back